Ingezonden persbericht

Snel groeiend WatchMouse wint Rising Star-award van Deloitte

UTRECHT, 20050923 -- WatchMouse bv is een van de drie winnaars geworden van de Rising Star-award van Deloitte. De award wordt jaarlijks toegekend aan snel groeiende technologiebedrijven die nog geen vijf jaar bestaan. WatchMouse is sinds drie jaar wereldwijd actief in site- en servermonitoring. Vanaf 16 monitoringstations over de gehele wereld controleert WatchMouse de bereikbaarheid van de websites van klanten, om bij problemen direct alarm te slaan.


De Rising Stars worden uitgedeeld in het kader van de bekendmaking van de Technology Fast 50 door Deloitte, de 50 snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Criterium voor de Rising Stars is dat zij in potentie de Technology Fast 50 zouden moeten kunnen aanvoeren. Het idee voor WatchMouse ontstond in 2001 op initiatief van Stan van de Burgt (nu 42), Niels Eijsbroek (40) en Mark Pors (38). Het concept was even uniek als helder: door middel van continue simulaties van webverkeer de bereikbaarheid van sites en servers monitoren. Als een site niet bereikbaar is, wordt direct alarm geslagen via SMS, semafoons, IM of e-mail. Nadat het concept in 2002 'live' ging is het hard gegaan: de omzet is elk jaar verdubbeld. Inmiddels worden de sites vanuit zestien monitoringstations wereldwijd in de gaten gehouden. Dat gebeurt 24 uur per dag, zeven dagen per week.

De applicatie is geheel webbased: klanten hoeven geen software te installeren, de self service is zeer ver doorgevoerd. Daardoor kan WatchMouse bestaan met een zeer kleine kern van vaste medewerkers, aangevuld met externe krachten. Op de site van WatchMouse kan een potentiële klant tot in detail zijn wensen kenbaar maken. Er zijn diverse startpakketten beschikbaar, van ¤ 17,50 per maand tot ¤ 450,- per maand. Inmiddels maken wereldwijd 400 betalende klanten in 40 landen gebruik van de diensten van WatchMouse. Daaronder zijn hostingbedrijven, overheden, en bedrijven als Lost Boys, Scania, Siemens, Orange, ING, GeoTrust, Citibank en Postbank.

Self-service als succesfactor

Mark Pors, Chief Technology Officer, zegt desgevraagd 'blij verrast te zijn met de uitverkiezing'. "Ik vind het erg leuk dat de jury onze visie op self-service en onze marktbenadering ondersteund". Pors beschouwt WatchMouse als 'het juiste initiatief op het juiste moment'. "Bedrijven schuiven meer en meer op naar het outsourcen van niet-kerntaken. Ze willen dit echter wel zelf kunnen sturen en controleren vanuit hun eigen werkplek. Webbased diensten maken dit mogelijk". Stan van de Burgt, CEO, ziet de eenvoud van de WatchMouse site en de verschillende talen waarin deze beschikbaar is als belangrijke succesfactoren. "Het monitoren van websites was een idee dat in essentie al bestond, maar de uitwerking in deze vorm nog niet. Wij richten ons erg op 'self service', waarbij de klant zelf alles instelt en ook zelf alles in de hand houdt. En dat kan mede daardoor tegen een interessanter tarief dan andere spelers in de markt."
De Rising Star-awards zijn op donderdag 22 september overhandigd.

WatchMouse bv

WatchMouse beoordeeld uw website en e-commerce toepassingen zoals ook uw klanten die ervaren. De controles worden uitgevoerd vanuit 16 controlestations wereldwijd, en vastgelegd in periodieke rapportages. Bij fouten of problemen met de bereikbaarheid worden de juiste mensen in uw organisatie gealarmeerd.

www.watchmouse.com