Betuweroute
Voortgangsrapport 18
Betuweroute
Voortgangsrapport 18
1e helft 2005
Inhoudsopgave
1. Inleiding en samenvatting 6
1.1 Leeswijzer 6
1.2 Samenvatting 6
2. Essentialia project 8
3. De omgeving van het project 9
3.1 Ontwikkelingen exploitatie en vervoerders 9
3.1.1. Exploitatie Betuweroute 9
3.1.2. Inbouw beveiligingssysteem ETCS in locomotieven 9
3.1.3. Oplevering, testen en proefbedrijf 10
3.1.4. Bestrijding geluidshinder 10
3.1.5. Communicatie 11
3.2 Voortgang bouw 12
3.2.1. Mijlpalen 12
3.2.2. Havenspoorlijn 12
3.2.3. Calandbrug 13
3.2.4. Bestrijding geluidshinder Havenspoorlijn 13
3.2.5. Ongelijkvloerse kruisingen Havenspoorlijn 13
3.2.6. Verlegde Havenspoorlijn en Kortsluitroute 13
3.2.7. Barendrecht 13
3.2.8. Rangeerterrein Kijfhoek 14
3.2.9. Sophiaspoortunnel 14
3.2.10. A15-tracé/aansluiting Geldermalsen 14
3.3 A15-tracé - Bovenbouw 15
3.3.1. Beveiliging 15
3.3.2. Geluidsschermen 15
3.3.3. Tunneltechnische Installaties (TTI) 15
3.3.4. Aanpassing bestaand spoor Zevenaar - grens 16
3.3.5. CUP 16
3.4 Veiligheid 16
3.4.1. Voortgang veiligheidsvoorzieningen Betuweroute 16
3.4.2. Bouwveiligheid 16
4. Projectbeheersing 17
4.1 Scope 17
4.2 Financiën 17
4.2.1. Projectbudget 17
4.2.2. Uitputting Onvoorzien 21
4.2.3. Uitgaven en aangegane verplichtingen 21
4.2.4. Resumé 23
4.2.5. Dekking 24
4.3 Planning 24
4.4 Risico's, mee- en tegenvallers en prognose eindstand 26
Resterende risico's 27
4.4.1. Engineering, apparaat en toezicht (EAT) Risico E 37 miljoen
27
4.4.2. Onvoorzien Risico E 0 miljoen 28
4.4.3. Geluid Risico E 5 miljoen 28
4.4.4. Verificatie Risico E 14 miljoen 29
4.4.5. Diversen Risico E 10 miljoen 29
4.5 Totale risicoprofiel 30
4.6 Mee -en tegenvallers Inschatting E 25 miljoen 30
4.7 Prognose eindstand 30
4.8 Kwaliteit en kennis 30
4.9 Audits en onderzoeken door derden 30
5. Bijlage 1: Begrippen- en afkortingenlijst 32
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . .
1. Inleiding en samenvatting
In dit achttiende rapport over de voortgang van de aanleg van de
Betuweroute wordt verantwoording afgelegd over de werkzaamheden in de
periode van 1 januari 2005 tot en met 30 juni 2005. Het rapport wordt twee
maal per jaar uitgebracht aan de Tweede Kamer.
Het project Betuweroute valt onder de procedureregeling 'Grote Projecten'
van de Tweede Kamer. Deze regeling voorziet in een halfjaarlijkse
rapportage over de vorderingen van het project, zowel qua uitvoering, als
qua financiën. In de rapporten komen naast de voortgang, ook de wijzigingen
ten opzichte van de oorspronkelijke projectbeschrijving en het vorige
voortgangsrapport aan de orde. Op deze wijze rapporteert Verkeer en
Waterstaat over alle grote projecten. Dit zijn naast de Betuweroute ook de
HSL-Zuid, Ruimte voor de Rivier en De Maaswerken en Geluidsisolatie
Schiphol (GIS).
1 Leeswijzer
Dit voortgangsrapport bestaat uit twee hoofdonderdelen. Na een korte blik
op de omgeving van de Betuweroute beschrijft het rapport de voortgang per
projectonderdeel (hoofdstuk 3). Vervolgens informeert het rapport u over de
stand van zaken aan de hand van de verschillende aspecten van de
projectbeheersing (hoofdstuk 4). Allereerst staan in hoofdstuk 2 de
essentialia van het project beschreven.
2 Samenvatting
De vorige voortgangsrapportage markeerde in grote lijnen de overgang in de
aanleg van de Betuweroute van de onderbouw naar de bovenbouw. De onderbouw
-- onder andere de aarden baan, kunstwerken en aanpassingen aan de
omliggende infrastructuur -- is nu vrijwel gereed.
