Belang cultuurgebonden media sterk overschat

Intelligence group

Belang cultuurgebonden media sterk overschat
Sterke opkomst van urban en bling bling media

Rotterdam, 26 september 2005 Het gebruik van cultuurgebonden media is minder groot onder allochtonen in Nederland dan vaak wordt aangenomen. De Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse/Arubaanse (TMSA) bevolkingsgroepen in Nederland maken meer gebruik van de Nederlandse titels dan van cultuurgebonden media. Media met een hoog bling bling en/of urban gehalte zijn populair onder jongeren en kunnen rekenen op veel bezoekers, lezers of luisteraars. Dit blijkt uit het Minderheden Onderzoek op de Arbeidsmarkt (MOA) 2005 dat door Intelligence Group is gehouden onder 1.837 allochtonen tot en met 35 jaar.

Gewone media meer gebruikt dan cultuurgebonden media

Om de discussie over het belang van cultuurgebonden media te beslechten, is het gebruik van de 25 belangrijkste cultuurgebonden titels gemeten onder 1.837 allochtonen. Om de uitkomsten in perspectief te plaatsen, zijn naast deze 25 titels ook enkele algemene titels, zoals nu.nl en Elsevier, voorgelegd. Over de gehele groep allochtonen bekeken, worden de algemene sites zoals startpagina.nl en nu.nl veruit het meest bezocht. Ook een minder algemene website, zoals rtlnieuws.nl, wordt door de gehele TMSA doelgroep meer bezocht dan cultuurgebonden websites.


1.startpagina46%

2.nu.nl23%

3.rtlnieuws.nl16%

4.Ekin12%

5.maroc.nl11%

6.marokkoplein.nl10%

7.Merhaba10%

8.waterkant.net9%

9.magreb.nl9%

10.Elsevier6%

voor de totale tabel kijkt u op www.intelligence-group.nl

De herkomst van de groep is bepalend voor het gebruik van de cultuurgebonden media. Onder Turken worden de tijdschriften Ekin en Merhaba regelmatig gelezen. Marokkanen bezoeken regelmatig de sites maroc.nl, marokkoplein.nl en magreb.nl. Ook de Surinaamse groep onderscheidt zich; 30 procent van deze groep bezoekt regelmatig de site waterkant.net. Elsevier en Flair worden door Antillianen/Arubanen meer gelezen dan Pleasure, een blad dat zich van oorsprong op deze groep richt.
Het geringe belang van de cultuurgebonden media komt nog duidelijker naar voren, wanneer gevraagd wordt naar welke sites en tijdschriften top of mind zijn. Op de site marokko.nl na, komen er in de top 40 van websites geen cultuurgebonden media meer voor. Datzelfde beeld zien we terug als bij de tijdschriften die worden gelezen.

Opkomst van bling bling en urban media

Allochtonen bezoeken in grote getale websites met een hoog bling bling-gehalte (glossy, glamour en glitter) en sites voor de urban jongeren. Partypeeps2000.com staat op de achtste plaats van meest genoemde websites. De populariteit van deze site en het radiostation FunX geven de opkomst van de urban sound en lifestyle weer. FunX is zelfs voor veel (allochtone) jongeren in de grote steden het populairste radiostation. Andere sites die opvallend veel genoemd worden, sluiten aan bij de mix van stijlen, muziek en uitgaan die jongeren kenmerkt, zoals arabsounds.nl, partyflock.nl, launch.com, ml75.nl en partyclick.nl. Muziek, fotos en een evenementenagenda nemen op deze sites een belangrijke plaats in. Ook sites gericht op (mobiele) interactie, zoals lapoo.nl, zylom.nl en smscity.nl worden, met name door jongeren, regelmatig bezocht. Bij de meest gelezen tijdschriften scoren titels als Celebrity, Cosmo Girl en Glossy erg sterk.

Voor meer informatie kunt u kijken op www.intelligence-group.nl of contact opnemen met:

Intelligence Group
Drs. Geert-Jan Waasdorp

010-2809010

Intelligence Group is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau dat gespecialiseerd is in arbeidsmarkt(communicatie).