Federale regering Belgie


Ombudsdiensten nog dichter bij de burger.
(2005-09-23)

Primeur van 3 ombudslui in Mammelokker.

Wie blijvende klachten heeft over De Post of de pensioendienst hoeft niet meer naar Brussel maar kan vanaf september terecht in de Mammelokker. Dit gezamenlijke initiatief van drie ombudslui is nieuw in Vlaanderen en kan later mogelijk uitgebreid worden naar andere steden.

De Ombudsvrouw van de Stad Gent ontvangt vanaf september elke laatste vrijdag van de maand haar collegas van De Post (Truus Lostrie) en de pensioenen (Guido Schuermans).

Het gaat om een gezamenlijk initiatief van Truus Lostrie (Ombudsvrouw bij De Post), Guido Schuermans (Ombudsman voor de Pensioenen) en onze eigen ombudsvrouw Rita Passemiers.

Gent is naast Brussel de eerste stad waar deze twee ombudslui ook zitdagen zullen houden. Dit betekent dat de Gentenaars die vinden dat ze bij de diensten van De Post en de pensioenen onvoldoende werden geholpen nu ook bij een beroepsinstantie terecht kunnen.

De bezoeken gebeuren enkel na telefonische afspraak met het ombudsteam van de stad Gent: 09/266.55.00

De twee ombudslui komen op bezoek elke laatste vrijdag van de maand (uitgezonderd in december) en dit van 15u tot 17u voor de Ombudsman voor de Pensioenen en van 17u tot 19u voor de Ombudsvrouw bij De Post.

INFORMATIE

De drie ombudslui (Stad Gent, De Post en Pensioenen) zijn op de persconferentie van vandaag, 23 september 2005, in de Mammelokker uitvoerig ingegaan op de vragen van de journalisten: het hoe en het waarom van dit initiatief, zijn alleen Gentenaars welkom, en over wat klagen Oost-Vlamingen en in het bijzonder Gentenaars zoal bij De Post en de pensioenen?

Ombudsvrouw bij De Post: Truus Lostrie
tel. 02/221.02.20
e-mail correspondentie@ombudsman.post.be

www.ombudsman.post.be

Ombudsman voor de Pensioenen: Guido Schuermans
tel. 02/274.19.80
e-mail ombud.pen@skynet.be

www.ombudsmanpensioenen.be

Ombudsvrouw Stad Gent & OCMW: Rita Passemiers
tel. 09/266.55.00
e-mail ombudsvrouw@gent.be

www.gent.be/ombudsvrouw
Ombudsvrouw stad Gent & OCMW

WAAROM DIT INITIATIEF IN GENT?

Als lokale ombudsvrouw kom ik vrij veel en direct in contact met burgers (ongeveer 3.800 verzoeken per jaar) en het valt op dat we de twee jongste jaren ook regelmatig klachten krijgen die bestemd zijn voor mijn collegas ombudsmannen en -vrouwen in Brussel.

Het gaat vooral om blijvende klachten die te maken hebben met:


1. de energiesector (spijtig genoeg is daar nog altijd geen ombudsman aangesteld, ook al hebben we er met alle collegas bij de bevoegde minister op aangedrongen)

2. De Post

3. de pensioenen

Met onze collega Vlaamse ombudsman, de federale collegas en de ombudsman van de NMBS wordt eveneens regelmatig samengewerkt, maar we stellen vast dat die klachten meestal komen van vrij mondige en mobiele burgers.
Bij de pensioenen merken we echter dat het meestal gaat om senioren die niet altijd even mobiel zijn, vooral als het gaat om burgers van vrij hoge leeftijd. Gentenaars die klachten hebben over De Post zijn dan wel eens mensen die al verdwaald zijn in de administratieve molen en zij hebben het niet altijd gemakkelijk om hun klachten op papier te zetten.
En soms gaan klachten over zowel pensioenen als De Post en zou het best interessant zijn om de klacht tezelfdertijd aan beide collegas voor te leggen.

Het voordeel van een zitdag in Gent is natuurlijk dat burgers niet hoeven te schrijven of zich naar Brussel moeten verplaatsen. Ze kunnen dus dichter bij huis geholpen worden en ze kunnen hun klacht persoonlijk uiteenzetten aan de ombudsman voor de pensioenen en de ombudsvrouw bij De Post.

WELKE KLACHTEN?

