Gemeente Rotterdam

Milieudefensie heeft vrijdag 23 september een overzicht gepubliceerd van de tweehonderd smerigste straten van Nederland. Op de genoemde plekken is de luchtkwaliteit onder de norm. Het overzicht is samengesteld op basis van gemeentelijke rapportages. De meeste straten uit het overzicht liggen in de Randstad. Rotterdam (41 straten), Utrecht (30), Den Haag (28) en Amsterdam (27) voeren de lijst aan.

Het College is doordrongen van de urgentie van de problemen rond luchtkwaliteit en maakt, in tegenstelling tot wat Milieudefensie beweert, serieus werk van de aanpak ervan. Inspanningen zijn erop gericht lokale bronnen aan te pakken. Drie bronnen zijn bepalend voor de concentratie fijn stof en stikstofoxide in Rotterdam: industrie, wegverkeer en scheepvaart. Naast de maatregelen die staan verwoord in het 'Plan van aanpak luchtkwaliteit Rotterdam' en het 'Verkeer en Vervoersplan Rotterdam', neemt het Rotterdam eind oktober, begin november extra maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Alle bronnen
Industrie
Scheepvaart
Wegverkeer

Alle bronnen
Rotterdam neemt dit najaar extra maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

* Rotterdam volgt het 'warmte-tenzij'-principe. In alle nieuwbouw- en herstructureringsgebieden komt verwarming met overtollige warmte uit het haven- en industrieel gebied tenzij dit om goed gemotiveerde redenen niet mogelijk is. Hergebruik van industriewarmte betekent minder brandende cv-installaties en dus minder uitstoot van kooldioxide en stikstofoxide.
* Rotterdam probeert wetgeving en beleid te beïnvloeden door overleg met betrokken ministers en de G4.

Industrie
Rotterdam voert actief milieubeleid via vergunningverlening en handhaving door DCMR Milieudienst Rijnmond.

Scheepvaart
Rotterdam (DCMR) en Stadsregio doen momenteel samen onderzoek naar de bijdrage van de scheepvaart aan de luchtkwaliteit.

Wegverkeer
Rotterdam pleit bij het Rijk voor de versnelde aanleg van de verbindingsweg A13/16. De A13/16 zorgt voor een verbetering van de luchtkwaliteit in Overschie en Rotterdam-Noord door minder verkeer op de A20 (-30%) en de A13 (-40%).

* Rotterdam neemt maatregelen aan binnenstedelijke wegen die als knelpunt zijn aangewezen (parkeergeleiding, groene golven)
* Rotterdam vermindert de uitstoot door het wegverkeer door OV-, P+R- en fietsgebruik te bevorderen

* Rotterdam heeft roet- en stikstofdioxidefilters op 80 bussen van het gemeentelijke openbaar vervoersbedrijf

* Rotterdam heeft roetfilters op ruim 1000 voertuigen van de gemeentelijke reinigingsdienst

* Rotterdam stelt milieueisen voor de vervanging van gemeentelijke voertuigen (DCMR, Roteb-lease en Ingenieursbureau GW)
* Rotterdam stelt milieueisen in de concessieverlening van 1 januari 2006 voor Openbaar Busvervoer

* alle Rotterdamse diensten hebben een vervoersplan gericht op het terugdringen van uitstoot (bijvoorbeeld bevorderen van schone voertuigtechnologie).

Bron: Bestuursdienst, 26-09-2005