NMBS

Nieuwe NMBS-Groep krijgt vaart

23/09/2005

Herstel wordt duidelijk maar voorzichtigheid is geboden voor tweede jaarhelft 2005

Brussel, 23 september 2005. De Directiecomités van de 3 ondernemingen van de NMBS groep keurden hun halfjaarresultaten goed. Deze resultaten tonen duidelijk aan dat het gebruik van de trein in de lift zit. Een belangrijke stijging van het aantal passagiers in combinatie met een betere beheersing van de kosten zorgen voor sterkere cijfers. Het operationele resultaat (EBITDA) voor de NMBS-Groep wordt positief en bedraagt 77,6 miljoen euro tegen een negatief resultaat van 41,9 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Als we de elementen zoals financiële lasten, afschrijvingen, provisies en uitzonderlijke resultaten meerekenen, komen we tot een negatief resultaat van 62.6 miljoen euro,tegen een negatief resultaat van 81,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar, hetgeen een verbetering is van 18,9 miljoen euro. Dit resultaat is echter géén voorafbeelding van het resultaat over het ganse boekjaar. In de tweede jaarhelft zullen er onder andere kosten stijgen door aanwervingen en indexering van de lonen. De semesterresultaten zullen de komende weken ter goedkeuring aan de Raden van Bestuur van de 3 bedrijven worden voorgelegd.

De verbetering van het geconsolideerde resultaat van de NMBS-Groep komt in belangrijke mate voort uit een omzetverhoging wat betreft de vervoersactiviteiten van de NMBS, daarnaast is deze stijging te danken aan een daling van de personeelskosten voor de globale NMBS Groep en een lichte verhoging van de tussenkomst van de overheid.

Op vlak van binnenlands reizigersvervoer kan de NMBS een omzetstijging van 9,8% voorleggen. Dit is het gevolg van een stijging van het aantal reizigerskilometer met 6,7% en een beperkte verhoging van de tarieven. De stiptheid bleef in de eerste jaarhelft gehandhaafd op een zeer hoog niveau. Meer dan 95% van de treinen kwam op tijd (conform de normen in het beheerscontract). De klantentevredenheid blijft er volgens de meest recente peiling van het bureau Ipsos op vooruitgaan. De algemene tevredenheid stijgt tot 7,50/10 (t.o.v. 7,36/10 in 2004) en het is opnieuw de dienstverlening van het NMBS-personeel die de beste beoordeling krijgt. De netheid in de trein (6,68/10) verdient meer aandacht en ook de prijs (6,84/10) krijgt een lage score.

Ook op vlak van internationaal vervoer worden positieve cijfers genoteerd. De omzet stijgt met 8,6%, voornamelijk als gevolg van een sterke stijging van het aantal reizigers op de hogesnelheidstrein. Hoewel minder spectaculair, werd ook wat betreft goederenvervoer een omzetstijging van 5,4% opgetekend.

De personeelskost voor de totale Groep verminderde in de eerste jaarhelft met 2,8%. Deze daling is het gevolg van een vermindering van het aantal medewerkers met 4,7%. Anderzijds steeg de eenheidskost per medewerker met 2,3%. Deze stijging kwam er voornamelijk onder invloed van een indexering. De daling van de personeelskost zal zich in het tweede semester niet verder zetten. Dit onder invloed van geplande aanwervingen en een indexering. Op 1 juli telde de groep 38145 medewerkers.

Het spoorweglandschap in België werd de voorbije maanden grondig hervormd. Zo werd de NMBS-Groep in overeenstemming met de Europese richtlijn opgesplitst in de NMBS Holding, NMBS en Infrabel. Daarnaast werden de beheerscontracten afgesloten - die de opdrachten voor elk van de bedrijven duidelijk afbakenen. Tot slot voerde de NMBS Holding een kapitaalsverhoging van 230 miljoen euro in de NMBS door, opdat deze zich verder kan ontwikkelen om een gezonde financiële basis te hebben met oog op een toekomstig concurrentiële omgeving.

Resultaten per bedrijf

NMBS-Holding

Het netto resultaat van de Holding vertoont een tekort van 18,4 miljoen euro. Dit verlies is voornamelijk toe te schrijven aan de financiële lasten die door het bedrijf worden gedragen.

Op operationeel vlak is de holding er echter in geslaagd om een bruto exploitatie overschot vrij te maken (EBITDA) van 52,7 miljoen en een positief exploitatieresultaat (EBIT) van 40,7 miljoen euro.

