NMBS

Feest in de tunnel van Soumagne op 23 & 24 september 2005

23/09/2005

Brussel, 23 september 2005 Hij is klaar! 23 & 24 september 2005 worden historische data in de Belgische spoorweggeschiedenis. Vier jaar lang is er tussen Luik en de Duitse grens dag en nacht gewerkt om de langste spoortunnel in België te bouwen. De tunnel van Soumagne op de nieuwe hogesnelheidslijn Brussel - Keulen is 6 530 meter lang. Dankzij dit kunstwerk zullen hst-treinen van de Vesdervallei naar het Plateau van Herve razen tegen 200 km/h!

Deze constructie is ongetwijfeld één van de grootste die ooit in het kader van de aanleg van de hogesnelheidslijn in België werd gerealiseerd. Bovendien vergde ze één van de zwaarste investeringen van Infrabel in het Waalse Gewest, nl. 159 miljoen euro.

Infrabel gaat prat op dit kunstwerk en stelt op zaterdag 24 september e.k. de tunnel open voor de omwonenden en het grote publiek.

Ik ben bijzonder fier en verheugd om hier Infrabel te vertegenwoordigen: de Soumagnetunnel! De kroon op het werk van een hele regio. Van Luik tot Herve via Chaudfontaine, Fléron, Soumagne, Olne en verder, staat hij symbool voor de jarenlange inspanningen maar vooral voor het karakter van een regio en zijn bewoners!" stelt Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder van Infrabel.

De professionals in de sector hebben een Europese dimensie gegeven aan onze nationale leuze (Een dracht maakt macht) en hebben zich, om dit gigantische kunstwerk te bouwen, verenigd in de Tijdelijke Vereniging van de Tunnel van Soumagne.

We vinden hier reuzen terug als: Bouygues TP - SA CFE - SA Duchêne - Fougerolle Borie - SA Galère - Wayss & Freitag AG en VINCI.

Samen hebben ze de uitdaging aangenomen om dit werk in vier jaar te voltooien. Zo heeft Infrabel nu voldoende tijd om de sporen te leggen, het baanvak te elektrificeren en het van seininrichting te voorzien.

"Deze constructie zal de geschiedenis ingaan als een eerbetoon aan de moed en het geduld die een hele regio heeft moeten opbrengen, een regio die ongetwijfeld als, zeg maar, "twaalfde man" heeft meegespeeld met dit winnende team. De herinneringen van de spelers zijn voor altijd ingebed in elke vierkante centimeter beton van deze tunnel!", zo besluit Iwan Couchard, directeur van het district ZUIDOOST en voormalig directeur van de studies civiele bouwkunde bij TUC RAIL.

Om sneller te werken werd de tunnel vanuit vier plaatsen gegraven: aan de uiteinden (Vaux-sous-Chèvremont en Ayeneux) alsook tussenin, vanuit Bay Bonnet, waar voor dat doel een put van 30 meter diameter en 30 meter diep werd gegraven.

De teams werkten dus vanaf vier sites en in drie ploegen (24 u per dag). De uit te graven doorsnede was 110 m². Er diende een totaal volume van ongeveer 660.000 kubieke meter grond uitgegraven te worden, waarvan 60.000 kubieke meter kalksteen. Na het uitgraven is gebleken dat die materialen een volume van 825.000 kubieke meter vertegenwoordigen. Nu de tunnel klaar is zal hij een vrije doorsnede hebben van 69 m². Daardoor wordt het technisch mogelijk dat twee hsts elkaar hier kruisen met een snelheid van 200 km/h.

In 2007 ligt Luik op slechts 39 minuten sporen van Brussel in plaats van de huidige 1u07 en op 58 minuten van Keulen in plaats van 1u25.

""