Contactpersoon
-
Datum
23 september 2005
Ons kenmerk
DGP/SPO/U.05.02106
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040521050
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hieronder volgen de antwoorden op de vraag van de leden Dijksma en
Boelhouwer over de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen voor het
station Reeshof in Tilburg.
1. Bent u op de hoogte van het feit dat op het in december 2003
geopende NS-station Reeshof in Tilburg na 21.00 uur nog maar één trein
per uur stopt?
1. Ik ben op de hoogte van het feit dat na 21.00 uur één trein per
uur per richting het station Tilburg Reeshof aandoet.
Deelt u de mening dat deze magere dienstregeling leidt tot een
onaanvaardbare vermindering van het aanbod en het kwaliteitsniveau van het
personenvervoer per trein ook niet 'spoort' met de ambities voor OV-netwerk
BrabantStad?
Deze mening deel ik niet. Ik heb betreffende het aanbod en het
kwaliteitsniveau van het personenvervoer op het hoofdrailnet mijn
verwachtingen voor de minimale bediening van stations vastgelegd in de
vervoerconcessie. De concessie vereist dat een station als Tilburg Reeshof
-voor zover dat ook het geval was in de dienstregeling 2004- gedurende de
dagperiode (van 6.00 tot 24.00 uur) twee keer per uur per richting in de
spits en een keer per uur per richting buiten de spits moet worden bediend.
De bediening van station Tilburg Reeshof voldoet aan deze vereisten.
Overigens hanteerde NS in de dienstregeling 2004 in de avonduren een zelfde
bediening van het station en is dus ook geen sprake van een wijziging die
NS op grond van de concessie middels het vervoerplan aan mij had moeten
voorleggen.
Indien een regio - bijvoorbeeld in het kader van een netwerkgedachte
als OV-netwerk BrabantStad - een bediening wenst aanvullend op deze
concessieafspraken, staat het haar vrij daarover met NS afspraken te
maken.
Deelt u de mening dat een dergelijk treinaanbod na 21.00 uur in geen
verhouding staat tot de financieringskosten van het station van ruim E 8
mln?
In de beleidsnotitie 'Aanleg nieuwe stations' (kenmerk DGP/VI/U.00.01732
van
22 september 2000) is bepaald dat een station in aanmerking komt voor
een rijksbijdrage van maximaal E 5,1 mln (prijspeil 2005), indien onder
andere wordt voldaan aan de voorwaarde van minimaal 1000 nieuwe in- en
uitstappers. Ten tijde van de aanlegbeslissing voor station Tilburg
Reeshof in 2003 voldeed het station aan alle voorwaarden uit de
beleidsnotitie en is besloten een rijksbijdrage ter beschikking te
stellen. Ik deel uw mening gelet op bovenstaande en gelet op mijn
antwoord op vraag 2 dan ook niet.
Voelt u zich, nu er op NS-station Reeshof na 21.00 uur nog maar één trein
per uur stopt, geroepen om een deel van de verloren kosten, zoals rente en
afschrijving, te verhalen op de Nederlandse Spoorwegen? Zo neen, waarom
niet?
Gelet op mijn antwoorden op de vragen 2 en 3 voel ik mij daartoe niet
geroepen.
Vindt u het een logische ontwikkeling dat de Nederlandse Spoorwegen, na
jarenlang te hebben aangedrongen op de komst van het station Reeshof, dit
station in de praktijk als het ware 'links' laat liggen? Zo ja, waarom? Zo
neen, waarom niet?
Gelet op mijn antwoord op vraag 2, vind ik niet dat NS het station 'links'
laat liggen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat