AutoRai

Mercedes-Benz CLK DTM AMG Cabriolet:de snelste open vierzitter ter wereld

(9/23/2005)
Mercedes-Benz presenteert op de autotentoonstelling IAA in Frankfurt voor een geselecteerd publiek de CLK DTM AMG Cabriolet. Met technologie uit de autosport, prestaties en dynamisch rijgedrag waarmee de auto zo het circuit op kan, een sensationeel ontwerp en gegarandeerde exclusiviteit is deze nieuwe cabrio op maat gemaakt voor de echte autoliefhebber.
De speciale versie wordt vervaardigd in een gelimiteerde oplage van 100 exemplaren. Uiteraard zijn ook de prestaties van hoog niveau dankzij een 428 kW/582 pk sterke 5,5 liter AMG-V8-compressormotor, een nieuw ontwikkeld AMG-sportonderstel, de in de windtunnel geoptimaliseerde aërodynamica en de als optie leverbare sportbanden. Voor de acceleratie van 0-100 km/u heeft de AMG-bolide slechts 4 seconden nodig, terwijl de topsnelheid elektronisch is begrensd op 300 km/u. Daarmee is de Mercedes-Benz CLK DTM AMG de snelste open vierzits personenauto ter wereld.

Het idee voor deze krachtige cabriolet ontstond naar aanleiding van de grote belangstelling voor de CLK DTM AMG Coupé. Hiervan werden ook slechts 100 exemplaren gebouwd, die binnen korte tijd verkocht waren. Ook de cabriolet is gebaseerd op de succesvolste bolide uit de historie van het prestigieuze toerwagenkampioenschap DTM, de auto waarmee Bernd Schneider in het seizoen 2003 de kampioenstitel won en ook de Nederlandse coureur Christijan Albers vier overwinningen behaalde.

Het ontwerp van de nieuwe CLK DTM AMG verraadt op het eerste gezicht al zijn afkomst: de diep naar beneden doorlopende voorspoiler met grote koelopeningen, de markante spatbordverbreders, de 19 en 20 inch grote lichtmetalen AMG-velgen en de achterpartij met âdiffuser-lookâ en achtervleugel doen denken aan de succesvolle CLK-racewagens uit de DTM. Talrijke onderdelen, zoals de motorkap, de portieren, de spatborden voor, de spatbordverbreders achter en de achtervleugel, zijn gemaakt van het uitermate stevige, maar tegelijkertijd zeer lichte composietmateriaal CFK. In het interieur zijn AMG-sportstoelen bekleed met leder en alcantara gemonteerd die zorgen voor optimale zijdelingse steun. Het ovale AMG racestuur is bekleed met suède, de snelheidsmeter van het combi-instrument op het dashboard gaat tot 360 km/u.

De AMG-achtcilindermotor is bekend van andere AMG-modellen, maar is voor de CLK DTM AMG Cabriolet speciaal aangepast. De aanpassingen hebben onder andere betrekking op de krukkast, de distributie, de koeling, de luchtinlaat, de compressor en het uitlaatsysteem. Zo haalt de V8-motor uit een cilinderinhoud van 5.439 cc een maximum vermogen van 428 kW/582 pk bij 6.100 omw./min., terwijl het maximum koppel van 800 Nm beschikbaar is bij een toerental van 3.500 omw./min. Bijzondere kenmerken van de 5,5 litermotor zijn de snelle reactie op het gaspedaal, krachtige opbouw van het koppel, hoge toerentallen en natuurlijk het karakteristieke V8-geluid. Geschakeld wordt met een AMG SPEEDSHIFT vijftraps automatische transmissie met stuurschakeling.

Ook het onderstel is optimaal afgestemd op de hoge prestaties van de motor. Zoals gebruikelijk in de racerij beschikt de CLK DTM AMG Cabriolet over in hoogte verstelbare sportveren. De achteras werd volledig nieuw ontwikkeld.

Uniball-verbindingen op de voor- en de achteras komen in plaats van de gebruikelijke verbindingen van rubber en zorgen voor een nog preciezere besturing. Een lamellen sperdifferentieel op de achteras garandeert de best mogelijke tractie onder alle omstandigheden. De anti-slipregeling ASR en het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP werden speciaal voor deze uitvoering aangepast.

Voor een nog betere wegligging zijn als optie de sportieve banden van de officiële DTM-leverancier Dunlop verkrijgbaar in de maten 225/35 R 19 voor en 285/30 R 20 achter. De banden bieden uitermate veel grip en zijn gemonteerd op meerdelige lichtmetalen AMG-velgen met dubbelspaaks-design in de maten 9 x 19 inch voor en 10 x 20 inch achter. Deze velgen zien er met hun dunne spaken niet alleen fantastisch uit, ze zorgen ook voor extra koeling van de remmen. Het nieuw ontwikkelde AMG-remsysteem met vaste remklauwen voorzien van zes remzuigers voor en vier remzuigers achter garandeert een uitstekende remwerking.

Ondanks zijn prestaties, waarmee hij op het circuit uitstekend voor de dag zou komen, beschikt de CLK DTM AMG ook over de typische kenmerken van iedere Mercedes-Benz: duurzaamheid, veiligheid, kwaliteit en service voldoen aan de hoogste eisen. De snelle AMG cabriolet wordt met de hand gebouwd in nauwe samenwerking tussen Mercedes-AMG GmbH en H.W.A. GmbH. Laatstgenoemde firma geldt als een van de succesvolste racewagenteams en verzorgt ook de ontwikkeling en de preparatie van de huidige C-Klasse DTM-racewagens, waarmee onder andere oud Formule 1-wereldkampioen Mika Häkkinen en Jean Alesi en meervoudig DTM-kampioen Bernd Schneider tijdens de DTM-races in actie komen. De eerste exemplaren van de CLK DTM AMG Cabriolet worden in de eerste helft van 2006 afgeleverd. Mercedes-AMG GmbH draagt zorg voor marketing, verkoop en onderhoud van de autoâs.