Aan de afronding van de bovenbouw wordt inmiddels hard gewerkt. Afgelopen
half jaar zijn de sporen en wissels en de geluidsschermen langs het A15-
tracé vrijwel voltooid; aan het besturings- en beveiligingssysteem en de
tunneltechnische installaties wordt nog volop gewerkt.
Op 1 mei j.l. is het traject Sliedrecht-Gorinchem in gebruik genomen om met
name het nieuwe beveiligingssysteem (ETCS) en 25 kV te testen.
In een nader onderzoek is vastgesteld wat de gevolgen zijn van de technisch
dwingende relaties tussen de werkzaamheden in het kader van de nieuwe
systemen (beveiliging en bovenleiding) voor de in exploitatie zijnde
Havenspoorlijn. De Havenspoorlijn werkt tot aan de ingebruikname van ETCS
op 15 november 2006 met beveiligingssysteem ATB eg. Beveiligingssysteem
ATB eg en 25kV gaan niet samen. Voordat 25kV kan worden getest en
ingeschakeld, moet het ATB systeem fysiek ontmanteld worden. Dit vergt
ongeveer drie maanden. Pas daarna kan 25kV worden ingeschakeld ( 1 maart
2007). Er kan vanaf 15 november 2006 overigens gewoon over de
havenspoorlijn worden gereden met ETCS en niet geëlektrificeerd
(dieseltractie).
Het gereedkomen van de Betuweroute voor commercieel gebruik en exploitatie
staat nog steeds gepland op 01-01-2007. Voor het gereedkomen zijn de
belangrijkste risico's het testen van de vervoerssystemen en de tijdige
beschikbaarheid van locomotieven die met het beveiligingssysteem ETCS zijn
uitgerust. In deze verslagperiode was nog geen zekerheid over het aantal
locomotieven dat bij oplevering van de Betuweroute uitgerust is met ETCS.
In mijn brief van 30 juni jl. heb ik u nader geïnformeerd over mijn
tijdelijke subsidieregeling ter ondersteuning van de ombouw van
locomotieven naar ETCS. In de verslagperiode is hierover nader overleg
geweest met de vervoerders. Zoals gemeld in het AO van 27 april jl. is de
regeling voor de prototyping inmiddels goedgekeurd door Brussel en
gepubliceerd in de Staatscourant, De subsidieregeling voor de serieombouw
is in de maak en zal in de tweede helft van dit jaar voor instemming aan
Brussel worden voorgelegd. Voor de aktuele stand van zaken verwijs ik
kortheidshalve naar de begeleidende brief bij deze VGR.
Zoals in de vorige voortgangsrapportage aangekondigd, is de in de tweede
helft van 2004 gemelde meevaller van E 48 miljoen op het projectbudget in
mindering gebracht. Over de eerste helft van 2005 is wederom een positief
saldo van meevallers ontstaan, nu met een omvang van E25 miljoen. Het
projectbudget zal met dit bedrag worden verlaagd. Daarmee komt het
cumulatieve totaal aan meevallers in 2004 en 2005 waarmee het projectbudget
is verlaagd op een bedrag van E 350 mln.
Daarnaast is het risicoprofiel is in deze verslagperiode met E 61 miljoen
verder afgenomen van E136 miljoen naar E75 miljoen. De afname wordt met
name veroorzaakt door verlaging van de prognose eindstand van de post
onvoorzien en lager geschatte kans dat er aanvullende geluidsschermen
moeten worden geplaatst.
Inmiddels is duidelijk dat het risico dat het beschikbare budget voor EAT
ontoereikend is zal optreden. In 2002 is in de risicoreservering hiervoor
E34 miljoen (prijspeil 2002) opgenomen. De afgelopen jaren is grote
inspanning verricht om de totale omvang van de risico's en
kostenoverschrijding te beheersen. Op vele onderdelen is dit ook gelukt. De
gedane inspanningen zijn ten laste gekomen van het EAT budget. Mede als
gevolg hiervan is de omvang van het in 2002 verwachte tekort voor EAT niet
gedaald. Teneinde de benodigde verplichtingen voor de afrondende
activiteiten van het project aan te kunnen gaan, is het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat voornemens eind 2005 een totaalbedrag van E37 miljoen
aan de risicoreservering te onttrekken en toe te voegen aan het EAT budget
van de Betuweroute. Het gaat hier overigens niet om een (nieuwe) financiële
tegenvaller, maar om het 'realiteit worden" van een verwachte en
gecommuniceerde uitgavenpost voor benodigde activiteiten ter afronding van
het project in 2006-2007.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat