Verzekeraars: Ambtenaar kies zelf uw ziektekostenverzekering
Verbond van verzekeraars
Het Verbond van Verzekeraars heeft onderstaande brief verzonden aan alle Colleges van
Burgemeester en Wethouders in Nederland. De strekking van de brief is dat het Verbond van
Verzekeraars zich tegen de gedwongen winkelnering van ziektekosten voor gemeenten verzet.
Met de komst van de basisverzekering vervalt de huidige IZA-regeling. Gemeenten en hun
medewerkers zouden dan ook hun eigen verzekeraar moeten kunnen kiezen. Inmiddels heeft de
VNG besloten om voor medewerkers van gemeenten een nieuwe zorgverzekeraar op te richten
met de bedoeling om daarin alle gemeenten (en gemeenteambtenaren) automatisch voor drie
jaar vast te verzekeren. In feite is hier sprake van een monopoliesituatie. Die strookt
niet met de uitgangspunten van de nieuwe zorgverzekeringswet, namelijk meer concurrentie
tussen zorgverzekeraars onderling. Het Verbond van Verzekeraars is van mening dat
gemeenten en vooral hun personeel veel meer gebaat zijn bij het maken van een eigen keuze
op basis van concurrerende offertes van verzekeraars. De brief luidt als volgt:
Geacht College,
Op 1 januari a.s. gaat de nieuwe basisverzekering zorg in. Een van de bedoelingen van de
basisverzekering is dat iedereen vrij kan kiezen welke zorgverzekeraar voor hem of haar
de beste combinatie van service, kwaliteit en prijs levert. Private verzekeraars die in
onderlinge concurrentie de basisverzekering uitvoeren, worden zo geprikkeld om de beste
zorg tegen de laagste prijs te bieden.
Met de komst van de basisverzekering vervalt de huidige IZA-regeling. Gemeenten en hun
medewerkers zouden dan ook hun eigen verzekeraar moeten kunnen kiezen. Inmiddels heeft
VNG echter besloten om voor medewerkers van gemeenten een nieuwe zorgverzekeraar op te
richten, met de bedoeling om daarin alle gemeenten (en gemeenteambtenaren) automatisch
voor drie jaar vast te verzekeren, kennelijk onder het motto: samen sterk en voordelig.
Wij zijn er om een aantal redenen van overtuigd dat individuele gemeenten meer gebaat zijn
bij het maken van een eigen keuze op basis van concurrerende offertes van verzekeraars,
dan bij de aanpak waarvoor de centrale organisaties van werkgevers en werknemers hebben
gekozen.
1. 'Samen sterk' geldt al als één gemeente onderhandelt met een verzekeraar.
Daar is de massa van alle gemeenten en gemeenteambtenaren niet voor nodig, en ook niet een
speciale 'eigen' verzekeraar voor gemeenten. Een van de belangrijkste verschillen tussen
het huidige en het nieuwe stelsel is namelijk dat een verzekeraar een bepaald product in
principe voor dezelfde premie aan iedereen moet aanbieden. Bij een collectieve
verzekering mag hij maximaal 10% korting bieden. Hierdoor is de ruimte voor korting
beperkt, en kan een individuele gemeente waarschijnlijk evenveel korting bedingen als
alle gemeenten tezamen.
2. 'Samen voordelig' hangt sterker af van de verzekeraar, dan van de groepskorting. Je
krijgt niet de beste verzekering tegen de laagste premie door je onderdeel te maken van
een zo groot mogelijke groep. Wél door je goed te oriënteren op het aanbod.
Verzekeraars concurreren bijvoorbeeld met elkaar door de inkoop van zorg. Daardoor kunnen
per regio grote verschillen in premie ontstaan. Daarnaast kunnen verzekeraars voordelen
bieden door de zorgverzekering te combineren met andere verzekeringen en diensten. Het
'beste aanbod' kan dus per gemeente sterk verschillen.
3. De gedwongen winkelnering voor gemeenten, zoals voorzien in het op 1 september bereikte
onderhandelingsakkoord tussen de organisaties van werkgevers en werknemers, staat haaks
op de keuzevrijheid die de crux vormt van het nieuwe stelsel. Individuele gemeenten
verliezen als werkgever in de constructie van de VNG namelijk de mogelijkheid zelf
offertes op te vragen, en het beste product tegen de laagste prijs te kiezen. En wat moet
een individuele gemeente als die ontevreden is over de verzekeraar? Kan die dan uit het
grote collectief overstappen naar een andere verzekeraar? Waarschijnlijk niet. Het gevolg
is dat de verzekeraar een minder sterke prikkel ondervindt om zijn klanten optimaal te
bedienen. Dit effect wordt versterkt doordat VNG zich kennelijk bij voorbaat voor drie
jaar wil vastleggen, en de bestaande IZA-reserves inzet ter dekking van de wettelijke
solvabiliteitseisen van de nieuwe verzekeraar.
4. De nieuwe verzekeraar wordt mede opgericht vanuit de vrees dat de bestaande
verzekeraars niet in staat zouden zijn de grote groep IZA-deelnemers op te vangen.
Individuele ambtenaren en hun gezinnen, gemeenten zelf, en zelfs alle deelnemers aan de
bestaande IZA-regeling kunnen prima uit aanbieders en producten kiezen en voor 1-1-2006
uitstekend verzekerd zijn. Vanwege de concurrentie op de markt zullen verzekeraars zich
van elkaar onderscheiden via de premie, de kwaliteit van de zorg en in de combinatie met
aanvullende en andere verzekeringen, bijvoorbeeld op het terrein van verzuim.
Met andere woorden: De oprichting van een IZA-achtige verzekering waarin alle gemeenten en
gemeenteambtenaren min of meer automatisch worden verzekerd, is met de komst van de
basisverzekering en het ruime aanbod van verzekeringen ons inziens onnodig, en kan
ongunstig voor u uitpakken. Wij gaan hierbij nog even voorbij aan de vraag of deze opzet
rechtens toegelaten is, hetgeen wij ten zeerste betwijfelen.
Wij hopen hiermee voldoende te hebben aangegeven waarom het volgens ons in uw en ons
belang is dat iedere gemeente de vrijheid behoudt of krijgt om zich te oriënteren op
de markt van aanbieders van zorgverzekeringen. Voor het geval u mocht besluiten ook een
offerte bij andere verzekeraars aan te vragen, dan ontvangt u bijgaand een overzicht van
in Nederland actieve verzekeraars. Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest.