Raad voor de Volksgezondheid & Zorg


23 september 2005

Goed gerust(gesteld)

Anne Marie Plass constateert in haar promotieonderzoek dat tips voor zelfhulp, mits op een goede manier aangeboden het aantal bezoeken aan de huisarts terug kan brengen met meer dan 40%. Uit het onderzoek bleek dat het niet zozeer om de tips zelf gaat, veel meer is het de geruststelling die van de voorlichting uit gaat die tot de vermindering van het bezoek leidt. Belangrijk element daarbij, zo stelt Plass, is dat mensen het boekje bij de huisarts aangeboden krijgen. Het neerleggen van het boekje op de toonbank van de apotheek werkt niet. Het is dus niet alleen de informatie maar ook de status die de informatie krijgt door de plaats waar het aangeboden wordt.

De bevindingen van het onderzoek van Plass zijn zeer actueel en interessant. Het gebruik van zorg, de kranten staan er vol van. Velen voorspellen dat marktwerking en vraagsturing de vraag zullen doen stijgen en de Minister heeft een no claim korting ingesteld om het gebruik van zorg af te remmen. De RVZ constateerde in zijn advies Gepaste zorg dat de vraag of mensen onnodig zorg gebruiken relatief is. Mensen zoeken zelden zonder reden een arts op. En het is veel meer zaak om die vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Of in het licht van het onderzoek van Plass: het is beter om de ongerustheid van mensen als een reëele hulpvraag te zien en na te gaan hoe deze adequaat en structureel beantwoord kan worden.

Er zijn veel mogelijkheden om dat te doen. Het voorbeeld van de folders is er één van. Maar ook met nieuwe technologie is veel mogelijk. Zo is in Japan via het internet een dienst aan ouderen aangeboden waarbij zij 24 uur online contact kunnen krijgen met een zorgverlener. In tegenstelling tot wat men zou verwachten reduceerde deze dienst het aantal contacten met de zorg aanzienlijk. Alleen al het feit dat de verbinding er was, de geruststelling die daar van uit ging, was voldoende om het gebruik terug te dringen. Een ander voorbeeld is de sporttraining van mensen na een hartinfarct. Patiënten bouwen onder leiding van een sportdeskundige en een arts met elkaar aan hun conditie en hun zelfvertrouwen. Ook dit leidt tot betere uitkomsten en minder zorgconsumptie. Als laatste het voorbeeld van de sure startcentres in Engeland. Jonge moeders uit sociaal zwakkere groepen krijgen daar een breed pakket ondersteuning aangeboden. Zij ontmoeten elkaar en krijgen zo ook de geruststelling van de onderlinge herkenning van problemen. Met andere woorden innovatie waarbij product en de wijze waarop het aangeboden wordt, beide sleutelfactoren voor succes zijn.

No claim moet zijn effectiviteit in het beheersen van de zorgconsumptie nog bewijzen. Maar wat daar het effect ook van zal blijken te zijn, er is in ieder geval veel te winnen door de vraag van de cliënt serieus te nemen. Zoals het overigens ook hoort in een sector die vraaggestuurd wil werken. Uit bovengenoemde voorbeelden blijkt een zorgaanbod dat uitgaat van de echte vraag van de cliënt te leiden tot betere en doelmatiger uitkomsten dan een zorgaanbod dat deze behoefte ontkent of afremt. En de mogelijkheden daarvoor zijn legio.

---