Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum

23 september 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.01674
Doorkiesnummer

Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Motie Hofstra c.s. betreffende de N33 Veendam-Assen

Geachte voorzitter,

Met deze brief wil ik u informeren over de stand van zaken inzake de uitvoering van de motie Hofstra c.s. (29800 nr.28) betreffende de N33 Veendam-Assen.

Met de motie heeft de Kamer de regering gevraagd een substantiële bijdrage te verlenen aan een verdubbeling van de N33 tot een autoweg met 2x2 rijstroken en ongelijkvloerse aansluitingen.

Alvorens op de uitvoering van de motie in te gaan wil ik benadrukken dat de N33 een weg is waarop zich een verkeersveiligheidsprobleem voordoet en dat die problematiek al mijn aandacht had. Zo zijn op de N33 al op diverse trajecten de herkenbaarheidskenmerken (dubbele asstreep met groen asfalt daartussen) aangebracht.

Zoals aangegeven in mijn brief van 22 februari 2005 (DBS/2005/1065) heeft de regio het voortouw bij het ontwikkelen van het financierings- en uitvoeringsplan voor de N33. Op 14 juli 2005 Is het uitvoerings- en financieringsplan door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) aan u voorgelegd. De regio stelt een 2x2 autoweg voor met een profielbreedte van ruim 40 meter (zodat een uitbouw naar een 2x2 autosnelweg eenvoudig is uit te voeren) en aansluitingen op de autosnelwegen A28 en A7 middels een fly- over en een klaverblad.
De totale uitvoeringskosten worden geraamd op E 182 mln, exclusief BTW.

Er is echter E 117 mln beschikbaar: de E 50 mln die beschikbaar komt naar aanleiding van de motie Hofstra, een regiobijdrage van E 50 mln en E 17 mln uit het V&W-budget voor groot onderhoud.

Ik kan niet instemmen met de variant die de regio voorstaat omdat deze niet kosteneffectief is. Er zijn goede gelijkwaardige alternatieven mogelijk die het ongevallenrisico sterk kunnen verminderen tegen aanzienlijk lagere kosten.
Zo is een 1x2 autoweg met een Arbobreedte van minimaal 8,90 meter en een inhaalverbod mogelijk voor ongeveer E 50 mln, inclusief BTW. Een sobere uitvoering van een 2x2 autoweg met middenberm en geleiderail, maar zonder vluchtstrook, is mogelijk voor E 114 mln, inclusief BTW plus E
13 mln, inclusief BTW voor de aanpassing van de knooppunten Gieten en Assen. Verwacht mag worden dat het effect van deze laatste maatregel een reductie van slachtoffers oplevert van 52 %, vrijwel dezelfde reductie als bij de variant die de regio voorstaat.

Ik heb het SNN verzocht het ambitieniveau te verlagen en het uitvoerings- en financieringsplan aan te passen aan het beschikbare budget.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs