Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Dolly Rudeman: pionier van het Nederlandse filmaffiche vereeuwigd in expositie en boek

Vandaag is in het Filmhuis te Den Haag een monografie over het werk en leven van Dolly Rudeman (1902-1980) gepresenteerd. Hoewel dé pionier van het Nederlandse filmaffiche, was het merendeel van haar werk tot nu toe onbekend. Het boek met 90 affiches, in full colour, is het vijfde deel van de reeks monografieën over Nederlandse affichemakers, verzorgd door de Stichting het ReclameArsenaal. Auteurs zijn de filmaffichekenners Bastiaan Anink en Paul van Yperen.

Ook werd een tentoonstelling van Rudeman's werk geopend in De Affiche Galerij in de Haagse tramtunnel. In de galerij hangen 60 affiches van Rudeman uit de periode 1926-1932. Heel wat van deze affiches betreffen films met sterren als Greta Garbo, Marlène Dietrich en Gloria Swanson of de komieken Charlie Chaplin, Buster Keaton en Harold Lloyd. Opmerkelijk is haar ontwerp voor de Russische avant-gardefilm Potemkin uit 1926 van Sergei Eisenstein. De film werd in veel steden in Nederland verboden, maar draaide in Den Haag in twee bioscopen tegelijk. Het publiek kan de tentoonstelling van Rudeman's werk vanaf 23 september tot 21 november bekijken.

Op de website van het ReclameArsenaal is een aparte tentoonstelling met achtergronden rond de filmaffiches ingericht (www.reclamearsenaal.nl). De stichting, die het behoud van het reclamehistorische erfgoed van Nederland nastreeft, heeft vorig jaar op haar site een virtueel reclamemuseum geopend met een database waar 18.500 reclame-uitingen vanaf circa 1850 kunnen worden bekeken.

De monografie van Dolly Rudeman is verkrijgbaar in de boekhandel, bij het ReclameArsenaal en in de studiezaal van het Haags Gemeentearchief. ISBN: 9052120013, verkoopprijs: E 15 euro.

Noot voor de redactie,