Ingezonden persbericht
9e5b71.gif
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
23-9-2005; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Maleisië, circuit Sepang (KL)
HALFNATTE GP-CIRCUIT VAN SEPANG WERKT NIET MEE: SMRZ 17E
- CHEUNG 36E
Zo warm, plakkerig en droog het de eerste dagen van de week was, zo plotseling en plaatselijk stortte de hemel zich leeg over het GP circuit van Sepang tijdens de kwalificatiesessies van de eerste trainingsdag voor de Grand Prix van Maleisië. "De baan droogde snel, maar er bleven in sommige bochten natte plekken staan", opent Jakub Smrz, die niet tevreden was over de rondetijd die hij met zijn 250cc Akuna-Honda had neergezet. "Het liep niet zoals ik wilde. Vanmorgen had ik ondanks last van een glijdende achterkant een 13e tijd en ook tijdens de 1e training met officiële tijdregistratie stond ik lange tijd bij de top 10. Maar nadat we de achterband verwisselde en ik in de laatste 7 ronden extra pushte, bleek de achterkant nog meer weg te driften dan vanmorgen. De aanpassingen die we geprobeerd hebben bleken dus een foute 'move'. Jammer, maar ook de natte baan in sommige bochten maakten het er niet makkelijker op. Het was druk op de baan en als je iets van de ideale lijn moest afwijken bemerkte je toch nog wat minder grip. Voor morgen zullen we eerst alle data van de on board computer analyseren om te zien waar en welke kant we wel heen moeten om de achterzijde van de machine beter handelbaar te kunnen krijgen. Daar gaan we de komende uren eerst mee bezig", aldus "Kuba" die evengoed een nette 17e plaats uit het vuur wist te slepen. "Maar er zit duidelijk méér in als ik harder de bocht uit kan komen. Met dat driften verlies ik tijd", vult de 21-jarige Tsjech aan.
In de 125cc klasse was het voor de Chinese invaller in het Molenaar Team wel even wennen. "Ik heb in Sjanghai tijdens de GP voor het eerst het Grand Prix geweld ervaren. Dat smaakte naar meer en dat ik via Dorna en het Molenaar team nu wéér een mogelijkheid krijg, maakt me wel heel erg blij. Alleen qua tijden moet ik nog wel heel veel inleveren op de concurrentie. Je moet wel weten dat het Chinese 125cc kampioenschap bestaat uit vier races, die eigenlijk allemaal op Mickey Mouse banen (meestal kartcircuits) worden afgewerkt. Voor de GP in Sjanghai eerder dit jaar had ik nog nooit op zo'n mooi circuit met fraaie snelle bochten gereden, want in de andere Aziatische races komen we aan de start op stratencircuits. Mijn bochtensnelheid is nog veel te laag, maar ook wilde ik me vandaag concentreren op het leren kennen van de voor mij nieuwe baan", opent de 24-jarige Wai On Chueng, die in tegenstelling tot zijn twee landgenoten in de 25-0cc klasse voorlopig wel voor de race gekwalificeerd staat. "We hebben de machine eerst naar mijn lengte aangepast. Morgen wil ik weer veel ronden maken en mijn tijden aanscherpen. Ook de ideale lijnen pak ik nog niet naar wens. Er is dus veel tijd te winnen, een schone taak voor de 2e trainingsdag. Als de baan dan wel droog is weet ik zeker dat er twee tot drie seconden af kunnen", meldt Cheung, die in Sepang de 2e GP uit zijn loopbaan rijdt. Tijdens de GP van Sjanghai eerder dit jaar finishte hij tijdens de race als 24e.
Regen weerhoudt ook MotoGP-ers van verbetering
Door de regenbui die ook de 1ste 125cc kwalificatietraining beïnvloedde werden de tijden van vanochtend vanmiddag niet verbeterd. Hoewel de baan gedurende de training opdroogde en diverse rijders op het einde toch met slicks cq een opgesneden slick naar buiten gingen was verbetering van de tijden niet mogelijk. Op de natte baan was Kenny Roberts lang de snelste voor Alex Barros, Loris Capirossi, John Hopkins en Shinya Nakano. Opvallend in dit rijtje is dat er 5 rijders op Bridgestone banden in te vinden zijn. In de laatste minuten van de training kwamen eerst Jacque en Edwards nog naar voren (5e en 4e) alvorens Nakano nog een poging deed om de koppositie over te nemen. Hij strandde uiteindelijk op de 3e plaats waarmee Capirossi, Edwards en Jacque nog een plaatsje werden teruggezet. Roberts dus de snelste in de 2e vrije training voor Barros, Capirossi, Nakano, Edwards, Jacque, Hopkins, Elias, Rossi en Melandri. Uiteindelijk is Bridgestone dus met 6 rijders in de top 10 terug te vinden. In de gecombineerde MotoGP-ranglijst van tijden blijft de uitslag van de 1ste vrije training uiteraard volledig overeind.
