Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Betuweroute

Voortgangsrapport 18

Betuweroute

Voortgangsrapport 18


1e helft 2005

Inhoudsopgave


1. Inleiding en samenvatting 6

1.1 Leeswijzer 6

1.2 Samenvatting 6


2. Essentialia project 8


3. De omgeving van het project 9 3.1 Ontwikkelingen exploitatie en vervoerders 9 3.1.1. Exploitatie Betuweroute 9
3.1.2. Inbouw beveiligingssysteem ETCS in locomotieven 9 3.1.3. Oplevering, testen en proefbedrijf 10 3.1.4. Bestrijding geluidshinder 10
3.1.5. Communicatie 11
3.2 Voortgang bouw 12
3.2.1. Mijlpalen 12
3.2.2. Havenspoorlijn 12
3.2.3. Calandbrug 13
3.2.4. Bestrijding geluidshinder Havenspoorlijn 13 3.2.5. Ongelijkvloerse kruisingen Havenspoorlijn 13 3.2.6. Verlegde Havenspoorlijn en Kortsluitroute 13 3.2.7. Barendrecht 13
3.2.8. Rangeerterrein Kijfhoek 14
3.2.9. Sophiaspoortunnel 14
3.2.10. A15-tracé/aansluiting Geldermalsen 14 3.3 A15-tracé - Bovenbouw 15
3.3.1. Beveiliging 15
3.3.2. Geluidsschermen 15
3.3.3. Tunneltechnische Installaties (TTI) 15 3.3.4. Aanpassing bestaand spoor Zevenaar - grens 16 3.3.5. CUP 16
3.4 Veiligheid 16
3.4.1. Voortgang veiligheidsvoorzieningen Betuweroute 16 3.4.2. Bouwveiligheid 16


4. Projectbeheersing 17
4.1 Scope 17
4.2 Financiën 17
4.2.1. Projectbudget 17
4.2.2. Uitputting Onvoorzien 21
4.2.3. Uitgaven en aangegane verplichtingen 21 4.2.4. Resumé 23
4.2.5. Dekking 24
4.3 Planning 24
4.4 Risico's, mee- en tegenvallers en prognose eindstand 26 Resterende risico's 27
4.4.1. Engineering, apparaat en toezicht (EAT) Risico E 37 miljoen 27
4.4.2. Onvoorzien Risico E 0 miljoen 28 4.4.3. Geluid Risico E 5 miljoen 28
4.4.4. Verificatie Risico E 14 miljoen 29 4.4.5. Diversen Risico E 10 miljoen 29 4.5 Totale risicoprofiel 30
4.6 Mee -en tegenvallers Inschatting E 25 miljoen 30 4.7 Prognose eindstand 30
4.8 Kwaliteit en kennis 30
4.9 Audits en onderzoeken door derden 30


5. Bijlage 1: Begrippen- en afkortingenlijst 32

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


1. Inleiding en samenvatting

In dit achttiende rapport over de voortgang van de aanleg van de Betuweroute wordt verantwoording afgelegd over de werkzaamheden in de periode van 1 januari 2005 tot en met 30 juni 2005. Het rapport wordt twee maal per jaar uitgebracht aan de Tweede Kamer.
Het project Betuweroute valt onder de procedureregeling 'Grote Projecten' van de Tweede Kamer. Deze regeling voorziet in een halfjaarlijkse rapportage over de vorderingen van het project, zowel qua uitvoering, als qua financiën. In de rapporten komen naast de voortgang, ook de wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke projectbeschrijving en het vorige voortgangsrapport aan de orde. Op deze wijze rapporteert Verkeer en Waterstaat over alle grote projecten. Dit zijn naast de Betuweroute ook de HSL-Zuid, Ruimte voor de Rivier en De Maaswerken en Geluidsisolatie Schiphol (GIS).


1 Leeswijzer

Dit voortgangsrapport bestaat uit twee hoofdonderdelen. Na een korte blik op de omgeving van de Betuweroute beschrijft het rapport de voortgang per projectonderdeel (hoofdstuk 3). Vervolgens informeert het rapport u over de stand van zaken aan de hand van de verschillende aspecten van de projectbeheersing (hoofdstuk 4). Allereerst staan in hoofdstuk 2 de essentialia van het project beschreven.


