AutoRai

Twincharcher-techniek debuteert in Golf GT

(9/26/2005)
Op de IAA in Frankfurt heeft Volkswagen de Golf GT met Twincharger-techniek gepresenteerd. De FSI-motor van dit model is uitgerust met zowel een turbo als een mechanische compressor. Dat leidt niet alleen tot een hoog vermogen (125 kW/170 pk), maar ook tot een gunstig verbruik.
In het streven naar een lager verbruik heeft Volkswagen een bijzondere weg bewandeld door een motor te ontwikkelen met een relatief kleine cilinderinhoud, maar met zowel een mechanische- als een turbocompressor . Deze motor laat daarbij zien dat het rijplezier niet ten koste van dit streven is gegaan: door de Twincharger-techniek is tussen 1.750 en 4.500 toeren, altijd het maximale koppel van 240 Nm beschikbaar. Daarmee heeft de Golf GT met deze motor onder alle omstandigheden meer dan voldoende trekkracht voorhanden, zonder dat daarvoor veel geschakeld hoeft te worden. Het gemiddelde verbruik van de Golf GT 1.4 TSI Twincharger bedraagt 7,2 /100 km.

Hoog vermogen
De nieuwe 1.4 TSI Twincharger kenmerkt zich ook door een hoog vermogen. In de Golf GT is de direct ingespoten 1.4 met turbo en mechanische compressor goed voor 125 kW/170 pk waardoor een top van 220 km/h en een sprint van 0-100 km/h in maar 7,9 seconden mogelijk zijn. In de loop van 2006 is de Golf GT 1.4 TSI Twincharger ook leverbaar met de sportieve DSG-versnellingsbak. Ook andere modellen van Volkswagen krijgen de beschikking over de Twincharger-techniek: in de loop van 2006 wordt de Touran leverbaar met een variant die 103 kW/140 pk en 220 Nm voor zich laat optekenen. In een later stadium zal deze motor ook voor de Golf beschikbaar zijn.

Krachtige uitstraling
De Twincharger-techniek debuteert in de nieuwe, sportieve GT-reeks van de Golf. De GT-modellen danken hun krachtige uitstraling onder meer aan de V-vormige grille, de 17-inch lichtmetalen wielen en in het interieur de sportstoelen en het sportstuurwiel.

Golf GT: ook de sterkste diesel in zijn segment De Golf GT wordt ook leverbaar met een 125 kW/170 pk sterke dieselmotor. Deze 2.0 TDI heeft vier kleppen per cilinder, en directe inspuiting (pompverstuivertechniek) met Piëzo-injectoren. Hij is standaard uitgerust met een roetfilter. Mede dankzij het maximale koppel van 350 Nm biedt ook deze Golf GT hoge prestaties bij een gunstig verbruik. Zowel de bezine- als de dieselmotoren voor de Golf GT worden begin 2006 in Nederland verwacht.