Nieuwe NMBS-Groep krijgt vaart
23/09/2005
Herstel wordt duidelijk maar voorzichtigheid is geboden voor tweede
jaarhelft 2005
Brussel, 23 september 2005. De Directiecomités van de 3 ondernemingen
van de NMBS groep keurden hun halfjaarresultaten goed. Deze resultaten
tonen duidelijk aan dat het gebruik van de trein in de lift zit. Een
belangrijke stijging van het aantal passagiers in combinatie met een
betere beheersing van de kosten zorgen voor sterkere cijfers. Het
operationele resultaat (EBITDA) voor de NMBS-Groep wordt positief en
bedraagt 77,6 miljoen euro tegen een negatief resultaat van 41,9
miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Als we de elementen zoals
financiële lasten, afschrijvingen, provisies en uitzonderlijke
resultaten meerekenen, komen we tot een negatief resultaat van 62.6
miljoen euro,tegen een negatief resultaat van 81,5 miljoen in dezelfde
periode vorig jaar, hetgeen een verbetering is van 18,9 miljoen euro.
Dit resultaat is echter géén voorafbeelding van het resultaat over het
ganse boekjaar. In de tweede jaarhelft zullen er onder andere kosten
stijgen door aanwervingen en indexering van de lonen. De
semesterresultaten zullen de komende weken ter goedkeuring aan de
Raden van Bestuur van de 3 bedrijven worden voorgelegd.
De verbetering van het geconsolideerde resultaat van de NMBS-Groep
komt in belangrijke mate voort uit een omzetverhoging wat betreft de
vervoersactiviteiten van de NMBS, daarnaast is deze stijging te danken
aan een daling van de personeelskosten voor de globale NMBS Groep en
een lichte verhoging van de tussenkomst van de overheid.
Op vlak van binnenlands reizigersvervoer kan de NMBS een omzetstijging
van 9,8% voorleggen. Dit is het gevolg van een stijging van het aantal
reizigerskilometer met 6,7% en een beperkte verhoging van de tarieven.
De stiptheid bleef in de eerste jaarhelft gehandhaafd op een zeer hoog
niveau. Meer dan 95% van de treinen kwam op tijd (conform de normen in
het beheerscontract). De klantentevredenheid blijft er volgens de
meest recente peiling van het bureau Ipsos op vooruitgaan. De algemene
tevredenheid stijgt tot 7,50/10 (t.o.v. 7,36/10 in 2004) en het is
opnieuw de dienstverlening van het NMBS-personeel die de beste
beoordeling krijgt. De netheid in de trein (6,68/10) verdient meer
aandacht en ook de prijs (6,84/10) krijgt een lage score.
Ook op vlak van internationaal vervoer worden positieve cijfers
genoteerd. De omzet stijgt met 8,6%, voornamelijk als gevolg van een
sterke stijging van het aantal reizigers op de hogesnelheidstrein.
Hoewel minder spectaculair, werd ook wat betreft goederenvervoer een
omzetstijging van 5,4% opgetekend.
De personeelskost voor de totale Groep verminderde in de eerste
jaarhelft met 2,8%. Deze daling is het gevolg van een vermindering van
het aantal medewerkers met 4,7%. Anderzijds steeg de eenheidskost per
medewerker met 2,3%. Deze stijging kwam er voornamelijk onder invloed
van een indexering. De daling van de personeelskost zal zich in het
tweede semester niet verder zetten. Dit onder invloed van geplande
aanwervingen en een indexering. Op 1 juli telde de groep 38145
medewerkers.
Het spoorweglandschap in België werd de voorbije maanden grondig
hervormd. Zo werd de NMBS-Groep in overeenstemming met de Europese
richtlijn opgesplitst in de NMBS Holding, NMBS en Infrabel. Daarnaast
werden de beheerscontracten afgesloten - die de opdrachten voor elk
van de bedrijven duidelijk afbakenen. Tot slot voerde de NMBS Holding
een kapitaalsverhoging van 230 miljoen euro in de NMBS door, opdat
deze zich verder kan ontwikkelen om een gezonde financiële basis te
hebben met oog op een toekomstig concurrentiële omgeving.
Resultaten per bedrijf
NMBS-Holding
Het netto resultaat van de Holding vertoont een tekort van 18,4
miljoen euro. Dit verlies is voornamelijk toe te schrijven aan de
financiële lasten die door het bedrijf worden gedragen.
Op operationeel vlak is de holding er echter in geslaagd om een bruto
exploitatie overschot vrij te maken (EBITDA) van 52,7 miljoen en een
positief exploitatieresultaat (EBIT) van 40,7 miljoen euro.
