NVAB, Nederlandse Vereniging voor Arbeid- en Bedrijfsgeneeskunde

Reactie KNMG op de begroting 2006

PERSBERICHT

Embargo tot dinsdag 20 september 2005 15.15 uur
Reactie KNMG op de begroting 2006 van het ministerie van VWS

Toezeggingen Miljoenennota nauwelijks vertaald in armslag voor zorg

Utrecht - 19 september 2005; Net zoals verleden jaar constateert de KNMG dat de uitwerking van de kabinetsplannen voor de gezondheidszorg in de begroting VWS zeer mager is. De Begroting werkt eerder tot stand gekomen beleid uit, richt zich nauwelijks op de huidige vraagstukken in de zorg en formuleert nauwelijks beleid dat zich op de toekomst richt. Niet alleen komen dokters en hun (kwetsbare) patiënten er bekaaid af; ook laat het kabinet zien weinig oog en financiële ruimte te hebben voor de kwaliteit en inhoud van de gezondheidszorg. De KNMG maakt zich zorgen over de praktische gevolgen van dit politieke beleid waarmee dokters én patiënten die naar de dokter moeten, te maken krijgen. Blijft de zorg toegankelijk?
De KNMG vreest mogelijke (aanloop) problemen van de nieuwe Zorgverzekeringswet. Ondanks de positieve berichten over koopkrachtverbetering en lastenverlichting in 2006 zijn veel verzekerden, zoals AOW-uitkeringgerechtigden, zelfstandigen, deeltijdwerkers en jongeren, duurder uit. De KNMG pleit ervoor scherp in de gaten te houden of deze en andere ongewenste gevolgen van invoering van de Zorgverzekeringswet optreden, zoals toename van onverzekerden, vergroting van administratieve lasten voor artsen, toename van regels, en wellicht problemen rond de privacy. In de Begroting is weinig hierover terug te vinden. De KNMG dringt aan op monitoring van de invoering van de wet om zulke gevolgen tijdig op te sporen en te verhelpen. Voor zorgverleners wil de KNMG na jaren loonmatiging en koopkrachtdaling meer financiële ruimte claimen dan deze Begroting toelaat. Kwetsbaren hebben recht op kwaliteit en continuïteit van zorg Ouderen en degenen die duurzaam zorg nodig hebben, komen er bekaaid af in de zorg. De verpleeghuiszorg en de thuiszorg voor ouderen is overbelast en onder de maat. Het geld dat hard nodig is om dit te verbeteren komt er ook volgend jaar nauwelijks. De KNMG wil dat de extra financiële ruimte in 2006 ook daarvoor wordt aangesproken. De AWBZ wordt ingrijpend vernieuwd; de zorg moet doelmatiger worden ingericht dan nu in de care. Maar dit mag niet betekenen goedkoper en schraler. Dan worden opnieuw de ouderen en kwetsbaren de dupe. Dus niet de care in de WMO en naar de gemeenten, maar onderzoeken of de care die doelmatiger en kwalitatief beter kan, waaronder de ouderenzorg, onder te brengen is in de Zorgverzekeringswet. Ook andere kwetsbaren zoals langdurig zieke werknemers moeten beschermd worden. Arbeidsongeschiktheid terugdringen is nodig, maar wetgeving zoals de WIA zet de minimale bescherming onder druk. De KNMG dringt er op aan, de gevolgen van invoering van deze nieuwe wet nauwlettend te controleren en bij misstanden aan de bel te trekken. De KNMG zal dat zelf ook doen.

Nu investeren in kwaliteitsbeleid voor de toekomst! Het kwaliteitsbeleid van de beroepsgroepen verschuift van subsidie- naar premiebekostiging. Daarover is echter niets concreets te vinden in de Begroting. De federatie KNMG en de bij haar aangesloten beroepsverenigingen vinden dat onacceptabel. Als je iets doet, doe het dan goed. De minister heeft in 2005 de Stuurgroep MOBG ingesteld om het stelsel van beroepen en opleidingen beter op de zorgvraag af te stemmen. Voor de modernisering van beroepen en opleidingen is echter een minimaal budget uitgetrokken, terwijl dit traject grote investeringen vergt in het ontwikkelen en invoeren van nieuwe opleidingen; investeringen die later worden terugverdiend door doelmatiger opleidingen en effectiever zorg. Van die investeringen vinden wij niets terug in de Begroting 2006. Even mager zijn de investeringen in die andere noodzakelijke kwaliteitsslag, het elektronisch patiëntendossier, dat hierdoor veel extra vertraging oploopt. De volledige reactie van de federatie KNMG vindt u bijgesloten

Noot voor de redactie,