Belang cultuurgebonden media sterk overschat
Intelligence group
Belang cultuurgebonden media sterk overschat
Sterke opkomst van urban en bling bling media
Rotterdam, 26 september 2005 Het gebruik van cultuurgebonden media is minder groot onder
allochtonen in Nederland dan vaak wordt aangenomen. De Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en
Antilliaanse/Arubaanse (TMSA) bevolkingsgroepen in Nederland maken meer gebruik van de
Nederlandse titels dan van cultuurgebonden media. Media met een hoog bling bling en/of
urban gehalte zijn populair onder jongeren en kunnen rekenen op veel bezoekers, lezers of
luisteraars. Dit blijkt uit het Minderheden Onderzoek op de Arbeidsmarkt (MOA) 2005 dat
door Intelligence Group is gehouden onder 1.837 allochtonen tot en met 35 jaar.
Gewone media meer gebruikt dan cultuurgebonden media
Om de discussie over het belang van cultuurgebonden media te beslechten, is het gebruik
van de 25 belangrijkste cultuurgebonden titels gemeten onder 1.837 allochtonen. Om de
uitkomsten in perspectief te plaatsen, zijn naast deze 25 titels ook enkele algemene
titels, zoals nu.nl en Elsevier, voorgelegd. Over de gehele groep allochtonen bekeken,
worden de algemene sites zoals startpagina.nl en nu.nl veruit het meest bezocht. Ook een
minder algemene website, zoals rtlnieuws.nl, wordt door de gehele TMSA doelgroep meer
bezocht dan cultuurgebonden websites.
1.startpagina46%
2.nu.nl23%
3.rtlnieuws.nl16%
4.Ekin12%
5.maroc.nl11%
6.marokkoplein.nl10%
7.Merhaba10%
8.waterkant.net9%
9.magreb.nl9%
10.Elsevier6%
voor de totale tabel kijkt u op www.intelligence-group.nl
De herkomst van de groep is bepalend voor het gebruik van de cultuurgebonden media. Onder
Turken worden de tijdschriften Ekin en Merhaba regelmatig gelezen. Marokkanen bezoeken
regelmatig de sites maroc.nl, marokkoplein.nl en magreb.nl. Ook de Surinaamse groep
onderscheidt zich; 30 procent van deze groep bezoekt regelmatig de site waterkant.net.
Elsevier en Flair worden door Antillianen/Arubanen meer gelezen dan Pleasure, een blad
dat zich van oorsprong op deze groep richt.
Het geringe belang van de cultuurgebonden media komt nog duidelijker naar voren, wanneer
gevraagd wordt naar welke sites en tijdschriften top of mind zijn. Op de site marokko.nl
na, komen er in de top 40 van websites geen cultuurgebonden media meer voor. Datzelfde
beeld zien we terug als bij de tijdschriften die worden gelezen.
Opkomst van bling bling en urban media
Allochtonen bezoeken in grote getale websites met een hoog bling bling-gehalte (glossy,
glamour en glitter) en sites voor de urban jongeren. Partypeeps2000.com staat op de
achtste plaats van meest genoemde websites. De populariteit van deze site en het
radiostation FunX geven de opkomst van de urban sound en lifestyle weer. FunX is zelfs
voor veel (allochtone) jongeren in de grote steden het populairste radiostation. Andere
sites die opvallend veel genoemd worden, sluiten aan bij de mix van stijlen, muziek en
uitgaan die jongeren kenmerkt, zoals arabsounds.nl, partyflock.nl, launch.com, ml75.nl en
partyclick.nl. Muziek, fotos en een evenementenagenda nemen op deze sites een belangrijke
plaats in. Ook sites gericht op (mobiele) interactie, zoals lapoo.nl, zylom.nl en
smscity.nl worden, met name door jongeren, regelmatig bezocht. Bij de meest gelezen
tijdschriften scoren titels als Celebrity, Cosmo Girl en Glossy erg sterk.
Voor meer informatie kunt u kijken op www.intelligence-group.nl of contact opnemen met:
Intelligence Group
Drs. Geert-Jan Waasdorp
010-2809010
Intelligence Group is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau dat gespecialiseerd is
in arbeidsmarkt(communicatie).