NMBS
Het resultaat van de NMBS voor het eerste semester van 2005 vertoont
een verlies van 66,6 miljoen euro. Na het vaststellen van een
vergelijkbare basis en dezelfde activiteitensectoren, kan dit verlies
voor 2004 worden vastgesteld op 120,6 miljoen euro. De NMBS drong haar
verlies dus terug met 45% in de loop van het eerste semester van 2005.
Deze gunstige evolutie is te verklaren door een stijging van de omzet
en het feit dat de kosten goed in de hand worden gehouden. Voor de
reizigers- en goederensector samen stijgt de omzet tot 499,3 miljoen
euro (exclusief staatscompensaties), of een verbetering met 7,9% ten
opzichte van 2004.
De operationele cash flow (EBITDA) bedraagt -34 miljoen euro, wat 10,5
miljoen euro beter is dan gebudgetteerd. Dit is uiteraard te danken
aan een stijging van de inkomsten maar ook aan een goede
kostenbeheersing.
In het binnenlands verkeer loopt het aantal reizigerskilometer (r-km)
op tot 3862 miljoen, dus een stijging met 6,7% t.o.v. 2004, wat goed
is voor een omzet van 216,6 miljoen euro (+9,8% t.o.v. verleden jaar).
Het internationaal reizigersverkeer, goed voor 675,4 miljoen r-km,
gaat er in 2005 met 4,9% op vooruit en genereert een omzet van 110,8
miljoen euro (+8,6% t.o.v. 2004).
De goederenactiviteit verbetert met 0,9% en vervoerde in de eerste zes
maanden van dit jaar 29,94 miljoen ton. De omzet stijgt met 5,4%
t.o.v. 2004 tot 171,9 miljoen euro.
Infrabel
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegennet,
zet qua werking tijdens haar eerste zes maanden een positief
operationeel resultaat neer van 28 miljoen euro op een gerealiseerde
omzet van 571 miljoen euro.
Geen garantie voor tweede jaarhelft
Deze weliswaar goede prestaties van de drie bedrijven mogen niet als
leidraad worden gebruikt voor de resultaten over het hele boekjaar
2005. Preciseringen inzake intra-groepverrichtingen, stijgende
personeelskosten en andere correcties zullen het resultaat van het
tweede halfjaar ongunstig beïnvloeden.
* De NMBS-Holding overkoepelt de NMBS-Groep en staat mee garant voor
een optimale kwaliteit van de dienstverlening. Dit doet ze door de
activiteiten van haar filialen NMBS (exploitant) en Infrabel
(infrastructuurbeheerder) te coördineren en te ondersteunen. Ze let op
de samenhang van hun strategieën en de eenheid van de groep om, onder
meer, een financieel evenwicht te bereiken. De NMBS-Holding is de
werkgever van het voltallige spoorwegpersoneel van de NMBS-Groep. Dat
telt circa 38 000 personeelsleden. De Holding is eigenaar van de
stationsgebouwen, parkings, fietsenstallingen en ruimtes voor
fietsenverhuur en de stationsomgeving. Verder staat zij voor de
veiligheid op en de beveiliging van het spoorwegdomein. Daarenboven
beheert zij het IT-netwerk voor de volledige groep. Ze zet zich in
voor het behoud van het historisch patrimonium van de
spoorwegactiviteit en heeft de promotie van het vervoer op het
Belgische spoorwegnet, een van s werelds dichtste, tot doel.
* De NMBS is de Belgische naamloze vennootschap van publiek recht die
de exploitatie en commercialisering verzekert van het nationaal en
internationaal reizigers- en goederenvervoer per spoor. Zij staat
eveneens in voor het beheer van het rollend materieel.
De NMBS stelt ± 18.600 mensen te werk en realiseert een omzet van
ongeveer 1,83 miljard euro (schatting 2005). Ze beheert ook haar
belangen in de filialen zoals Eurostar, Thalys, IFB en TRW.
Met een kwaliteitsvolle, betrouwbare en marktgerichte dienstverlening
speelt de NMBS een sleutelrol in de ontwikkeling van duurzame
mobiliteit.
* Infrabel is de naamloze vennootschap van publiek recht,
verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, vernieuwing en
ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook
verantwoordelijk voor de toekenning van de licenties en de rijpaden
aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. De specifieke structuur
van de aandeelhouders van Infrabel waarborgt een volledige
onafhankelijkheid. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de
splitsing van de Belgische spoorwegen en maakt deel uit van de
NMBS-Groep. De onderneming stelt vandaag zon 14.500 personen te werk
en realiseert een omzet van ongeveer 1 miljard euro (2005).
""
NMBS