Friese Merenproject | |
Gemeente Gaasterlân-Sleat
Friese Merenproject
Zicht op toekomstplannen Luts en Slotermeer
De voorbereidingen voor de trajecten A
(Sneek-Hegermeer-Fluessen-Stavoren) en B
(Galamadammen-Luts-Slotermeer) van het Friese Merenproject zijn in
volle gang. Het zijn twee verschillende trajecten, waarbij echter
dezelfde partijen betrokken zijn: de gemeenten Nijefurd,
Wymbritseradiel en Gaasterlân-Sleat, Wetterskip Fryslân,
natuurorganisaties en Recreatieschap de Marrekrite. Daarom wordt bij
het maken van de plannen voor beide trajecten samen opgetrokken.
Voor beide trajecten is inmiddels het uitvoeringsprogramma
vastgesteld. Het uitvoeringsprogramma bestaat uit 35 projecten die
moeten zorgen voor het oplossen van knelpunten in kruisingen van water
en wegen, het opwaarderen van watersportkernen zoals Balk en Woudsend,
het onderhouden of verdiepen van vaarwegen door baggeren, het
opwaarderen en uitbreiden van recreatieve voorzieningen en het
koppelen met onderwerpen als waterhuishouding, natuur en landschap.
Op dit moment wordt met de gemeenten Nijefurd en Gaasterlân-Sleat
gesproken over de financiën. Met de gemeente Wymbritseradiel is al een
financieringsovereenkomst gesloten, zodat daar op dit moment de
technische voorbereiding van de projecten al plaats vindt.
Twee van de 35 projecten betreffen nog geen werkzaamheden, maar het
maken van een toekomstplan voor de Luts en het Slotermeer. Zowel met
het plan voor de Luts als het plan voor het Slotermeer is onlangs
ingestemd door Gedeputeerde Staten en de Colleges van B&W en raden van
de gemeenten Gaasterlân-Sleat, Wymbritseradiel en Skarsterlân. De
komende maanden worden de plannen verder uitgewerkt.
De Luts, breder, hoger en meer motorboten?
Het toekomstplan voor de Luts is gemaakt in opdracht van de provincie
en de gemeente Gaasterlân-Sleat. De vaarverbinding vanaf het centrum
van Balk tot aan de Alde Karre (Galamadammen) loopt via de Luts, van
Swinderenvaart, Spookhoekstervaart en Rijstervaart (genoemd de Luts).
In het Provinciaal Verkeer en Vervoersplan is de Luts opgenomen om
opgewaardeerd te worden tot DM-klasse. Dat wil zeggen dat er grotere
boten gebruik kunnen maken van deze vaarroute. Om te beoordelen of
deze opwaardering mogelijk en wenselijk is, is nu het toekomstplan
opgesteld.
Vaarwegbreedte voldoende
Arcadis heeft een workshop georganiseerd voor vertegenwoordigers uit
de lokale bevolking en ondernemers. Tijdens deze workshop hebben
verschillende mogelijke scenarios de revue gepasseerd. Mede naar
aanleiding van de uitkomst van de workshop geven gemeente en provincie
de voorkeur aan behoud van de huidige doelgroep, namelijk eigenaren
van sloepjes, kanos en valkjes met gestreken mast. Daarnaast is het
streven om het aantal gebruikers met dit type boten te laten groeien.
Daarvoor is de huidige vaarwegbreedte van minimaal 14 meter voldoende.
De bruggen blijven op dezelfde hoogte, zodat de laagste vaste brug,
met een doorvaarthoogte van 2.12 m, bepalend is. Op een aantal
locaties (Balk-Kippenbrug, Van Swinderenvaart, Spookhoekstervaart en
de Rijstervaart) wordt de Luts uitgediept. Ook komen er extra
aanlegvoorzieningen ter hoogte van Wyldemerk en tussen Wyldemerk en
Galamadammen, waardoor het achterland gemakkelijker bereikbaar wordt
vanaf het water.
Bijzonder landschap
De natuur op en langs de Luts is mooi en bijzonder. Daarom is niet
voor bijvoorbeeld verhoging van bruggen gekozen, waardoor grotere
motorboten de Luts op zouden kunnen. In het toekomstplan is ook het
aanbrengen van natuurvriendelijke oeverbescherming opgenomen, die
passen in het bijzondere landschap. De totale kosten voor de
veranderingen bedragen ruim 1,7 miljoen euro.
Het Slotermeer: recreatie en natuur in evenwicht
Het Slotermeer is met een oppervlakte van circa 1.100 ha een van de
grotere meren in Zuidwest Fryslân. Er zijn twee vaargeulen: tussen
Woudsend en Balk en tussen Woudsend en Sloten. De recreatie rond het
Slotermeer is niet sterk ontwikkeld. Oorzaken zijn de beperkte
vaarmogelijkheden op het meer vanwege de vaardiepte en de slechte
bereikbaarheid van Balk. Ook de voortdurende ophoping van baggerslib
in en rond de Lutsmond is een probleem. Hoe kunnen nu de
watersportmogelijkheden en voorzieningen het beste verbeterd worden?
En hoe zorg je daarbij voor behoud van de natuur? Op deze vragen is
een antwoord gegeven in een toekomstplan voor het Slotermeer. Dit
toekomstplan is opgesteld door de overheden, Recreatieschap de
Marrekrite en Staatsbosbeheer. In februari dit jaar zijn daar de
maatschappelijke en natuurorganisaties bij gekomen.
De plannen
In de totaalvisie is het voorstel is om ongeveer 300 ha van het meer
tot 2.00 m te verdiepen. Daarnaast zijn in het plan twee eilanden met
aanlegvoorzieningen opgenomen. De bestaande voorzieningen in de
Lutsmond, zoals aanlegvoorzieningen en zwem- en surfmogelijkheden,
worden verbeterd. In het deel van het meer ten oosten van de vaargeul
Woudsend-Sloten en aan de noordwestkant van het meer ligt de nadruk op
natuur. Door de aanleg van vooroevers worden hier mogelijkheden
geboden voor natuurontwikkeling. Datzelfde geldt voor het gebied rond
de Wyckeler Hop. Verder is het voorstel om de polder Korte Jerden, via
het verplaatsten van de kade, in te richten als boezemland om s
winters eventueel te kunnen gebruiken als bergingsgebied, waarmee
compensatie wordt geboden voor de aanleg van de twee eilanden in het
meer. Ook worden er twee kanoverbindingen voorgesteld in samenhang met
de ecologische verbindingszones tussen het Slotermeer en de Koevorder
en het Slotermeer en Het Zwin/Fluessen.
Hoe verder?
Tussen de gemeente Gaasterlân-Sleat en de provincie is inmiddels
overeenstemming over de uitvoering van een eerste fase van dit plan.
Het gaat dan om het verdiepen van de bestaande vaargeulen, het graven
van een nieuwe geul van Sloten naar Balk en het aanleggen van één
eiland bij Balk. De komende maanden wordt het toekomstplan uitgewerkt
tot een concreet plan. Verder moet nog (milieukundig) onderzoek gedaan
worden naar onder meer het hergebruik van grond en naar de
noodzakelijke procedures. Voor 2008 moeten de verbeteringen klaar
zijn. Bij het vervolg blijven maatschappelijke organisaties en
belangenbehartigers betrokken en zullen de inwoners regelmatig
geïnformeerd worden. De andere onderdelen van het toekomstplan worden
op de langere termijn uitgewerkt.
Meer informatie over het Friese Merenproject: www.friesemeren.nl.