ProRail


Persbericht

26-09-2005

Tijdelijk andere vertrektijden op station Schiphol

Om de toename van het aantal reizigers dat via de Schiphollijn reist op te kunnen vangen rijden er in de toekomst meer treinen op dit traject. De spoor- en perroncapaciteit van station Schiphol is echter beperkt en moet efficiënter worden gebruikt. Daarom houden ProRail en NS van 3 oktober t/m 10 december a.s. een proef, waarin de toegenomen drukte wordt gesimuleerd. Tijdens de proef vertrekken de binnenlandse treinen één minuut eerder van station Schiphol.

Effect voor reizigers

Vanzelfsprekend werken NS en ProRail eraan om de reis van de klant zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Toch moeten reizigers rekening houden met een aantal veranderingen. Met ingang van 3 oktober vertrekken de binnenlandse treinen één minuut eerder vanaf Schiphol. Reizigers vanuit Nieuw Vennep die op station Schiphol overstappen op de trein naar Amsterdam Centraal halen daardoor de rechtstreekse overstap in de meeste gevallen niet. Zij zijn ongeveer 20 minuten langer onderweg. Een ander onderdeel van de proef is het wisselende spoorgebruik. Reizigers wordt ongeveer vijf minuten voor het vertrek medegedeeld van welk spoor hun trein vertrekt. Zij hoeven daarvoor niet naar een ander perron, want alleen het vertrekspoor wijzigt.

Informatie

Op de speciaal voor deze proef ontwikkelde spooraanwijzers die boven het perron hangen wordt met een verlichte pijl aangegeven waar de eerstvolgende trein binnenkomt. Verder zijn op het perron servicemedewerkers aanwezig om vragen van reizigers te beantwoorden en assistentie te verlenen aan de minder valide reizigers. Ook kunnen reizigers op station Schiphol met vragen en opmerkingen terecht bij de mobiele informatiebalie op Schiphol Plaza. Reizigers worden geïnformeerd via de gebruikelijke informatiemiddelen, zoals de gele borden met treinvertrektijden. Verder zorgt NS voor informatie via o.a. :De reisplanner op de website van NS, www.ns.nl ; Extra omroepberichten in de trein en op het station ; Flyers die worden uitgedeeld op Schiphol.

Noot aan de redactie

Voor meer informatie over de dienstregeling en reizigersinformatie: Henk Wind, NS persvoorlichting 020 â 2067404 of 06 â 55744713 Voor meer informatie over de proef: Eric Drent, Persvoorlichting ProRail 030 - 2355082

NS

NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland. Â