2 Samenvatting

De vorige voortgangsrapportage markeerde in grote lijnen de overgang in de aanleg van de Betuweroute van de onderbouw naar de bovenbouw. De onderbouw
-- onder andere de aarden baan, kunstwerken en aanpassingen aan de omliggende infrastructuur -- is nu vrijwel gereed. Aan de afronding van de bovenbouw wordt inmiddels hard gewerkt. Afgelopen half jaar zijn de sporen en wissels en de geluidsschermen langs het A15- tracé vrijwel voltooid; aan het besturings- en beveiligingssysteem en de tunneltechnische installaties wordt nog volop gewerkt. Op 1 mei j.l. is het traject Sliedrecht-Gorinchem in gebruik genomen om met name het nieuwe beveiligingssysteem (ETCS) en 25 kV te testen.

In een nader onderzoek is vastgesteld wat de gevolgen zijn van de technisch dwingende relaties tussen de werkzaamheden in het kader van de nieuwe systemen (beveiliging en bovenleiding) voor de in exploitatie zijnde Havenspoorlijn. De Havenspoorlijn werkt tot aan de ingebruikname van ETCS op 15 november 2006 met beveiligingssysteem ATB eg. Beveiligingssysteem ATB eg en 25kV gaan niet samen. Voordat 25kV kan worden getest en ingeschakeld, moet het ATB systeem fysiek ontmanteld worden. Dit vergt ongeveer drie maanden. Pas daarna kan 25kV worden ingeschakeld ( 1 maart 2007). Er kan vanaf 15 november 2006 overigens gewoon over de havenspoorlijn worden gereden met ETCS en niet geëlektrificeerd (dieseltractie).

Het gereedkomen van de Betuweroute voor commercieel gebruik en exploitatie staat nog steeds gepland op 01-01-2007. Voor het gereedkomen zijn de belangrijkste risico's het testen van de vervoerssystemen en de tijdige beschikbaarheid van locomotieven die met het beveiligingssysteem ETCS zijn uitgerust. In deze verslagperiode was nog geen zekerheid over het aantal locomotieven dat bij oplevering van de Betuweroute uitgerust is met ETCS.

In mijn brief van 30 juni jl. heb ik u nader geïnformeerd over mijn tijdelijke subsidieregeling ter ondersteuning van de ombouw van locomotieven naar ETCS. In de verslagperiode is hierover nader overleg geweest met de vervoerders. Zoals gemeld in het AO van 27 april jl. is de regeling voor de prototyping inmiddels goedgekeurd door Brussel en gepubliceerd in de Staatscourant, De subsidieregeling voor de serieombouw is in de maak en zal in de tweede helft van dit jaar voor instemming aan Brussel worden voorgelegd. Voor de aktuele stand van zaken verwijs ik kortheidshalve naar de begeleidende brief bij deze VGR.

Zoals in de vorige voortgangsrapportage aangekondigd, is de in de tweede helft van 2004 gemelde meevaller van E 48 miljoen op het projectbudget in mindering gebracht. Over de eerste helft van 2005 is wederom een positief saldo van meevallers ontstaan, nu met een omvang van E25 miljoen. Het projectbudget zal met dit bedrag worden verlaagd. Daarmee komt het cumulatieve totaal aan meevallers in 2004 en 2005 waarmee het projectbudget is verlaagd op een bedrag van E 350 mln.

Daarnaast is het risicoprofiel is in deze verslagperiode met E 61 miljoen verder afgenomen van E136 miljoen naar E75 miljoen. De afname wordt met name veroorzaakt door verlaging van de prognose eindstand van de post onvoorzien en lager geschatte kans dat er aanvullende geluidsschermen moeten worden geplaatst.

Inmiddels is duidelijk dat het risico dat het beschikbare budget voor EAT ontoereikend is zal optreden. In 2002 is in de risicoreservering hiervoor E34 miljoen (prijspeil 2002) opgenomen. De afgelopen jaren is grote inspanning verricht om de totale omvang van de risico's en kostenoverschrijding te beheersen. Op vele onderdelen is dit ook gelukt. De gedane inspanningen zijn ten laste gekomen van het EAT budget. Mede als gevolg hiervan is de omvang van het in 2002 verwachte tekort voor EAT niet gedaald. Teneinde de benodigde verplichtingen voor de afrondende activiteiten van het project aan te kunnen gaan, is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voornemens eind 2005 een totaalbedrag van E37 miljoen aan de risicoreservering te onttrekken en toe te voegen aan het EAT budget van de Betuweroute. Het gaat hier overigens niet om een (nieuwe) financiële tegenvaller, maar om het 'realiteit worden" van een verwachte en gecommuniceerde uitgavenpost voor benodigde activiteiten ter afronding van het project in 2006-2007.