ProRail
Persbericht
26-09-2005
ProRail bespaart 350 miljoen Euro in twee jaar
De laatste meevaller die ProRail heeft weten te realiseren bij de bouw
van de Betuweroute bedraagt ⬠25 miljoen. De meevaller is o.a. het
gevolg van een gunstige afhandeling van claims en meevallende
eindafrekeningen bij diverse bouwcontracten. Het saldo aan meevallers
in de laatste twee jaar komt hiermee op ⬠350 miljoen. Over de
volledige looptijd van het project bekeken, brengt dit het saldo aan
mee- en tegenvallers op een positief resultaat van ⬠162 miljoen. Dit
valt in de laatste Voortgangsrapportage (nr. 18) over de aanleg van de
Betuweroute te lezen.
Het verloop van de kostenontwikkeling tijdens de aanleg van de
Betuweroute is gunstig. De reeks aan meevallers resulteren in het
volgende financiële beeld.
Scherp aanbesteden, strakke controle
In 1996 kreeg ProRail de opdracht de Betuweroute aan te leggen nadat
de Tweede Kamer het Tracébesluit van de goederenlijn had goedgekeurd.
Het budget dat daarvoor beschikbaar werd gesteld, was ⬠3,744
miljard, op basis van het toen geldende prijspeil. Daarbij werd ook
een financiële afwijkingsmarge van 20% acceptabel geacht. De
ontwikkeling van de kosten daarna verliep als volgt (in miljoenen):
* Budget tracébesluit in 1996 ⬠3.744
* Reguliere inflatiecorrecties ⬠+ 783
* Wijzigingen scope door politieke besluitvorming ⬠+321Â
* Stand van zaken 1-7-2005 ⬠4.848 Â
* Prognose kosten totale project (inclusief de risicoâs) ⬠4.686
Â
------------
* Voorlopig positief resultaat ⬠162
De prijsindexering én de scopewijzigingen (bijvoorbeeld extra
veiligheidsvoorzieningen in de tunnels) zijn niet te beïnvloeden door
ProRail als bouwer van de Betuweroute. Wat resteert is het deel
waarvoor
ProRail wel verantwoordelijkheid draagt en waar het voorlopig dus een
positief resultaat heeft weten te boeken van â¬162 mio.
Bouw ligt op schema
De bouw van de Betuweroute is klaar. Met uitzondering van de
veiligheidsinstallaties in de tunnels en een deel van de
bovenleidingen is de bouw achter de rug. Op het stuk tussen Sliedrecht
en Gorinchem wordt inmiddels volop getest. In 2006 zal dat testen zich
over de gehele Betuweroute uitspreiden. De Betuweroute wordt op 1
januari 2007 gebruiksklaar opgeleverd.