Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
100 Vragen van de heer J.H. Berends
(ingekomen 26 september 2005)


Afgelopen week werd het wijkservicecentrum in Vleuten - De Meern twee keer onmogelijk gemaakt haar werk te doen voor de inwoners van beide kernen en van Leidsche Rijn.

Op maandag 19 september 2005 werd bij grondwerkzaamheden in Leidsche Rijn een glasvezelkabel opgevist. Gevolg was dat de verbindingen van het wijkservice-centrum met de afdeling Burgerzaken in Utrecht-centrum verbroken waren. En ook de verbindingen met het gemeentelijk callcentrum lagen plat.
Dat was overigens zeker al de 10e keer dit jaar dat dit het geval was. En dat werkt toch langzamerhand storend voor een dienstverlenend centrum, waar alle telefoontjes voor de hele gemeente binnenkomen. Wij verwachten dat dit nog wel een aantal jaren zo door kan gaan, zo ongeveer tot het eind van de bouwwerkzaamheden in Leidsche Rijn en - wie weet - straks het stationsgebied. Want in de afgelopen 2 jaar is al ruim 30 maal de stroom uitgevallen.

Vrijdag 23 september 2005 bleek dat de kluis van het wijkservicecentrum in de voorafgaande nacht gestolen was. Aangenomen kan worden dat de dieven op zoek zijn geweest naar de paspoorten en rijbewijzen van de afdeling Burgerzaken, en waarschijnlijk niet naar de klachtenrapporten van het callcentrum.

Leefbaar Utrecht is lichtelijk verbaasd dat de telecomverbindingen vrijwel elke maand aan gort getrokken worden. En dat er blijkbaar geen alarm is afgegaan, of er in ieder geval niet op gereageerd is door de naastliggende politiepost of op andere wijze.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

1. Neemt u maatregelen zodat niet steeds opnieuw kabelbreuken leiden tot storingen in de werkzaamheden en de bereikbaarheid van het callcentrum en de dependance van Burgerzaken? Bijvoorbeeld door het inzetten van duivenpost of straalverbindingen ipv glasvezel?
2. Neemt u maatregelen zodat het toch wel erg hoge aantal storingen in Leidsche Rijn structureel verminderd wordt?
3. Is het aannemelijk dat het stil inbraakalarm niet is afgegaan door de eerdere storing als gevolg van kabelbreuk? Of wordt er gewoonlijk niet gereageerd op een alarm?
4. Neemt u maatregelen zodat voortaan een effectieve en/of werkende inbraakalarmering aanwezig is in het wijkservicecentrum?


---- --