Contactpersoon
Datum
23 september 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.01674
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Motie Hofstra c.s. betreffende de N33 Veendam-Assen
Geachte voorzitter,
Met deze brief wil ik u informeren over de stand van zaken inzake de
uitvoering van de motie Hofstra c.s. (29800 nr.28) betreffende de N33
Veendam-Assen.
Met de motie heeft de Kamer de regering gevraagd een substantiële bijdrage
te verlenen aan een verdubbeling van de N33 tot een autoweg met 2x2
rijstroken en ongelijkvloerse aansluitingen.
Alvorens op de uitvoering van de motie in te gaan wil ik benadrukken dat de
N33 een weg is waarop zich een verkeersveiligheidsprobleem voordoet en dat
die problematiek al mijn aandacht had. Zo zijn op de N33 al op diverse
trajecten de herkenbaarheidskenmerken (dubbele asstreep met groen asfalt
daartussen) aangebracht.
Zoals aangegeven in mijn brief van 22 februari 2005 (DBS/2005/1065) heeft
de regio het voortouw bij het ontwikkelen van het financierings- en
uitvoeringsplan voor de N33. Op 14 juli 2005 Is het uitvoerings- en
financieringsplan door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) aan u
voorgelegd. De regio stelt een 2x2 autoweg voor met een profielbreedte van
ruim 40 meter (zodat een uitbouw naar een 2x2 autosnelweg eenvoudig is uit
te voeren) en aansluitingen op de autosnelwegen A28 en A7 middels een fly-
over en een klaverblad.
De totale uitvoeringskosten worden geraamd op E 182 mln, exclusief BTW.
Er is echter E 117 mln beschikbaar: de E 50 mln die beschikbaar komt naar
aanleiding van de motie Hofstra, een regiobijdrage van E 50 mln en E 17
mln uit het V&W-budget voor groot onderhoud.
Ik kan niet instemmen met de variant die de regio voorstaat omdat deze niet
kosteneffectief is. Er zijn goede gelijkwaardige alternatieven mogelijk die
het ongevallenrisico sterk kunnen verminderen tegen aanzienlijk lagere
kosten.
Zo is een 1x2 autoweg met een Arbobreedte van minimaal 8,90 meter en een
inhaalverbod mogelijk voor ongeveer E 50 mln, inclusief BTW.
Een sobere uitvoering van een 2x2 autoweg met middenberm en geleiderail,
maar zonder vluchtstrook, is mogelijk voor E 114 mln, inclusief BTW plus E
13 mln, inclusief BTW voor de aanpassing van de knooppunten Gieten en
Assen. Verwacht mag worden dat het effect van deze laatste maatregel een
reductie van slachtoffers oplevert van 52 %, vrijwel dezelfde reductie als
bij de variant die de regio voorstaat.
Ik heb het SNN verzocht het ambitieniveau te verlagen en het uitvoerings-
en financieringsplan aan te passen aan het beschikbare budget.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat