Verzekeraars: Ambtenaar kies zelf uw ziektekostenverzekering

Verbond van verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars heeft onderstaande brief verzonden aan alle Colleges van Burgemeester en Wethouders in Nederland. De strekking van de brief is dat het Verbond van Verzekeraars zich tegen de gedwongen winkelnering van ziektekosten voor gemeenten verzet. Met de komst van de basisverzekering vervalt de huidige IZA-regeling. Gemeenten en hun medewerkers zouden dan ook hun eigen verzekeraar moeten kunnen kiezen. Inmiddels heeft de VNG besloten om voor medewerkers van gemeenten een nieuwe zorgverzekeraar op te richten met de bedoeling om daarin alle gemeenten (en gemeenteambtenaren) automatisch voor drie jaar vast te verzekeren. In feite is hier sprake van een monopoliesituatie. Die strookt niet met de uitgangspunten van de nieuwe zorgverzekeringswet, namelijk meer concurrentie tussen zorgverzekeraars onderling. Het Verbond van Verzekeraars is van mening dat gemeenten en vooral hun personeel veel meer gebaat zijn bij het maken van een eigen keuze op basis van concurrerende offertes van verzekeraars. De brief luidt als volgt:

Geacht College,

Op 1 januari a.s. gaat de nieuwe basisverzekering zorg in. Een van de bedoelingen van de basisverzekering is dat iedereen vrij kan kiezen welke zorgverzekeraar voor hem of haar de beste combinatie van service, kwaliteit en prijs levert. Private verzekeraars die in onderlinge concurrentie de basisverzekering uitvoeren, worden zo geprikkeld om de beste zorg tegen de laagste prijs te bieden.

Met de komst van de basisverzekering vervalt de huidige IZA-regeling. Gemeenten en hun medewerkers zouden dan ook hun eigen verzekeraar moeten kunnen kiezen. Inmiddels heeft VNG echter besloten om voor medewerkers van gemeenten een nieuwe zorgverzekeraar op te richten, met de bedoeling om daarin alle gemeenten (en gemeenteambtenaren) automatisch voor drie jaar vast te verzekeren, kennelijk onder het motto: samen sterk en voordelig.

Wij zijn er om een aantal redenen van overtuigd dat individuele gemeenten meer gebaat zijn bij het maken van een eigen keuze op basis van concurrerende offertes van verzekeraars, dan bij de aanpak waarvoor de centrale organisaties van werkgevers en werknemers hebben gekozen.


1. 'Samen sterk' geldt al als één gemeente onderhandelt met een verzekeraar. Daar is de massa van alle gemeenten en gemeenteambtenaren niet voor nodig, en ook niet een speciale 'eigen' verzekeraar voor gemeenten. Een van de belangrijkste verschillen tussen het huidige en het nieuwe stelsel is namelijk dat een verzekeraar een bepaald product in principe voor dezelfde premie aan iedereen moet aanbieden. Bij een collectieve verzekering mag hij maximaal 10% korting bieden. Hierdoor is de ruimte voor korting beperkt, en kan een individuele gemeente waarschijnlijk evenveel korting bedingen als alle gemeenten tezamen.

2. 'Samen voordelig' hangt sterker af van de verzekeraar, dan van de groepskorting. Je krijgt niet de beste verzekering tegen de laagste premie door je onderdeel te maken van een zo groot mogelijke groep. Wél door je goed te oriënteren op het aanbod. Verzekeraars concurreren bijvoorbeeld met elkaar door de inkoop van zorg. Daardoor kunnen per regio grote verschillen in premie ontstaan. Daarnaast kunnen verzekeraars voordelen bieden door de zorgverzekering te combineren met andere verzekeringen en diensten. Het 'beste aanbod' kan dus per gemeente sterk verschillen.
3. De gedwongen winkelnering voor gemeenten, zoals voorzien in het op 1 september bereikte onderhandelingsakkoord tussen de organisaties van werkgevers en werknemers, staat haaks op de keuzevrijheid die de crux vormt van het nieuwe stelsel. Individuele gemeenten verliezen als werkgever in de constructie van de VNG namelijk de mogelijkheid zelf offertes op te vragen, en het beste product tegen de laagste prijs te kiezen. En wat moet een individuele gemeente als die ontevreden is over de verzekeraar? Kan die dan uit het grote collectief overstappen naar een andere verzekeraar? Waarschijnlijk niet. Het gevolg is dat de verzekeraar een minder sterke prikkel ondervindt om zijn klanten optimaal te bedienen. Dit effect wordt versterkt doordat VNG zich kennelijk bij voorbaat voor drie jaar wil vastleggen, en de bestaande IZA-reserves inzet ter dekking van de wettelijke solvabiliteitseisen van de nieuwe verzekeraar.

4. De nieuwe verzekeraar wordt mede opgericht vanuit de vrees dat de bestaande verzekeraars niet in staat zouden zijn de grote groep IZA-deelnemers op te vangen. Individuele ambtenaren en hun gezinnen, gemeenten zelf, en zelfs alle deelnemers aan de bestaande IZA-regeling kunnen prima uit aanbieders en producten kiezen en voor 1-1-2006 uitstekend verzekerd zijn. Vanwege de concurrentie op de markt zullen verzekeraars zich van elkaar onderscheiden via de premie, de kwaliteit van de zorg en in de combinatie met aanvullende en andere verzekeringen, bijvoorbeeld op het terrein van verzuim.

Met andere woorden: De oprichting van een IZA-achtige verzekering waarin alle gemeenten en gemeenteambtenaren min of meer automatisch worden verzekerd, is met de komst van de basisverzekering en het ruime aanbod van verzekeringen ons inziens onnodig, en kan ongunstig voor u uitpakken. Wij gaan hierbij nog even voorbij aan de vraag of deze opzet rechtens toegelaten is, hetgeen wij ten zeerste betwijfelen. Wij hopen hiermee voldoende te hebben aangegeven waarom het volgens ons in uw en ons belang is dat iedere gemeente de vrijheid behoudt of krijgt om zich te oriënteren op de markt van aanbieders van zorgverzekeringen. Voor het geval u mocht besluiten ook een offerte bij andere verzekeraars aan te vragen, dan ontvangt u bijgaand een overzicht van in Nederland actieve verzekeraars. Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest.