Contactpersoon
Datum
23 september 2005
Ons kenmerk
HDJZ/WAT/2005-1907
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Aanbieding werkprogramma 2006 Commissie van Advies inzake de
Waterstaatswetgeving
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u het werkprogramma 2006 van de Commissie van Advies inzake
de
Waterstaatswetgeving aan, zoals ik dat heb vastgesteld.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Werkprogramma 2006
CAW/2005-170
Inleiding
De Commissie van Advies inzake de Waterstaatswetgeving (verder: de
Commissie) heeft het voorliggende werkprogramma 2006 aan de
Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat aangeboden. Het werkprogramma is
tot stand gekomen na overleg met medewerkers van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat (verder: V&W).
Het werkprogramma wordt vastgesteld door de bewindspersonen van V&W. Het
werkprogramma wordt overigens niet 'in beton gegoten'; de bewindslieden van
V&W en/of het parlement kunnen de Commissie tussentijds om advies vragen
over een niet in dit werkprogramma voorzien onderwerp. Het is ook mogelijk
dat de Commissie uit eigen beweging advies uitbrengt over een ander
(actueel) onderwerp. Tevens is de werkwijze van de Commissie flexibel: zij
brengt niet alleen schriftelijke adviesrapporten en briefadviezen uit, maar
is ook beschikbaar voor klankbordgesprekken.
Eind 2004 is de instellingstermijn van de Commissie verlengd tot 1 januari
2007. Voor deze datum zal besluitvorming plaatsvinden omtrent de
versobering en verbetering van het rijksbrede adviesstelsel in het kader
van het kabinetsprogramma 'Andere overheid'. In dat verband zal bezien
worden hoe de Commissie in het adviesstelsel past. In de loop van 2006 zal
er meer duidelijkheid komen over de toekomst van het adviesstelsel en de
plaats van de CAW daarin.
Onderstaand zijn allereerst adviesonderwerpen genoemd waaraan de Commissie
in 2006 prioriteit zal geven. Daarna worden enkele onderwerpen beschreven
waarbij het van de concrete omstandigheden afhangt of de Commissie hierover
zal adviseren. Bij elk adviesonderwerp staat kort aangegeven: de aanleiding
voor het advies, zo mogelijk een voorlopige vraagstelling, bij wie het
initiatief ligt, in welke vorm geadviseerd gaat worden en een indicatie van
de tijdsplanning. Tenslotte volgt een overzicht van lopende adviezen, reeds
uitgebrachte adviezen en de samenstelling van de Commissie.
Prioritaire adviesonderwerpen 2006
Integratie van waterwetgeving (Waterwet)
Aanleiding: de Commissie heeft in 2002 een advies uitgebracht over de
integratie van waterwetgeving. De Staatssecretaris heeft een Waterwet hoog
op de agenda staan voor deze kabinetsperiode. In 2006 wordt het
wetsvoorstel voor een Waterwet bij het parlement ingediend. In het
voorbereidingstraject heeft de Commissie reeds enkele malen als klankbord
opgetreden. In het najaar van 2005 zal de Commissie advies uitbrengen over
het voorontwerp van wet. De Commissie blijft beschikbaar om mee te denken
over inhoudelijke keuzes die in het vervolgtraject gemaakt zullen worden.
In 2006 kan het met name gaan om de concept-invoeringswetgeving (aanpassing
overige wetgeving aan de Waterwet) en concepten van algemene maatregelen
van bestuur op grond van de Waterwet.
Vraagstelling: afhankelijk van voortgang wetgevingstraject en
adviesbehoefte van V&W.
Initiatief: Staatssecretaris van V&W of Commissie van Advies.
Vorm: klankbordgesprekken (evt. in een later stadium adviesrapporten).
Planning: tweede helft 2006.
Financiering en bestuurssamenstelling waterschappen
Aanleiding: dit voor de waterstaatswereld zeer belangrijke onderwerp was de
afgelopen jaren ook reeds in het werkprogramma opgenomen. In februari 2004
verscheen het kabinetsstandpunt over de bekostiging en
bestuurssamenstelling van het regionale waterbeheer. In september 2004
heeft een eerste klankbordgesprek met de Commissie plaatsgevonden over
enkele uitwerkingsvragen. In april 2005 heeft een tweede klankbordgesprek
plaatsgevonden over met name bestuurlijk-juridische aspecten. In het najaar
van 2005 heeft de Commissie geadviseerd over een concept-wetsvoorstel tot
wijziging van de Waterschapswet. In 2006 worden enkele algemene maatregelen
van bestuur op grond van de gewijzigde Waterschapswet voorbereid.
Vraagstelling: t.z.t. nader in te vullen.
Initiatief: Staatssecretaris van V&W of Commissie van Advies.
Vorm: klankbordgesprek (evt. gevolgd door adviesrapport).
Planning: medio 2006.
Wijziging Ontgrondingenwet
Aanleiding: de Staatssecretaris heeft in mei 2003 de Tweede Kamer
geïnformeerd over haar voornemen om de regierol voor de
bouwgrondstoffenvoorziening door Verkeer en Waterstaat af te bouwen. In dit
kader is onderzoek gedaan naar het nut en de noodzaak van de
Ontgrondingenwet. Hierover is gerapporteerd aan de Kamer in november 2004.
Tevens is aan de Kamer medegedeeld dat in een vervolgonderzoek de
mogelijkheden worden verkend om de Ontgrondingenwet geheel in te trekken en
dat de consequenties ervan in beeld worden gebracht. De Commissie heeft
reeds geadviseerd over het wetgevingsrapport betreffende nut en noodzaak
van de Ontgrondingenwet. Zij kan zich vinden in de uiteenzettingen en
conclusies uit dit rapport. In mei 2005 is onderzoek naar de mogelijkheid
van intrekking van de Ontgrondingenwet uitbesteed aan de Universiteit van
Groningen en het Instituut voor Bouwrecht (IBR). De Staatssecretaris wenst
het onderzoeksresultaat voor advies aan de Commissie voor te leggen.
Vraagstelling: wat is de mening van de Commissie over de resultaten van het
onderzoek van de Universiteit van Groningen en het IBR over de
mogelijkheden om de Ontgrondingenwet in te trekken?
Initiatief: Staatssecretaris van V&W.
Vorm: adviesrapport.
Planning: januari 2006.
Europese mariene strategie
Aanleiding: In het kader van het 6e Milieu Actie Programma wordt een
Europese mariene strategie (EMS) ontwikkeld. In maart 2005 heeft de
Europese Commissie (EC) voor het eerst haar voornemen voor een
(kader)richtlijn kenbaar gemaakt. Door de lidstaten wordt er verschillend
over dit voornemen gedacht. Veel zuidelijke lidstaten en nieuwe toetreders
staan in het algemeen positief tegenover een (kader)richtlijn, terwijl
landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Frankrijk en
Nederland kritisch zijn. De hiervoor genoemde lidstaten zijn onder meer van
mening dat de bescherming van het mariene milieu een onderwerp is van
gedeelde competentie tussen de EC en de Lidstaten. De afgelopen 30 jaar
hebben de betrokken lidstaten hun verantwoordelijkheid voor de bescherming
van het mariene milieu ook zónder EU-richtlijn kunnen invullen, waarbij in
regionale organisaties zoals OSPAR en het Noordzee-ministersverband goede
afspraken zijn gemaakt voor de bescherming en het gebruik van het mariene
milieu. In september 2005 zal de EC een totaalpakket voor de EMS
presenteren; in december 2005 zal in de milieuraad een eerste politieke
bespreking over dat pakket plaatsvinden. Mede afhankelijk van de uitkomst
van de milieuraad kan in 2006 advies aan de Commissie worden gevraagd.
Bijvoorbeeld zijn de volgende vraagpunten denkbaar: in hoeverre zijn er
juridische argumenten om wel of niet voor een (kader)richtlijn te kiezen
met betrekking tot het Europese mariene milieu?; indien de EC de keuze voor
een kaderrichtlijn doorzet, op welke manier zou dan recht gedaan kunnen
worden aan de verantwoordelijkheid van de lidstaten in deze
(minimumharmonisatie)?; hoe verhoudt zich één en ander ten opzichte van
het internationale recht (o.a. het VN Zeerechtverdrag)?
Vraagstelling: t.z.t. nader in te vullen.
Initiatief: Staatssecretaris van V&W.
Vorm: klankbordgesprek en adviesrapport.
Planning: tweede helft 2006.
Europese Hoogwaterrichtlijn
Aanleiding: In het kader van het EU hoogwateractieprogramma is een
richtlijn hoogwaterbescherming in ontwikkeling. Een voorstel van de
Europese Commissie wordt eind 2005 verwacht. Een Europese aanpak biedt de
komende jaren met de verwachte toename van risico's als gevolg van
klimaatverandering een extra instrument om de samenwerking op het gebied
van hoogwaterbescherming met de aan ons aangrenzende landen te versterken.
Samenwerking vindt reeds plaats in de Rijn en Maas commissies, maar EU
regelgeving maakt de grensoverschrijdende samenwerking juridisch
verplichtend en zal hierdoor bestuurlijk beter worden verankerd. De
richtlijn zal naar verwachting onder meer bepalingen bevatten met
betrekking tot overstromingsricisobeheersplannen. In het kader van de
voorbereiding van de Hoogwaterrichtlijn zijn diverse onderwerpen denkbaar
waarover de Commissie zou kunnen adviseren; bijvoorbeeld: wat is de
verhouding met de Kaderrichtlijn Water en de verdragen over internationale
rivieren (bijv. het Rijnverdrag)? De Commissie kan in dit verband
voortbouwen op een advies dat in november 2004 is uitgebracht over
"Samenwerking over grenzen". Een ander aspect waarover de Commissie zou
kunnen adviseren is in hoeverre de hoogwaterbescherming op Europees niveau
geregeld zou moeten worden en wat aan de lidstaten overgelaten zou kunnen
worden.
- Vraagstelling: t.z.t. nader in te vullen.
- Initiatief: Staatssecretaris van V&W.
- Vorm: adviesrapport.
- Planning: eerste helft 2006.
Mogelijke adviesonderwerpen 2006
Waterstaatsrechtelijke aanpassingswetgeving nieuwe Wro
Aanleiding: wanneer de nieuwe Wet ruimtelijke ordening is aangenomen door
het parlement, zullen diverse waterstaatsrechtelijke en andere wetten
aangepast moeten worden. Het is wenselijk dat de Commissie t.z.t. over deze
aanpassingswetgeving adviseert.
Initiatief: Minister en/of Staatssecretaris van V&W.
Vorm: klankbordgesprek (evt. gevolgd door adviesrapport).
Planning: najaar 2006.
Toepassing Europese Grondwaterrichtlijn
Aanleiding: In de EU wordt momenteel een nieuwe Grondwaterrichtlijn
voorbereid, die straks mogelijk een verruimde mogelijkheid biedt om in
bepaalde projecten, waar grondverzet aan de orde is en baggerspecie
vrijkomt, deze specie in putten te bergen. Tot 2013 geldt echter de huidige
Grondwaterrichtlijn, waarvan de implicaties niet altijd helder zijn.
Daarnaast is de Kaderrichtlijn Water inmiddels van kracht geworden. De
Commissie zou advies kunnen uitbrengen over de wijze waarop de huidige
Grondwaterrichtlijn moet worden geïnterpreteerd in het licht van de
Kaderrichtlijn en van de huidige nationale wetgeving. Ook zou de Commissie
richtingen kunnen aangeven voor vervolgwetgeving, in de aanloop naar de
nieuwe Grondwaterrichtlijn.
Initiatief: Staatssecretaris van V&W.
Vorm: adviesrapport of briefadvies.
Planning: begin 2006.
Lopende adviesonderwerpen 2005
Integratie van waterwetgeving (Waterwet)
Aanleiding: de Commissie heeft in 2002 een advies uitgebracht over de
integratie van waterwetgeving. De Staatssecretaris heeft een Waterwet hoog
op de agenda staan voor deze kabinetsperiode. In 2006 wordt het
wetsvoorstel voor een Waterwet bij het parlement ingediend. In het
voorbereidingstraject heeft de Commissie reeds enkele malen als klankbord
opgetreden. De Commissie vindt het in dit kader van belang om ook aandacht
te besteden aan de raakvlakken tussen de Waterwet en enkele andere
onderwerpen, zoals daar zijn de implementatie van de Kaderrichtlijn water,
het toezicht in het waterbeheer en de relatie met het wetsvoorstel Algemene
Bepalingen Omgevingsrecht. Een bijzondere aandachtsgebied betreft de
juridische titel voor de inundatie van bergingsgebieden. Voor zover de
Integrale Waterwet naar de mening van de Commissie onvoldoende
aanknopingspunten biedt voor een juridische titel ter inundatie van
bergingsgebieden, zal de Commissie hierover separaat adviseren.
Vraagstelling: de Commissie is bij brief van 29 juli jl. verzocht een
reactie te geven op het Voorontwerp Waterwet.
Initiatief: Staatssecretaris van V&W.
Vorm: adviesrapport.
Planning: najaar 2005.
Financiering en bestuurssamenstelling waterschappen
Aanleiding: dit voor de waterstaatswereld zeer belangrijke onderwerp was de
afgelopen jaren ook reeds in het werkprogramma opgenomen. In februari 2004
verscheen het kabinetsstandpunt over de bekostiging en
bestuurssamenstelling van het regionale waterbeheer. In september 2004
heeft een eerste klankbordgesprek met de Commissie plaatsgevonden over
enkele uitwerkingsvragen. In april 2005 heeft een tweede klankbordgesprek
plaatsgevonden over met name bestuurlijk-juridische aspecten.
Vraagstelling: de Commissie wordt in september 2005 gevraagd een reactie te
geven op een concept-wetsvoorstel tot wijziging van de Waterschapswet.
