Utrecht , 23 september 2005
Supplier Relationship Management nog te veel gezien als technologie Capgemini presenteert vierde Supplier Relationship Management Rapport
---

Voor het vierde jaar op rij brengt Capgemini de markt voor Supplier Relationship Management (SRM) in kaart. Vandaag presenteert zij haar bevindingen in het Supplier Relationship Management Rapport 2005-2006 op het zesde Nationaal Electronic Procurement seminar te Ede. Belangrijkste conclusie van het rapport is dat SRM nog te veel wordt gezien als technologie, waardoor veel eProcurement projecten maar een deel van de oorspronkelijke businesscase opleveren.

Hoewel de uitdagingen op organisatorisch vlak vaak veel complexer zijn, wordt SRM nog te veel vanuit de technologische hoek belicht, aldus Nicolai Giling, verantwoordelijk voor de adviesgroep Sourcing & Procurement bij Capgemini. Als gevolg daarvan vervullen eindgebruikers vaak een ondergeschikte rol in het proces. Zij komen er pas aan het eind van de SRM-implementatie achter wat er van hen verwacht wordt, wat tot veel weerstand kan leiden. De gewenste effecten worden hierdoor slechts gedeeltelijk of pas veel later behaald.

SRM als business enabler
Capgemini ziet SRM als een belangrijke business enabler in een wereld waarin relatief meer wordt ingekocht dankzij een toenemende aandacht voor de core business. Uit het onderzoek blijkt dat belangrijkste meerwaarde van SRM bestaat uit: het behouden van waarde en besparingen, de verbeterde beheersing van inkoopprocessen, de beschikbaarheid van managementinformatie en de optimalisatie van inkoop transactiekosten. De beste resultaten blijken te worden behaald met een aanpak waarin zowel de tactische als operationele processen worden aangepakt.

Belangrijkste trends en behoeften
Op basis van problemen die de onderzoekers bij veel SRM-projecten tegenkwamen, worden de voornaamste behoeften en trends voor 2005-2006 in het rapport beschreven. Tot de belangrijkste trends behoren de verdere integratie van de aansturing van tactische en operationele processen en de beweging richting outsourcing. Speciale behoeften blijken onder andere professioneel catalogus management, contract management en een duidelijke inkoopstrategie.

Het onderzoek besteedt verder uitgebreid aandacht aan de pakketselectie bij SRM-projecten. Capgemini adviseert kanaalselecties vooraf te organiseren teneinde het proces vanuit de eindgebruiker te starten en direct te werken aan functionele behoeften, aldus Giling. Daarnaast biedt het rapport een uitgebreide bundeling van geleerde lessen, verschillende projectbeschrijvingen en een analyse van de grootste spelers op de Europese SRM-markt.

Het Supplier Relationship Management Rapport 2005-2006 wordt uitgereikt aan alle deelnemers van het Nationaal Electronic Procurement seminar. Andere belanghebbenden kunnen het rapport gratis aanvragen via:
http://www.nl.capgemini.com/overcapgemini/publicaties/2005/srm/index.h tm.

Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en outsourcing-diensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de Collaborative Business Experience. Door zich te richten op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 60.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2004 een omzet van 6,3 miljard euro.

Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.capgemini.com.