Provincie Groningen

GS weinig verrast over Rijksbegroting 2006 20 september 2005

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen zijn weinig verrast door de Rijksbegroting 2006. De ontwikkelingen in de uitkering provinciefonds zijn zoals verwacht en zijn al doorberekend in onze eigen begroting. Het college maakt zich ernstige zorgen over de financiële situatie van de Groninger gemeenten door de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB. Verder baart het feit dat in de begroting met geen woord wordt gerept over een aanvullende financiële bijdrage van het rijk voor de versnelde verdubbeling van de N33 zorgen, evenals het feit dat er geen extra gelden zijn gereserveerd voor het toenemend aantal jongeren die pleegzorg nodig hebben. Positief is wel dat er diverse bijdragen worden gereserveerd voor een aantal beleidsonderdelen van de jeugdzorg.
Een zorgpunt voor het college is de afschaffing van de centrale IPR en de problemen waarin verschillende grootverbruikers van stroom en gas in, met name het Eemsmondgebied terecht dreigen te komen als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen.

GS maken zich ernstig zorgen over de financiële situatie van de Groninger gemeenten. Het college heeft geconstateerd dat de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB voor de Groninger gemeenten zal leiden tot een daling van hun inkomsten met een gemiddeld bedrag van EUR 17,-- per inwoner.
Na de decentralisatie van diverse taken van het Rijk naar de lagere overheden, zonder overdracht van de bijbehorende middelen zal het voor de gemeenten nu bijna onmogelijk worden al hun taken goed uit te voeren. Daarnaast vinden GS het onacceptabel dat gemeenten slechts worden gecompenseerd met een tijdelijke bijdrage uit het gemeentefonds en niet met de mogelijkheid een eigen belasting te heffen. GS zijn van mening dat zowel de gemeenten als de provincies een eigen belastinggebied moeten hebben. Is dat niet het geval dan zijn zij voor hun inkomsten volledig afhankelijk van de Rijksoverheid en dus zeer beperkt in het maken van hun eigen keuzes. De provincie Groningen zal ondermeer in het overleg tussen het IPO (Interprovinciaal overleg) en de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en het Rijk haar inbreng leveren in deze discussie.

Economie en werkgelegenheid

Economische Zaken
De meest wezenlijke wijziging betreft het wegvallen in de begroting van de verplichtingen voor de centrale InvesteringsPremieRegeling (IPR) vanaf 2007. In de recentste voorstellen van de Europese Commissie mag Nederland nog gebieden met een totale omvang van 7.5 % van de Nederlandse bevolking op de steunkaart 2007-2013 zetten. Het streven van het SNN is om hiervoor de economische kerngebieden van Noord-Nederland aan te wijzen.

SZW
Het Rijk wil meer nadruk leggen op het aandeel werkenden en werkzoekenden met een startkwalificatie. Voor werkgevers die een werkleertraject aanbieden aan leerlingen in het beroepsonderwijs, geldt een afdrachtvermindering. Het Rijk hoopt hiermee het aantal leerarbeidsplaatsen te verhogen.

De nieuwe wet WIA (wet inkomen en arbeidsongeschiktheid, de opvolger van de WAO) en de al ingezette herkeuringen, zullen onherroepelijk leiden tot meer bijstandsuitkeringen in Groningen. Dit betekent zwaardere financiële lasten voor de Groningse gemeenten die relatief veel arbeidsongeschikten kennen.

De Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) in de huidige vorm van werkvoorzieningen komt onder druk te staan. Het Rijk wil personen met een WSW indicatie deel laten nemen aan het reguliere arbeidsproces. Gemeenten ontvangen subsidie voor WSW arbeidsplaatsen. Gezien de arbeidsmarkt in Groningen, lijkt het lastig deze banen te creëren. Daarbij komt nog dat gemeenten nog druk bezig zijn met de afbouw van de ID regeling en hiermee samenhangend het nieuwe beleid dat gemeenten hierop hebben ontwikkeld (work first, participatiebanen, maatschappelijke banen e.d.).

Infrastructuur
In de hoofdwegenstructuur van de provincie zitten nog teveel knelpunten die opgelost moeten worden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de knelpunten met betrekking tot de zuidelijke ringweg Groningen en de aanpak van de N33. In het MIT zijn geen extra middelen gereserveerd voor het oplossen van de knelpunten op het nationaal hoofdwegen net in Groningen..
De provincie dringt er bij het kabinet op aan om aanvullende middelen te reserveren voor de verdubbeling van de N33 (Assen-Zuidbroek). Voor de versnelde verdubbeling van deze weg stelt de regio (provincies Groningen en Drenthe) 50 miljoen Euro beschikbaar. Daarnaast heeft het Rijk op basis van de motie Hofstra 50 miljoen beschikbaar gesteld. De totale uitvoeringskosten voor de verdubbeling zijn voorzien op EUR 182 miljoen. Naast de genoemde bijdragen van het Rijk en de regio kunnen gereserveerde gelden voor groot onderhoud worden ingezet (circa 17 miljoen). De provincie Groningen benadrukt dat voor het tekort van EUR 65 miljoen op rijksniveau aanvullende financiële middelen nodig zullen zijn.

Jeugdzorg
Met de nieuwe Wet op de Jeugdzorg, die op 1 januari 2005 is ingegaan, heeft de provincie nog meer een sturende rol gekregen op het beleid en de financiën van de jeugdzorg. Steeds vaker worden kinderen uit huis geplaatst vanwege een onveilige situatie. Er is geld nodig om dit op te vangen. GS zijn dan ook verheugd dat het Rijk hiervoor 32 miljoen beschikbaar heeft gesteld en zal zich sterk maken dat een redelijk deel hiervoor aan de provincie Groningen wordt toegekend.

Landelijk en ook in onze provincie wordt er steeds meer op aangedrongen dat jongeren met ernstige gedragsproblemen zonder strafblad niet meer ondergebracht zouden moeten worden in jeugdgevangenissen, maar opvang krijgen binnen instellingen van de jeugdzorg. Het Rijk stelt 13,5 miljoen beschikbaar voor projecten die een intersectoraal alternatief voor de opvang van deze jongeren bieden. Het project Doen wat werkt van de drie Noordelijke provincies krijgt een deel van dit geld.

De Jeugdzorg is samen met het ministerie van Justitie twee jaar geleden gestart met het Deltaplan `kwaliteitsverbetering gezinsvoogdij'. Het Deltaplan moet leiden tot een andere werkwijze en meer tijd voor kinderen die onder toezicht staan. De pilots zijn succesvol verlopen en in deze begroting is nu 14 miljoen beschikbaar gesteld voor een landelijke invoering. Dit geld is echter niet bedoeld voor de oplossing van het toenemend aantal jongeren dat pleegzorg nodig heeft. GS blijven zich daarom ernstig zorgen maken over de kans op stijgende wachtlijsten in de pleegzorg.

23 september 2005