Initiatief: Staatssecretaris van V&W.
Vorm: adviesrapport.
Planning: november 2005.
Heroverweging Wegenwet
Aanleiding: in het kader van de V&W-wetgevingsoperatie Beter Geregeld die
strekt tot stroomlijning, vereenvoudiging en modernisering van de wetgeving
wordt bezien of de Wegenwet (1930) integraal kan worden ingetrokken. Deel
van de heroverweging zal zijn beantwoording van de vraag of het tegen de
achtergrond van de sturingsvisie van Beter Geregeld nodig is elders in de
wetgeving voorzieningen op te nemen omtrent de openbaarheid, het beheer en
de toegankelijkheid van wegen. Daarbij zal tevens aandacht aan het
overgangsrecht moeten worden besteed.
Vraagstelling: Indien wordt besloten tot intrekking van de Wegenwet, dienen
er dan wettelijke voorzieningen, en zo ja welke, te worden getroffen
teneinde te waarborgen dat het goede van de in de Wegenwet geregelde
materie niet verloren gaat? Is het nodig om actuele behoeften in de
afgeslankte wetgeving op te nemen? Als intrekking van de Wegenwet niet
mogelijk is, hoe zou een gemoderniseerde en afgeslankte Wegenwet er dan uit
kunnen zien?
Initiatief: Minister van V&W.
Vorm: adviesrapport, vergezeld van voorontwerp van wet.
Planning: voorjaar 2006.
Uitgebrachte adviezen 2002-2005
| |Adviesrapport inzake de | |Maart 2002 | | |Fundamentele Herziening van de Wet| | | | |op de Ruimtelijke Ordening | | | | |Adviesrapport "Die op water is, | |Mei 2002 | | |moet varen.; Naar integratie van | | | | |waterwetgeving" | | | | |Briefadvies Wijziging | |Juni 2002 | | |ontgrondingenwet | | | | |Adviesrapport "Veilig keren, ruim | |Juli 2002 | | |bergen; Herziening Wet op de | | | | |waterkering" | | | | |Adviesrapport "Waarborgen voor een| |April 2003 | | |samenhangend beleid voor de | | | | |Noordzee" | | | | |Briefadvies Evaluatie Tracéwet in | |April 2003 | | |relatie tot schadevergoeding en | | | | |nadeelcompensatie | | | | |Briefadvies Bespoediging van | |Juli 2004 | | |infrastructuurprocedures vanuit | | | | |wetgevingsperspectief | | | | |Adviesrapport "Zicht op | |Aug. 2004 | | |grondwater; Een juridisch | | | | |perspectief op grondwaterbeheer in| | | | |bebouwd gebied" | | | | |Briefadvies Nut en noodzaak | |Aug. 2004 | | |Ontgrondingenwet | | | |10|Adviesrapport "De kost gaat voor | | | |. |de baat uit; Juridische | | | | |instrumenten om ruimte te | |Nov. 2004 | | |reserveren voor | | | | |waterstaatsdoeleinden" | |Nov. 2004 | |11|Adviesrapport "Samenwerking over | | | |. |grenzen; Relatie tussen Europese | | | | |Kaderrichtlijn Water en | | | | |internationale verdragen" | | | |12|Briefadvies Voorontwerp Wet | | | |. |opheffing juridische belemmeringen| |Dec. 2004 | | | | | |Tevens heeft de Commissie diverse klankbordgesprekken gevoerd met medewerkers van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Samenstelling Commissie
Prof. mr. A. (Alfred) van Hall - voorzitter
Mr. dr. J.T. (Koos) van den Berg
Prof. mr. P.J.J. (Peter) van Buuren
Prof. dr. P.P.J. Driessen (vanaf september 2005)
Prof. dr. E. (Ellen) Hey
Prof. mr. drs. (Bruno) B.P.M. van Ravels
Mr. dr. H.F.M.W. (Marleen) van Rijswick
Mr. dr. P. (Pieter) Jong - secretaris
M.S. (Marije) Walenkamp - assistente
~~~~~~
-----------------------
Volgens art. 26 Kaderwet Adviescolleges dient de Commissie jaarlijks vóór 1 september een ontwerp voor een werkprogramma aan de Minister van Verkeer en Waterstaat te zenden. De Minister stelt dit werkprogramma vervolgens vast en stuurt het aan de beide kamers der Staten-Generaal. Aangezien de Commissie zich echter in overwegende mate bezig houdt met de 'natte' waterstaatswetgeving en de Staatssecretaris van V&W verantwoordelijk is voor het beleidsterrein water, is zij het die het werkprogramma van de Commissie ontvangt, vaststelt en toezendt aan het parlement.