Een ombudsman of -vrouw is hoofdzakelijk een beroepsinstantie. Dit betekent dat burgers hun klacht toch al best het eerst aankaarten bij de administratie van de pensioenen en de postdiensten. Burgers die verloren gelopen zijn of geen antwoord krijgen, die kunnen rechtstreeks terecht in de Mammelokker.

De klachten moeten gaan over de diensten van De Post en de pensioenen.

De ombudsman voor de pensioenen is enkel bevoegd voor wettelijke pensioenen.

WIE KAN ER TERECHT?

De ombudsvrouw bij De Post en de ombudsman voor de pensioenen zijn als federale ombudslui uiteraard ook bevoegd voor het Vlaamse landsgedeelte.
Het spreekt vanzelf dat ik als ombudsvrouw van de stad Gent in de eerste plaats denk dat dit initiatief vooral de Gentenaars ten goede zal komen, maar andere Oost-Vlamingen zijn zeker welkom.

OP AFSPRAAK

Er wordt gewerkt op afspraak d.w.z.: een telefoontje naar het ombudsteam van de stad Gent volstaat (tel. 09/266.55.00). De collegas komen elke laatste vrijdag van de maand naar Gent, met uitzondering van december.

Guido Schuermans, de ombudsman voor de pensioenen is te bereiken in de Mammelokker, Botermarkt 17, tussen 15u en 17u.

Truus Lostrie, de ombudsvrouw bij De Post, is te bereiken tussen 17u en 19 u.

EVALUATIE

Dit proefproject zal na 1 jaar geëvalueerd worden.

VERSPREIDING

Dit initiatief zal bekendgemaakt worden via de media, via de websites van de ombudslui, via nieuwe affiches (o.a. in postkantoren) en via stickers op bestaande affiches en folders (zie bijlage). Ombudsvrouw bij De Post

DE CIJFERS: HET AANTAL DOSSIERS VAN DE BETROKKEN REGIO

Enkele opmerkingen vooraf:


- Het betreft hier de schriftelijke (brief, fax, e-mail, bezoek) dossiers, dus niet de telefonische (daarvan hebben we wel een inventaris van de soort klacht, maar niet van de namen en adressen).
- Het gaat ook enkel over de Nederlandstalige dossiers.

We zouden de aankondiging verspreiden in de provincies Oost- en West-Vlaanderen. Dit valt samen met een door De Post georganiseerde regionale opdeling en de bevoegdheid van de regionale Customer Service Mail die in Gent zetelt. Zij behandelen klachten binnen De Post en onderzoeken vb. een klacht over een verloren zending.

Het aantal kantoren waar de info zal verspreid worden is 286.

Het aantal Nederlandstalige schriftelijke dossiers was in 2004 : 3754
- daarvan kwamen er 435 uit West-Vlaanderen
- 880 uit Oost-Vlaanderen

Meer bepaald Gent en omstreken:

- 186 uit stad Gent

- 73 Groot Gent (Mariakerke, Ledeberg, Sint-Amandsberg)

ENKELE TYPISCHE KLACHTEN


1. De briefwisseling werd fout uitgereikt, nl. bij de buur. In plaats van de brieven ofwel aan De Post terug te geven of aan de juiste rechthebbende te overhandigen, gooit hij ze bij het oud papier dat hij op de stoep zet in afwachting van ophaling. Omdat dit té vroeg gebeurde, maakte de politie een PV op, vond tussen het papier de naam op de brieven en beboette de verkeerde persoon. Wij konden het gebeuren reconstrueren en de betrokkene een verklaring bezorgen waarmee hij zich kon verantwoorden. Het nodige werd gedaan om binnen De Post herhaling te voorkomen.


2. Iemand laat een doorzending van briefwisseling doen nadat hij verhuisd is (DoMyMove). Daarmee loopt zowat alles fout. Meer dan één brief, aanmaning en een deurwaardersbezoek later, slaagt de klant er nog altijd niet in om zijn brieven op een correcte manier te krijgen. Georoute, nieuwe werkposten, een onderbemand callcenter als gevolg van de herstructurering binnen De Post zijn enkele van de hinderpalen om de situatie te regulariseren. De klant komt ten slotte bij ons terecht en wij kunnen niet alleen de situatie normaliseren, een terugbetaling van zijn kosten bekomen, maar, wat misschien nog belangrijker is, De Post attent maken op verschillende fouten die wijzen op een structureel probleem. De Post reageert snel op de terechte klachten die uit dit (en andere dossiers) blijken en neemt gepaste maatregelen.


