ProRail
Persbericht
26-09-2005
Tijdelijk andere vertrektijden op station Schiphol
Om de toename van het aantal reizigers dat via de Schiphollijn reist
op te kunnen vangen rijden er in de toekomst meer treinen op dit
traject. De spoor- en perroncapaciteit van station Schiphol is echter
beperkt en moet efficiënter worden gebruikt. Daarom houden ProRail en
NS van 3 oktober t/m 10 december a.s. een proef, waarin de toegenomen
drukte wordt gesimuleerd. Tijdens de proef vertrekken de binnenlandse
treinen één minuut eerder van station Schiphol.
Effect voor reizigers
Vanzelfsprekend werken NS en ProRail eraan om de reis van de klant zo
voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Toch moeten reizigers rekening
houden met een aantal veranderingen. Met ingang van 3 oktober
vertrekken de binnenlandse treinen één minuut eerder vanaf Schiphol.
Reizigers vanuit Nieuw Vennep die op station Schiphol overstappen op
de trein naar Amsterdam Centraal halen daardoor de rechtstreekse
overstap in de meeste gevallen niet. Zij zijn ongeveer 20 minuten
langer onderweg. Een ander onderdeel van de proef is het wisselende
spoorgebruik. Reizigers wordt ongeveer vijf minuten voor het vertrek
medegedeeld van welk spoor hun trein vertrekt. Zij hoeven daarvoor
niet naar een ander perron, want alleen het vertrekspoor wijzigt.
Informatie
Op de speciaal voor deze proef ontwikkelde spooraanwijzers die boven
het perron hangen wordt met een verlichte pijl aangegeven waar de
eerstvolgende trein binnenkomt. Verder zijn op het perron
servicemedewerkers aanwezig om vragen van reizigers te beantwoorden en
assistentie te verlenen aan de minder valide reizigers. Ook kunnen
reizigers op station Schiphol met vragen en opmerkingen terecht bij de
mobiele informatiebalie op Schiphol Plaza. Reizigers worden
geïnformeerd via de gebruikelijke informatiemiddelen, zoals de gele
borden met treinvertrektijden. Verder zorgt NS voor informatie via
o.a. :De reisplanner op de website van NS, www.ns.nl ; Extra
omroepberichten in de trein en op het station ; Flyers die worden
uitgedeeld op Schiphol.
Noot aan de redactie
Voor meer informatie over de dienstregeling en reizigersinformatie:
Henk Wind, NS persvoorlichting 020 â 2067404 of 06 â 55744713
Voor meer informatie over de proef: Eric Drent, Persvoorlichting
ProRail 030 - 2355082
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De
onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en
comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de
grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland.
Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie
verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid,
voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en
stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000
treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800
rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS
388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar
Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom
Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000
NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. Het
Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de
infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de
railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en
Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
Â