Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
23 september 2005
Ons kenmerk
DGP/SPO/U.05.02106
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040521050
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hieronder volgen de antwoorden op de vraag van de leden Dijksma en Boelhouwer over de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen voor het station Reeshof in Tilburg.


1. Bent u op de hoogte van het feit dat op het in december 2003 geopende NS-station Reeshof in Tilburg na 21.00 uur nog maar één trein per uur stopt?


1. Ik ben op de hoogte van het feit dat na 21.00 uur één trein per uur per richting het station Tilburg Reeshof aandoet.

Deelt u de mening dat deze magere dienstregeling leidt tot een onaanvaardbare vermindering van het aanbod en het kwaliteitsniveau van het personenvervoer per trein ook niet 'spoort' met de ambities voor OV-netwerk BrabantStad?

Deze mening deel ik niet. Ik heb betreffende het aanbod en het kwaliteitsniveau van het personenvervoer op het hoofdrailnet mijn verwachtingen voor de minimale bediening van stations vastgelegd in de vervoerconcessie. De concessie vereist dat een station als Tilburg Reeshof
-voor zover dat ook het geval was in de dienstregeling 2004- gedurende de dagperiode (van 6.00 tot 24.00 uur) twee keer per uur per richting in de spits en een keer per uur per richting buiten de spits moet worden bediend. De bediening van station Tilburg Reeshof voldoet aan deze vereisten. Overigens hanteerde NS in de dienstregeling 2004 in de avonduren een zelfde bediening van het station en is dus ook geen sprake van een wijziging die NS op grond van de concessie middels het vervoerplan aan mij had moeten voorleggen.
Indien een regio - bijvoorbeeld in het kader van een netwerkgedachte als OV-netwerk BrabantStad - een bediening wenst aanvullend op deze concessieafspraken, staat het haar vrij daarover met NS afspraken te maken.

Deelt u de mening dat een dergelijk treinaanbod na 21.00 uur in geen verhouding staat tot de financieringskosten van het station van ruim E 8 mln?

In de beleidsnotitie 'Aanleg nieuwe stations' (kenmerk DGP/VI/U.00.01732 van
22 september 2000) is bepaald dat een station in aanmerking komt voor een rijksbijdrage van maximaal E 5,1 mln (prijspeil 2005), indien onder andere wordt voldaan aan de voorwaarde van minimaal 1000 nieuwe in- en uitstappers. Ten tijde van de aanlegbeslissing voor station Tilburg Reeshof in 2003 voldeed het station aan alle voorwaarden uit de beleidsnotitie en is besloten een rijksbijdrage ter beschikking te stellen. Ik deel uw mening gelet op bovenstaande en gelet op mijn antwoord op vraag 2 dan ook niet.

Voelt u zich, nu er op NS-station Reeshof na 21.00 uur nog maar één trein per uur stopt, geroepen om een deel van de verloren kosten, zoals rente en afschrijving, te verhalen op de Nederlandse Spoorwegen? Zo neen, waarom niet?

Gelet op mijn antwoorden op de vragen 2 en 3 voel ik mij daartoe niet geroepen.

Vindt u het een logische ontwikkeling dat de Nederlandse Spoorwegen, na jarenlang te hebben aangedrongen op de komst van het station Reeshof, dit station in de praktijk als het ware 'links' laat liggen? Zo ja, waarom? Zo neen, waarom niet?

Gelet op mijn antwoord op vraag 2, vind ik niet dat NS het station 'links' laat liggen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw drs M.H. Schultz van Haegen