Mercedes-Benz CLK DTM AMG Cabriolet:de snelste open vierzitter ter wereld
(9/23/2005)
Mercedes-Benz presenteert op de autotentoonstelling IAA in Frankfurt
voor een geselecteerd publiek de CLK DTM AMG Cabriolet. Met
technologie uit de autosport, prestaties en dynamisch rijgedrag
waarmee de auto zo het circuit op kan, een sensationeel ontwerp en
gegarandeerde exclusiviteit is deze nieuwe cabrio op maat gemaakt voor
de echte autoliefhebber.
De speciale versie wordt vervaardigd in een gelimiteerde oplage van
100 exemplaren. Uiteraard zijn ook de prestaties van hoog niveau
dankzij een 428 kW/582 pk sterke 5,5 liter AMG-V8-compressormotor, een
nieuw ontwikkeld AMG-sportonderstel, de in de windtunnel
geoptimaliseerde aërodynamica en de als optie leverbare sportbanden.
Voor de acceleratie van 0-100 km/u heeft de AMG-bolide slechts 4
seconden nodig, terwijl de topsnelheid elektronisch is begrensd op 300
km/u. Daarmee is de Mercedes-Benz CLK DTM AMG de snelste open vierzits
personenauto ter wereld.
Het idee voor deze krachtige cabriolet ontstond naar aanleiding van de
grote belangstelling voor de CLK DTM AMG Coupé. Hiervan werden ook
slechts 100 exemplaren gebouwd, die binnen korte tijd verkocht waren.
Ook de cabriolet is gebaseerd op de succesvolste bolide uit de
historie van het prestigieuze toerwagenkampioenschap DTM, de auto
waarmee Bernd Schneider in het seizoen 2003 de kampioenstitel won en
ook de Nederlandse coureur Christijan Albers vier overwinningen
behaalde.
Het ontwerp van de nieuwe CLK DTM AMG verraadt op het eerste gezicht
al zijn afkomst: de diep naar beneden doorlopende voorspoiler met
grote koelopeningen, de markante spatbordverbreders, de 19 en 20 inch
grote lichtmetalen AMG-velgen en de achterpartij met âdiffuser-lookâ
en achtervleugel doen denken aan de succesvolle CLK-racewagens uit de
DTM. Talrijke onderdelen, zoals de motorkap, de portieren, de
spatborden voor, de spatbordverbreders achter en de achtervleugel,
zijn gemaakt van het uitermate stevige, maar tegelijkertijd zeer
lichte composietmateriaal CFK. In het interieur zijn AMG-sportstoelen
bekleed met leder en alcantara gemonteerd die zorgen voor optimale
zijdelingse steun. Het ovale AMG racestuur is bekleed met suède, de
snelheidsmeter van het combi-instrument op het dashboard gaat tot 360
km/u.
De AMG-achtcilindermotor is bekend van andere AMG-modellen, maar is
voor de CLK DTM AMG Cabriolet speciaal aangepast. De aanpassingen
hebben onder andere betrekking op de krukkast, de distributie, de
koeling, de luchtinlaat, de compressor en het uitlaatsysteem. Zo haalt
de V8-motor uit een cilinderinhoud van 5.439 cc een maximum vermogen
van 428 kW/582 pk bij 6.100 omw./min., terwijl het maximum koppel van
800 Nm beschikbaar is bij een toerental van 3.500 omw./min. Bijzondere
kenmerken van de 5,5 litermotor zijn de snelle reactie op het
gaspedaal, krachtige opbouw van het koppel, hoge toerentallen en
natuurlijk het karakteristieke V8-geluid. Geschakeld wordt met een AMG
SPEEDSHIFT vijftraps automatische transmissie met stuurschakeling.
Ook het onderstel is optimaal afgestemd op de hoge prestaties van de
motor. Zoals gebruikelijk in de racerij beschikt de CLK DTM AMG
Cabriolet over in hoogte verstelbare sportveren. De achteras werd
volledig nieuw ontwikkeld.
Uniball-verbindingen op de voor- en de achteras komen in plaats van de
gebruikelijke verbindingen van rubber en zorgen voor een nog
preciezere besturing. Een lamellen sperdifferentieel op de achteras
garandeert de best mogelijke tractie onder alle omstandigheden. De
anti-slipregeling ASR en het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP
werden speciaal voor deze uitvoering aangepast.
Voor een nog betere wegligging zijn als optie de sportieve banden van
de officiële DTM-leverancier Dunlop verkrijgbaar in de maten 225/35 R
19 voor en 285/30 R 20 achter. De banden bieden uitermate veel grip en
zijn gemonteerd op meerdelige lichtmetalen AMG-velgen met
dubbelspaaks-design in de maten 9 x 19 inch voor en 10 x 20 inch
achter. Deze velgen zien er met hun dunne spaken niet alleen
fantastisch uit, ze zorgen ook voor extra koeling van de remmen. Het
nieuw ontwikkelde AMG-remsysteem met vaste remklauwen voorzien van zes
remzuigers voor en vier remzuigers achter garandeert een uitstekende
remwerking.
Ondanks zijn prestaties, waarmee hij op het circuit uitstekend voor de
dag zou komen, beschikt de CLK DTM AMG ook over de typische kenmerken
van iedere Mercedes-Benz: duurzaamheid, veiligheid, kwaliteit en
service voldoen aan de hoogste eisen. De snelle AMG cabriolet wordt
met de hand gebouwd in nauwe samenwerking tussen Mercedes-AMG GmbH en
H.W.A. GmbH. Laatstgenoemde firma geldt als een van de succesvolste
racewagenteams en verzorgt ook de ontwikkeling en de preparatie van de
huidige C-Klasse DTM-racewagens, waarmee onder andere oud
Formule 1-wereldkampioen Mika Häkkinen en Jean Alesi en meervoudig
DTM-kampioen Bernd Schneider tijdens de DTM-races in actie komen. De
eerste exemplaren van de CLK DTM AMG Cabriolet worden in de eerste
helft van 2006 afgeleverd. Mercedes-AMG GmbH draagt zorg voor
marketing, verkoop en onderhoud van de autoâs.
AutoRai