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Racing World
2'15.349
209.3
2
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
2'15.499
207.3
3
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
HONDA Ajo Motorsport
2'15.712
211.8
4
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
2'15.759
213.3
5
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Kopron Racing World
2'15.770
212.5
6
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
2'16.046
213.4
7
Gabor TALMACSI
HUN
Red Bull KTM GP125
2'16.113
212.0
8
Manuel POGGIALI
RSM
GILERA Metis Racing Team
2'16.300
211.6
9
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master Aspar
2'16.424
211.7
10
Mika KALLIO
FIN
Red Bull KTM GP125
2'16.573
207.6
11
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Nocable.it Race
2'16.793
211.5
12
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team
2'16.939
214.6
13
Alexis MASBOU
FRA
HONDA Ajo Motorsport
2'16.956
212.4
14
Alvaro BAUTISTA
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'16.981
209.7
15
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'17.258
210.9
16
Julian SIMON
SPA
Red Bull KTM GP125
2'17.384
207.9
17
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'17.672
210.0
18
Lukas PESEK
CZE
DERBI Metis Racing Team
2'17.812
212.3
19
Sandro CORTESE
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
2'17.870
209.7
20
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Toth
2'17.876
210.5
21
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
2'17.997
215.3
22
Pablo NIETO
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
2'18.274
210.1
23
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
2'18.374
207.1
24
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'18.415
211.4
25
Dario GIUSEPPETTI
GER
APRILIA Semprucci Blauer USA
2'19.133
208.8
26
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master Aspar
2'19.381
206.9
27
Mateo TUNEZ
SPA
APRILIA MVA Aspar
2'19.460
205.1
28
Enrique JEREZ
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
2'19.676
211.9
29
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA MVA Aspar
2'19.803
206.7
30
David BONACHE
SPA
HONDA LG Mobile Ssmracing
2'19.851
202.4
31
Federico SANDI
ITA
HONDA Angaia Racing
2'20.043
205.9
32
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Team Toth
2'20.292
204.3
33
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA AB Cardion Team
2'20.995
210.3
34
Doni Tata PRADITA
INA
YAMAHA Yamaha Indonesia
2'22.023
195.7
35
Sascha HOMMEL
GER
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
2'22.680
201.9
36
Wai On CHEUNG
CHN
HONDA Arie Molenaar Racing
2'23.539
203.6
37
Michele PIRRO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
2'24.005
199.6
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
2'08.195
254.5
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Team Scot
2'08.949
250.8
3
Casey STONER
AUS
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
2'09.029
251.0
4
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
2'09.123
253.6
5
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'09.213
255.0
6
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
2'09.405
249.9
7
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'09.495
253.8
8
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'10.350
249.2
9
Simone CORSI
ITA
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
2'10.701
257.3
10
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'10.708
246.4
11
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
2'10.786
249.2
12
Steve JENKNER
GER
APRILIA Nocable.it Race
2'11.033
250.4
13
Hector BARBERA
SPA
HONDA Fortuna Honda
2'11.142
251.6
14
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'11.176
248.6
15
Anthony WEST
AUS
KTM Red Bull KTM GP250
2'11.366
248.9
16
Taro SEKIGUCHI
JPN
APRILIA Campetella Racing
2'11.542
250.5
17
Jakub SMRZ
CZE
HONDA Arie Molenaar Racing
2'11.562
249.3
18
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
2'11.755
249.5
19
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
2'11.761
252.6
20
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Team Scot
2'11.809
242.6
21
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'12.499
249.1
22
Arnaud VINCENT
FRA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
2'12.537
235.0
23
Dirk HEIDOLF
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
2'12.923
246.2
24
Martin CARDENAS
COL
APRILIA Aprilia Germany
2'13.012
251.7
25
Radomil ROUS
CZE
HONDA Wurth Honda BQR
2'13.137
241.8
26
Erwan NIGON
FRA
YAMAHA Team Yamaha Kurz
2'14.646
236.8
27
Mathieu GINES
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'15.114
245.3
Not
qualified (Out 107%)
2'17.168
Nicklas CAJBACK
SWE
YAMAHA Team Yamaha Kurz
2'18.858
235.0
Gabriele FERRO
ITA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
2'20.293
235.0
Zhu WANG
CHN
APRILIA Zongshen Team of China
2'20.429
233.3
Zheng Peng LI
CHN
APRILIA Zongshen Team of China
2'23.183
236.7
MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
S.GIBERNAU
SPA
Movistar Honda MotoGP
2'03.299
310.6
2
K.ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
2'03.435
301.8
3
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
2'03.477
312.2
4
V.ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
2'03.485
308.7
5
A.BARROS
BRA
Camel Honda
2'03.624
306.5
6
C.CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
2'03.788
309.4
7
J.HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
2'03.846
304.2
8
M.TAMADA
JPN
Konica Minolta Honda
2'03.951
308.8
9
C.EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
2'04.054
307.3
10
M.BIAGGI
ITA
Repsol Honda Team
2'04.098
310.4
11
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
2'04.220
307.5
12
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
2'04.560
302.5
13
T.ELIAS
SPA
Fortuna Yamaha Team
2'04.576
306.1
14
M.MELANDRI
ITA
Movistar Honda MotoGP
2'04.600
317.3
15
R.ROLFO
ITA
Team d'Antin Pramac
2'06.268
299.3
16
O.JACQUE
FRA
Kawasaki Racing Team
2'06.335
304.8
17
R.XAUS
SPA
Fortuna Yamaha Team
2'06.919
298.2
18
S.BYRNE
GBR
Camel Honda
2'08.678
300.2
19
F.BATTAINI
ITA
Blata WCM
2'09.965
287.6
20
J.ELLISON
GBR
Blata WCM
2'12.938
271.5
****
Ingezonden persbericht