NMBS

Het resultaat van de NMBS voor het eerste semester van 2005 vertoont een verlies van 66,6 miljoen euro. Na het vaststellen van een vergelijkbare basis en dezelfde activiteitensectoren, kan dit verlies voor 2004 worden vastgesteld op 120,6 miljoen euro. De NMBS drong haar verlies dus terug met 45% in de loop van het eerste semester van 2005.

Deze gunstige evolutie is te verklaren door een stijging van de omzet en het feit dat de kosten goed in de hand worden gehouden. Voor de reizigers- en goederensector samen stijgt de omzet tot 499,3 miljoen euro (exclusief staatscompensaties), of een verbetering met 7,9% ten opzichte van 2004.

De operationele cash flow (EBITDA) bedraagt -34 miljoen euro, wat 10,5 miljoen euro beter is dan gebudgetteerd. Dit is uiteraard te danken aan een stijging van de inkomsten maar ook aan een goede kostenbeheersing.

In het binnenlands verkeer loopt het aantal reizigerskilometer (r-km) op tot 3862 miljoen, dus een stijging met 6,7% t.o.v. 2004, wat goed is voor een omzet van 216,6 miljoen euro (+9,8% t.o.v. verleden jaar).

Het internationaal reizigersverkeer, goed voor 675,4 miljoen r-km, gaat er in 2005 met 4,9% op vooruit en genereert een omzet van 110,8 miljoen euro (+8,6% t.o.v. 2004).

De goederenactiviteit verbetert met 0,9% en vervoerde in de eerste zes maanden van dit jaar 29,94 miljoen ton. De omzet stijgt met 5,4% t.o.v. 2004 tot 171,9 miljoen euro.

Infrabel

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegennet, zet qua werking tijdens haar eerste zes maanden een positief operationeel resultaat neer van 28 miljoen euro op een gerealiseerde omzet van 571 miljoen euro.

Geen garantie voor tweede jaarhelft

Deze weliswaar goede prestaties van de drie bedrijven mogen niet als leidraad worden gebruikt voor de resultaten over het hele boekjaar 2005. Preciseringen inzake intra-groepverrichtingen, stijgende personeelskosten en andere correcties zullen het resultaat van het tweede halfjaar ongunstig beïnvloeden.


* De NMBS-Holding overkoepelt de NMBS-Groep en staat mee garant voor een optimale kwaliteit van de dienstverlening. Dit doet ze door de activiteiten van haar filialen NMBS (exploitant) en Infrabel (infrastructuurbeheerder) te coördineren en te ondersteunen. Ze let op de samenhang van hun strategieën en de eenheid van de groep om, onder meer, een financieel evenwicht te bereiken. De NMBS-Holding is de werkgever van het voltallige spoorwegpersoneel van de NMBS-Groep. Dat telt circa 38 000 personeelsleden. De Holding is eigenaar van de stationsgebouwen, parkings, fietsenstallingen en ruimtes voor fietsenverhuur en de stationsomgeving. Verder staat zij voor de veiligheid op en de beveiliging van het spoorwegdomein. Daarenboven beheert zij het IT-netwerk voor de volledige groep. Ze zet zich in voor het behoud van het historisch patrimonium van de spoorwegactiviteit en heeft de promotie van het vervoer op het Belgische spoorwegnet, een van s werelds dichtste, tot doel.


* De NMBS is de Belgische naamloze vennootschap van publiek recht die de exploitatie en commercialisering verzekert van het nationaal en internationaal reizigers- en goederenvervoer per spoor. Zij staat eveneens in voor het beheer van het rollend materieel.

De NMBS stelt ± 18.600 mensen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 1,83 miljard euro (schatting 2005). Ze beheert ook haar belangen in de filialen zoals Eurostar, Thalys, IFB en TRW.

Met een kwaliteitsvolle, betrouwbare en marktgerichte dienstverlening speelt de NMBS een sleutelrol in de ontwikkeling van duurzame mobiliteit.


* Infrabel is de naamloze vennootschap van publiek recht, verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, vernieuwing en ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor de toekenning van de licenties en de rijpaden aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. De specifieke structuur van de aandeelhouders van Infrabel waarborgt een volledige onafhankelijkheid. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de splitsing van de Belgische spoorwegen en maakt deel uit van de NMBS-Groep. De onderneming stelt vandaag zon 14.500 personen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 1 miljard euro (2005).

""