3. De Bank van De Post verandert haar tarieven, en vele gratis diensten zijn vanaf dan betalend. De klanten krijgen wel de kans om hun rekening op te zeggen omdat de contractuele voorwaarden veranderd zijn. Heel wat mensen beslissen van deze mogelijkheid gebruik te maken. Zo ook verschillende klanten uit het Gentse. Blijkbaar was de Bank niet uitgerust om op korte termijn de aanvragen te verwerken. De rekeningen geraakten niet afgesloten, de klanten kregen onterecht kosten aangerekend, ze vroegen opnieuw een afsluiting, en de misverstanden stapelden zich op. Uiteindelijk kwamen zij bij ons terecht omdat ze aan hun tegoeden niet konden, in de financiële problemen geraakten, of van het kastje naar de muur werden gestuurd. Wij konden hun dossier regulariseren, de Bank betaalde de onterecht betaalde kosten terug, en deed bovendien de nodige inspanningen om op korte termijn de toestand te normaliseren.

Ombudsman voor de Pensioenen

DOELTREFFENDHEID

De Ombudsdienst voor de Pensioenen wil doeltreffend zijn. Daarin verschilt hij niet van andere ombudsdiensten. Om doeltreffend te kunnen werken, moeten twee essentiële voorwaarden vervuld zijn. Op het ogenblik dat de burger de ombudsdienst nodig heeft moet hij weten dat de ombudsdienst bestaat én moet hij de ombudsman gemakkelijk kunnen bereiken. Het gaat met andere woorden over de naambekendheid van de ombudsdienst en over een lage drempel om toegang te krijgen.

De Ombudsdienst voor de Pensioenen zorgt permanent voor zijn bekendheid door een jaarlijkse informatiecampagne in de periode oktober-november en de verspreiding van zijn folders in alle postkantoren via het systeem postbus 3000.

Door dit pilootproject wil de Ombudsdienst voor de Pensioenen verder werken aan de tweede voorwaarde: de drempel voor de burgers verlagen.

DREMPELVERLAGING

De wet bepaalt dat een verzoek schriftelijk kan ingediend worden of mondeling ter plaatse. Dit betekent dat een klacht niet per telefoon kan ingediend worden. De praktijk wijst uit dat dit voor een aantal burgers een te hoge drempel is. Mensen klagen via de telefoon maar komen er om uiteenlopende redenen niet toe om hun klacht op papier te zetten. De ingewikkelde pensioenmaterie is er één van.

Het alternatief, een verplaatsing naar het verre Brussel, om daar ter plaatse mondeling hun probleem voor te leggen, is voor die mensen ook niet altijd haalbaar bv. door mobiliteitsproblemen (dit blijkt ook uit de cijfers: ongeveer 95 % van de mondelinge klachten komt van mensen die in Brussel-Hoofdstad wonen). Zo komen een aantal klachten uiteindelijk nooit bij de Ombudsdienst terecht.

Om de drempel voor die mensen te verlagen is de Ombudsdienst voor de Pensioenen ingegaan op het voorstel van de Ombudsvrouw van Gent om in Gent zitdagen te houden.

ENKELE CIJFERS

Het gaat hier om een proefproject dat na een jaar geëvalueerd wordt. In de keuze voor Gent heeft ook meegespeeld dat de provincie Oost-Vlaanderen en de stad Gent geen uitschieters zijn in de statistieken. Op een totaal van ruim 3.900 klagers uit Vlaanderen komen er 768 uit Oost-Vlaanderen of 19,5 %. Binnen de provincie is dit 166 voor de stad Gent en 602 voor de rest van de provincie. In verhouding tot de bevolking geeft dit een quotering van 72 voor de stad Gent ten opzichte van 52 voor de rest van de provincie. Dit betekent niet noodzakelijk dat de Gentenaars grotere klagers zijn. De verklaring kan net zo goed gezocht worden in de samenstelling van de bevolking met een groter aantal senioren in de stad.

EVALUATIE

Zoals gezegd wordt het project na een jaar geëvalueerd. Als het aanslaat, dit wil zeggen dat de drempel effectief verlaagt waardoor meer en/of andere burgers de Ombudsdienst bereiken, dan wordt het initiatief uitgebreid naar meerdere grote steden van het land.