Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum

23 september 2005
Ons kenmerk
HKW/SDG/2654/16129
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

1 (bijlage apart verzonden)
Uw kenmerk

-
Onderwerp

18e voortgangsrapportage Betuweroute.

Geachte voorzitter,

Hierbij bied ik u, in het kader van de Procedureregeling Grote Projecten, de achttiende Voortgangsrapportage van de Betuweroute aan. De rapportage bestrijkt de periode

1 januari 2005 tot en met 30 juni 2005.

Financieel
Over de eerste helft van 2005 is wederom een positief saldo van meevallers ontstaan, nu met een omvang van E 25 miljoen. Het projectbudget zal met dit bedrag worden verlaagd. Daarmee komt het cumulatieve totaal aan meevallers in 2004 en 2005 waarmee het projectbudget is verlaagd op een bedrag van E
350 mln.

Daarnaast is het risicoprofiel in deze verslagperiode met E 61 miljoen verder afgenomen van E136 miljoen naar E75 miljoen. De afname wordt met name veroorzaakt door verlaging van de prognose eindstand van de post onvoorzien en de lager geschatte kans dat er aanvullende geluidsschermen moeten worden geplaatst.

Inmiddels is duidelijk dat het risico dat het beschikbare budget voor EAT ontoereikend is, zal optreden. In 2002 is in de risicoreservering hiervoor E34 miljoen (prijspeil 2002) opgenomen. De afgelopen jaren is grote inspanning verricht om de totale omvang van de risico's en kostenoverschrijding te beheersen. Op vele onderdelen is dit ook gelukt. De gedane inspanningen zijn ten laste gekomen van het EAT budget. Mede als gevolg hiervan is de omvang van het in 2002 verwachte tekort voor EAT niet gedaald. De omvang van het tekort bedraagt E25 miljoen voor 2006 en E12 miljoen voor 2007. Teneinde de benodigde verplichtingen voor de afrondende activiteiten van het project aan te kunnen gaan, is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voornemens eind 2005 een totaalbedrag van E37 miljoen aan de risicoreservering te onttrekken en toe te voegen aan het EAT budget van de Betuweroute. Het gaat hier overigens niet om een (nieuwe) financiële tegenvaller, maar om het 'realiteit worden" van een verwachte en gecommuniceerde uitgavenpost voor benodigde activiteiten ter afronding van het project in 2006-2007.

Exploitatie
In mijn brief van 30 juni 2005 heb ik de Tweede Kamer geïnformeerd dat ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam een nieuw voorstel bij mij zullen indienen voor exploitatie van de Betuweroute. Dat voorstel heb ik inmiddels ontvangen. Ik zal u nog voor het komende AO schriftelijk informeren over mijn standpunt daarover en u ter zake voorstellen doen. Het nieuwe voorstel dat ik u zal toesturen, is uitgewerkt in een bedrijfsplan dat in samenwerking met het gemeentelijke Havenbedrijf Amsterdam en Towrail is opgesteld.

Ombouw ETCS
Zowel in het AO van 27 april 2005 als in mijn brief van 30 juni 2005 heb ik u bericht over mijn tijdelijke subsidieregeling ter ondersteuning van de ombouw van locomotieven naar het nieuwe beveiligingssysteem ETCS. Deze regeling zal openstaan voor alle relevante partijen en anticipeert op de steunmaatregelen die in 2007 van de EU worden verwacht om de invoering van ETCS binnen Europa te stimuleren. Ik streef ernaar de kosten van de regeling te zijner tijd van de EU terug te krijgen. Als actuele stand van zaken kan ik melden, dat de middelgrote en kleine vervoerders de voorkeur eraan geven om locomotieven met ETCS te leasen. Inmiddels hebben twee grote leasemaatschappijen kenbaar gemaakt dat zij willen investeren om tijdig een groot aantal locomotieven uitgerust met ETCS beschikbaar te stellen voor inzet op de Betuweroute. Daarnaast heeft het samenwerkingsverband (ProRail, Havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam en Towrail) in het bedrijfsplan aangegeven de ombouw van locomotieven actief te zullen ondersteunen. Naar huidig inzicht is nog geen zekerheid te geven over het aantal met ETCS uitgeruste locomotieven dat bij de start van de Betuweroute beschikbaar zal zijn. De vereiste prototyping en de serieombouw die daarna volgt, vragen de nodige tijd waarbij ongetwijfeld nog technische hobbels overwonnen moeten worden.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs