Rabo Participaties neemt 20% belang in Talpa Media
Rabobank Nederland, 23/09/2005 09:10
---
Rabo Participaties, de participatiemaatschappij van de Rabobank, neemt
een belang van 20% in Talpa Media, het multimediabedrijf van John de
Mol. De participatie-maatschappij heeft veel vertrouwen in de
strategie van de onderneming en verwacht een goed financieel
rendement. Ook wil de bank via deze participatie nauw betrokken zijn
bij de ontwikkelingen die zich op dit moment afspelen in de manier
waarop de consument informatie en entertainment tot zich neemt. De
kennis die de Rabobank hiermee opdoet kan zij gebruiken in het
verstevigen van de relatie met haar klanten.
Talpa Media ziet zichzelf als een convergent mediaplatform op het
gebied van muziek, radio, TV en breedband internet dat unieke
infrastructuur combineert met unieke content. De organisatie is sterk
in het bedenken en ontwikkelen van formats voor diverse media.
Daarnaast heeft de onderneming uitgebreide ervaring in het produceren,
verkopen en distribueren van content. Deze is 'platform onafhankelijk'
en kan worden gebruikt voor televisie, radio, internet en (mobiele)
telefoon. Dankzij snelle technologische vooruitgang, groeien deze
media in hoog tempo naar elkaar toe, waardoor in de visie van Talpa
Media - de consument in staat wordt gesteld zich te ontwikkelen van
passieve 'ontvanger' naar actieve 'besteller' van entertainment en
informatie. Omdat het bedrijf eigenaar is van de content die op
verscheidene manieren kan worden gebruikt, is het goed gepositioneerd
om sterk te groeien. Talpa Media heeft de ambitie om marktleider te
worden in Nederland. Rabo Participaties verwacht dat deze multimediale
strategie zal leiden tot een aantrekkelijk financieel rendement op
haar aandelenpakket.
Deze participatie past in het investeringsbeleid van de Rabobank. Zo
heeft de bank eerder via haar business unit Global Telecom, Media &
Internet (TMI) belangen gehouden in Wanadoo, Casema en Orange. Deze
belangen zijn inmiddels succesvol doorverkocht. TMI heeft uitgebreide
ervaring in het financieren en adviseren van telecomondernemingen,
uitgeverijen en internetbedrijven. De Rabobank beschouwt de deelname
in Talpa Media als een financiële participatie. Verder handhaaft de
Rabobank een strikte scheiding tussen de media-inkoop en de financiële
dienstverlening aan mediabedrijven.
Het mag duidelijk zijn dat Talpa met enthousiasme de samenwerking met
Rabo Participaties aangaat. Aan het ambitieniveau van Talpa zijn
immers substantiële investeringen verbonden. De financiële impuls van
Rabo Participties is dan ook van belang voor de uitrol van Talpas
strategie. Daarnaast past voor Talpa deelname door de grootste
consumentenbank van Nederland goed bij de doelgroep die de onderneming
bedient.
Over de aankoopprijs van het aandelenpakket, de looptijd van de
participatie en het verwachte rendement doen Rabobank en Talpa uit
concurrentieoverwegingen geen mededelingen.
| privacy statement » | disclaimer » |
Rabobank Nederland