Nieuws
Nivel: Patiënten niet tevreden over nazorg en doorverwijzing
Uit onderzoek van het NIVEL blijkt dat patiënten over het algemeen erg
positief zijn over de zorg die zij krijgen van artsen,
verpleegkundigen en thuiszorginstellingen. Ze zijn echter minder goed
te spreken over de aandacht die deze zorgverleners hebben voor wat er
met hun patiënten gebeurt wanneer die de spreekkamer of het ziekenhuis
hebben verlaten.
Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL (het Nederlands instituut voor
onderzoek naar de gezondheidszorg), uitgevoerd in opdracht van
farmaceutisch fabrikant GlaxoSmithKline (GSK). De resultaten van dit
onderzoek zijn vandaag gepresenteerd tijdens het symposium voor
patiëntenorganisaties 'de Agenda van de Patiënt'.
Niet goed geregeld
Het onderzoek is gebaseerd op 27 vanaf 1995 uitgevoerde Nederlandse
studies onder in totaal 66.000 patiënten, waaronder verschillende
groepen chronisch zieken. In al die studies is aan patiënten gevraagd
wat hun ervaringen zijn met de gezondheidszorg in het algemeen, wat
zij belangrijke aspecten van de zorg vinden en wat daarmee hun
ervaringen zijn. De afzonderlijke studies lieten al zien wat er voor
specifieke patiëntengroepen verbeterd zou moeten worden in de
Nederlandse gezondheidszorg. Het NIVEL heeft hieruit een consistent
beeld gedestilleerd van de zaken waar veel patiënten, ongeacht hun
aandoening, tegenaan lopen. Hieruit blijkt dat onderstaande zaken, die
volgens patiënten heel belangrijk zijn, vaak niet goed zijn geregeld:
* Eén op de drie patiënten vindt dat het na verwijzing door de
huisarts te lang (langer dan 14 dagen) duurt voor ze bij een
medisch specialist terecht kunnen.
* Een kwart van de mensen die na ontslag uit het ziekenhuis
thuiszorg nodig hadden, zegt dat er op dat moment geen thuiszorg
voor ze beschikbaar was.
* Een kwart van de chronisch zieken die verschillende medicijnen
gebruiken, zegt dat hun arts niet met ze heeft gepraat over de
vraag hoe je die verschillende medicijnen moet combineren.
* Ruim de helft van de chronisch zieken zegt dat hun huisarts of hun
medisch specialist nooit met ze heeft gesproken over de vraag wat
zij moeten doen in geval van nood.
NIVEL onderzoeker dr. Roland Friele: "Als het aan patiënten ligt, moet
bij alle plannen om de gezondheidszorg te verbeteren vooral aan deze
aspecten aandacht worden besteed."
Andere belangrijke verbeterpunten zijn:
* Meer privacy in de huisartspraktijk, zodat bijvoorbeeld de mensen
in de wachtkamer niet kunnen verstaan wat de assistente met een
patiënt bespreekt.
* Betere rolstoeltoegankelijkheid van de huisartspraktijk.
* De mogelijkheid voor chronisch zieken om een andere medisch
specialist te kiezen wanneer het niet 'klikt'. Dit is volgens
patiënten vaak niet mogelijk.
* Betere telefonische bereikbaarheid van medisch specialisten.
* Invloed op het aantal uren thuiszorg. Een kwart van de mensen die
thuiszorg krijgen weet niet hoe ze het aantal uren zorg dat ze
krijgen (tijdelijk) kunnen laten aanpassen aan hun behoefte.
* Meer informatie voor patiënten in het ziekenhuis over de
behandeling die ze krijgen, de mogelijke risico's daarvan en de
eventuele alternatieven
26 september 2005
VSN - Lt. gen. van Heutszlaan 6 - 3743 JN Baarn tel: 035-5480480
Spierziekten Infolijn: 0900-5480480 - E-mail: vsn@vsn.nl - Postbank
1422400
Vereniging Spierziekten Nederland