Hyves en WebAds starten samenwerking
Webads interactive
Hyves en WebAds starten samenwerking
Amsterdam, 26 september 2005. WebAds, de Nederlandse marktleider voor online adverteren,
gaat de advertentie-exploitatie verzorgen voor Hyves, de snelst groeiende internet
community van Nederland. Hyves (het online vriendennetwerk) biedt een zeer snel groeiend
sociaal netwerk. Binnen een jaar na de oprichting werd in de zomer van 2005 de mijlpaal
van 1,2 miljoen gebruikers behaald, waarvan momenteel 500.000 in Nederland. Adverteren op
Hyves was tot nu toe niet mogelijk. WebAds stemt de advertenties nauwkeurig af op
doelgroepen, waardoor Hyves gebruikers straks advertenties zien die specifiek voor hen
interessant kunnen zijn.
Tjeerd Kooij, directeur van WebAds: 'Hyves is een fenomeen. Honderdduizenden bezoekers
sluiten zich aan bij het vriendennetwerk dat bruist van de sociale activiteiten, zoals
foto's en berichten uitwisselen, weblogs, afspraken maken, oude vrienden terugvinden en
nieuwe vrienden ontmoeten. Vooral scholieren, studenten en jonge professionals zijn
actief op Hyves. Voor WebAds is deze community heel interessant, niet alleen door de
grote omvang en de snelle groei van 30 procent per maand, maar vooral door de
gedetailleerde kennis die Hyves over haar leden heeft. WebAds maakt het mogelijk voor
adverteerders om hele specifieke doelgroepen binnen deze community te bereiken. Bovendien
biedt Hyves zeer veel mogelijkheden voor adverteerders om de dialoog aan te gaan met hun
doelgroep. Adverteerders kunnen bijvoorbeeld zelf 'hyves' starten waarbinnen zij met hun
doelgroep kunnen interacteren.'
Raymond Spanjar, medeoprichter van Hyves: 'Als marktleider en specialist op het gebied van
online adverteren is WebAds de partij om in nauwe samenwerking met ons eigen team de
exploitatie te verzorgen. We kijken ernaar uit om met WebAds waarde toe te voegen voor
adverteerders en Hyves-leden, door nieuwe concepten te ontwikkelen die inspelen op de
unieke virale mogelijkheden en dynamiek van een online sociaal netwerk. Bovendien sluit
de verzameling van WebAds van hoogwaardige titels voor dezelfde doelgroep, zoals MTV,
goed aan bij de filosofie van Hyves als exclusief merk voor adverteerders.'
Targeting
Het definiëren en bereiken van specifieke doelgroepen - targeting - zal een
belangrijk deel uitmaken van de activiteiten die WebAds gaat uitvoeren voor Hyves. Voor
adverteerders wordt het mogelijk om hun advertenties alleen zichtbaar te maken voor Hyves
gebruikers die exact binnen hun beoogde doelgroep passen. Doelgroepprofielen worden
samengesteld op basis van de gegevens die gebruikers aan Hyves doorgeven, bijvoorbeeld
leeftijd, woonplaats, sekse of interesse. Vervolgens worden aan ingelogde bezoekers
advertenties getoond die bij hun specifieke profiel horen.
Over WebAds
WebAds Interactive Advertising, exploitant van meer dan tachtig kwalitatief hoogwaardige
websites, is de belangrijkste Nederlandse speler op het gebied van online advertising.
Met haar netwerk aan sites biedt het bedrijf adverteerders een effectieve en interactieve
manier om elke denkbare doelgroep uiterst gericht te bereiken. WebAds vertaalt
communicatiedoelstellingen naar innovatieve, succesvolle online toepassingen om zo niet
alleen méér te bereiken, maar om doelgroepen ook nauwkeuriger en
doeltreffender te bereiken dan met welk ander medium ook. Al sinds 1997 biedt WebAds
advertentieruimte aan op de websites van onder meer De Telegraaf, ID&T, IEX,
Euronext, Adformatie Groep, Sanoma Uitgevers, SBS Broadcasting, MTV Networks en ZDNet.
Hiermee bereikt het bedrijf elke maand meer dan zeven miljoen Nederlanders.
Over Hyves
Het vriendennetwerk Hyves is binnen een jaar uitgegroeid tot een van de grootste sites van
Nederland met 1,2 miljoen leden en 100 miljoen pageviews per maand. Meer dan een half
miljoen Nederlanders communiceert op Hyves via weblogs, foto albums, tips, marktplaatsen
en hyves (clubs) in een netwerk van directe vrienden en tweedegraads vrienden, zowel via
internet als mobiele telefoon. Met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar en een goede
vertegenwoordiging van 25 jaar en ouder is Hyves het netwerk voor jong volwassenen. Hyves
is opgericht door Koen Kam, medeoprichter van HubHop, en Floris Rost van Tonningen en
Raymond Spanjar, de oprichters van IEX.nl.
Meer informatie
Hyves
Raymond Spanjar
M: 06 463 100 50
T: 020 620 7 602
E: Raymonds@hyves.nl
WebAds Interactive Advertising
Jasper Lamers
T: 020 626 16 34
E: j.lamers@webads.nl