Onderzoek: Ruim één op de vier werkenden is of wordt gecoacht

Tc-dialogue


- PERSBERICHT -

Introductie eerste grootschalig bureau voor telefonisch coaching.

Uit onderzoek van TC-Dialogue blijkt:

Ruim één op de vier werkenden is of wordt gecoacht

Elburg, 26 september 2005 - Ruim één op de vier Nederlandse werknemers met een hoge of middelbare opleiding (27%) maakte of maakt momenteel gebruik van een coach. Bij hoger opgeleiden is dat zelfs één op de drie, op directie- en managementniveau ligt dit percentage nog hoger (39%). Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van TC-Dialogue, de eerste grootschalige aanbieder van telefonisch coaching in Nederland. 84% van werkend Nederland is bovendien van mening dat je door coaching beter gaat presteren. De helft vindt dat coaching onderdeel zou moeten uitmaken van het arbeidsvoorwaardenpakket. TC-Dialogue maakt deze resultaten vandaag bekend ter gelegenheid van haar introductie op de Nederlandse markt.

'Een meerderheid van werkend Nederland staat positief tegenover coaching en ziet het als investeren in jezelf, net zoals sporten, cursussen volgen en gezond eten,' aldus Nico van der Vlis, mede-oprichter en directeur van TC-Dialogue. 'Onder de mensen die ervaring hebben met coachen is dat zelfs 80%. Dat wijst erop dat coaching inmiddels uit de taboesfeer is en maatschappelijk is geaccepteerd. Daarmee loopt Nederland langzaam in op de VS.'

Telefonisch coachen
Geïnspireerd door de ontwikkelingen in de VS, waar 94% van de coachinggesprekken per telefoon gaat, startte Van der Vlis samen met coach Leonora Zijlstra het eerste grootschalige bureau voor telefonisch coaching in Nederland. Met ruim 15 coaches bieden zij nu pakketten aan bij grote bedrijven die zeer actief zijn op het gebied van human resource management en bij organisaties die juist door grote veranderingen gaan, waardoor een beroep wordt gedaan op de flexibiliteit van werknemers. Van der Vlis: 'De behoefte van werkenden om met een neutrale, professionele partij te praten, neemt op alle niveau's in rap tempo toe. Mensen zien het in toenemende mate als een kracht om met regelmaat op het eigen functioneren te reflecteren. Door coaching telefonisch mogelijk te maken, is de coach beter bereikbaar, zodat de coach bijvoorbeeld ook te raadplegen is bij ad hoc vragen en tijdens zakenreizen. Daarnaast is het laagdrempelig en scheelt deze vorm van coaching aanzienlijk in reistijd.'

Persoonlijke ontwikkeling
Coaches worden overwegend ingeschakeld voor de persoonlijke ontwikkeling, zo wijst het onderzoek uit. Daarnaast spelen conflictsituaties en carrièreontwikkeling vaak een beslissende rol om met een coach te gaan praten. Vrouwen kiezen daarbij vaker een coach voor conflicthantering (55%) dan mannen (44%).

Ruim de helft van de mensen die gecoacht wordt, is met de coach in contact gekomen via de baas. Gemiddeld zoekt bijna één op de drie zelf een coach. Hoe hoger de opleiding, des te vaker wordt zelf naar een coach gezocht (WO 42%, HBO 34% en MBO 13%). Andersom geldt: hoe lager de opleiding, des te vaker het initiatief van de werkgever komt (MBO 63%, HBO 49%, WO 30%).

Minder ziekte en stress
64% van de werknemers die gecoacht is, vindt dat door coaching minder ziekteverzuim optreedt. Een vergelijkbaar percentage spreekt van carrièreversnelling en sfeerverbetering op het werk als gevolg van coaching. Een ruime meerderheid is van mening dat coaching ook tot daadwerkelijke stressreductie leidt.

Coaches worden vooral geassocieerd met persoonlijke begeleiders (74%), adviseurs (59%) en psychologen (43%). 'Ondanks het feit dat coaching inmiddels redelijk ingeburgerd is, bestaat er nog veel gebrek aan kennis. Een coach is iemand die zelfontplooiing in het beroep bevordert. Dat doen we door het voeren van gesprekken, waarbij we mensen ondersteunen en aanmoedigen ten aanzien van ontwikkelingen en vragen. De ingang is meestal werkgerelateerd, maar het coachingsproces omvat de gehele mens,' aldus Zijlstra.

Wie betaalt?
De helft van de mensen vindt dat coaching deel zou moeten uitmaken van de standaard arbeidsvoorwaarden en opleidingsprogramma's van de werkgever. 65% vindt dan ook dat de werkgever verantwoordelijk is voor de kosten van coaching. Een zelfde percentage vindt dat coaching in een sociaal plan hoort als er binnen een bedrijf gedwongen ontslagen gaan vallen.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd, door Netpanel - een onderdeel van Ruigrok MC - onder ruim 600 respondenten. De resultaten van het onderzoek zijn gewogen en representatief voor werkend Nederland met een WO, HBO of MBO opleiding. De helft van de respondenten heeft meer dan 15 jaar werkervaring. De verdeling tussen MBO, HBO, WO is respectievelijk n=331 (55%), n=176 (29%) en n=93 (23%). 139 (23%) respondenten heeft een directie- of managementfunctie. De verdeling tussen man en vrouw is respectievelijk n=341 (57%) en n=260 (43%).

Over TC - Dialogue
TC-Dialogue is het eerste grootschalig bureau voor telefonisch coaching. De organisatie werkt uitsluitend met gerenommeerde coaches die stoelen op jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en werken conform de Ethische Gedragscode van Nederlandse Beroepscoaches. Alle coaches zijn aangesloten bij gevestigde beroepsverenigingen. TC-Dialogue is gevestigd te Elburg.


- EINDE BERICHT -