Utrecht , 23 september 2005
Supplier Relationship Management nog te veel gezien als technologie
Capgemini presenteert vierde Supplier Relationship Management Rapport
---
Voor het vierde jaar op rij brengt Capgemini de markt voor Supplier
Relationship Management (SRM) in kaart. Vandaag presenteert zij haar
bevindingen in het Supplier Relationship Management Rapport 2005-2006
op het zesde Nationaal Electronic Procurement seminar te Ede.
Belangrijkste conclusie van het rapport is dat SRM nog te veel wordt
gezien als technologie, waardoor veel eProcurement projecten maar een
deel van de oorspronkelijke businesscase opleveren.
Hoewel de uitdagingen op organisatorisch vlak vaak veel complexer
zijn, wordt SRM nog te veel vanuit de technologische hoek belicht,
aldus Nicolai Giling, verantwoordelijk voor de adviesgroep Sourcing &
Procurement bij Capgemini. Als gevolg daarvan vervullen eindgebruikers
vaak een ondergeschikte rol in het proces. Zij komen er pas aan het
eind van de SRM-implementatie achter wat er van hen verwacht wordt,
wat tot veel weerstand kan leiden. De gewenste effecten worden
hierdoor slechts gedeeltelijk of pas veel later behaald.
SRM als business enabler
Capgemini ziet SRM als een belangrijke business enabler in een wereld
waarin relatief meer wordt ingekocht dankzij een toenemende aandacht
voor de core business. Uit het onderzoek blijkt dat belangrijkste
meerwaarde van SRM bestaat uit: het behouden van waarde en
besparingen, de verbeterde beheersing van inkoopprocessen, de
beschikbaarheid van managementinformatie en de optimalisatie van
inkoop transactiekosten. De beste resultaten blijken te worden behaald
met een aanpak waarin zowel de tactische als operationele processen
worden aangepakt.
Belangrijkste trends en behoeften
Op basis van problemen die de onderzoekers bij veel SRM-projecten
tegenkwamen, worden de voornaamste behoeften en trends voor 2005-2006
in het rapport beschreven. Tot de belangrijkste trends behoren de
verdere integratie van de aansturing van tactische en operationele
processen en de beweging richting outsourcing. Speciale behoeften
blijken onder andere professioneel catalogus management, contract
management en een duidelijke inkoopstrategie.
Het onderzoek besteedt verder uitgebreid aandacht aan de
pakketselectie bij SRM-projecten. Capgemini adviseert kanaalselecties
vooraf te organiseren teneinde het proces vanuit de eindgebruiker te
starten en direct te werken aan functionele behoeften, aldus Giling.
Daarnaast biedt het rapport een uitgebreide bundeling van geleerde
lessen, verschillende projectbeschrijvingen en een analyse van de
grootste spelers op de Europese SRM-markt.
Het Supplier Relationship Management Rapport 2005-2006 wordt
uitgereikt aan alle deelnemers van het Nationaal Electronic
Procurement seminar. Andere belanghebbenden kunnen het rapport gratis
aanvragen via:
http://www.nl.capgemini.com/overcapgemini/publicaties/2005/srm/index.h
tm.
Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-,
technology- en outsourcing-diensten ter wereld, werkt op een unieke
manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de
Collaborative Business Experience. Door zich te richten op gezamenlijk
succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt
Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën,
het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te
groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft
wereldwijd ongeveer 60.000 medewerkers in dienst en realiseerde in
2004 een omzet van 6,3 miljard euro.
Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en
onderzoek is te vinden op www.capgemini.com.