Twincharcher-techniek debuteert in Golf GT
(9/26/2005)
Op de IAA in Frankfurt heeft Volkswagen de Golf GT met
Twincharger-techniek gepresenteerd. De FSI-motor van dit model is
uitgerust met zowel een turbo als een mechanische compressor. Dat
leidt niet alleen tot een hoog vermogen (125 kW/170 pk), maar ook tot
een gunstig verbruik.
In het streven naar een lager verbruik heeft Volkswagen een bijzondere
weg bewandeld door een motor te ontwikkelen met een relatief kleine
cilinderinhoud, maar met zowel een mechanische- als een
turbocompressor . Deze motor laat daarbij zien dat het rijplezier niet
ten koste van dit streven is gegaan: door de Twincharger-techniek is
tussen 1.750 en 4.500 toeren, altijd het maximale koppel van 240 Nm
beschikbaar. Daarmee heeft de Golf GT met deze motor onder alle
omstandigheden meer dan voldoende trekkracht voorhanden, zonder dat
daarvoor veel geschakeld hoeft te worden. Het gemiddelde verbruik van
de Golf GT 1.4 TSI Twincharger bedraagt 7,2 /100 km.
Hoog vermogen
De nieuwe 1.4 TSI Twincharger kenmerkt zich ook door een hoog
vermogen. In de Golf GT is de direct ingespoten 1.4 met turbo en
mechanische compressor goed voor 125 kW/170 pk waardoor een top van
220 km/h en een sprint van 0-100 km/h in maar 7,9 seconden mogelijk
zijn. In de loop van 2006 is de Golf GT 1.4 TSI Twincharger ook
leverbaar met de sportieve DSG-versnellingsbak.
Ook andere modellen van Volkswagen krijgen de beschikking over de
Twincharger-techniek: in de loop van 2006 wordt de Touran leverbaar
met een variant die 103 kW/140 pk en 220 Nm voor zich laat optekenen.
In een later stadium zal deze motor ook voor de Golf beschikbaar zijn.
Krachtige uitstraling
De Twincharger-techniek debuteert in de nieuwe, sportieve GT-reeks van
de Golf. De GT-modellen danken hun krachtige uitstraling onder meer
aan de V-vormige grille, de 17-inch lichtmetalen wielen en in het
interieur de sportstoelen en het sportstuurwiel.
Golf GT: ook de sterkste diesel in zijn segment
De Golf GT wordt ook leverbaar met een 125 kW/170 pk sterke
dieselmotor. Deze 2.0 TDI heeft vier kleppen per cilinder, en directe
inspuiting (pompverstuivertechniek) met Piëzo-injectoren. Hij is
standaard uitgerust met een roetfilter. Mede dankzij het maximale
koppel van 350 Nm biedt ook deze Golf GT hoge prestaties bij een
gunstig verbruik. Zowel de bezine- als de dieselmotoren voor de Golf
GT worden begin 2006 in Nederland verwacht.
AutoRai