Rabo Participaties neemt 20 procent belang in Talpa Media
Rabobank nederland
RABO PARTICIPATIES NEEMT 20 PROCENT BELANG IN TALPA MEDIA
- Veel vertrouwen in multimediale strategie
- Nauwe betrokkenheid bij nieuwste technologische ontwikkelingen
Rabo Participaties, de participatiemaatschappij van de Rabobank, neemt een belang van 20
procent in Talpa Media, het multimediabedrijf van John de Mol. De
participatie-maatschappij heeft veel vertrouwen in de strategie van de onderneming en
verwacht een goed financieel rendement. Ook wil de bank via deze participatie nauw
betrokken zijn bij de ontwikkelingen die zich op dit moment afspelen in de manier waarop
de consument informatie en entertainment tot zich neemt. De kennis die de Rabobank
hiermee opdoet kan zij gebruiken in het verstevigen van de relatie met haar klanten.
Talpa Media ziet zichzelf als een convergent mediaplatform - op het gebied van muziek,
radio, TV en breedband internet - dat unieke infrastructuur combineert met unieke
content. De organisatie is sterk in het bedenken en ontwikkelen van formats voor diverse
media. Daarnaast heeft de onderneming uitgebreide ervaring in het produceren, verkopen en
distribueren van content. Deze is 'platform onafhankelijk' en kan worden gebruikt voor
televisie, radio, internet en (mobiele) telefoon. Dankzij snelle technologische
vooruitgang, groeien deze media in hoog tempo naar elkaar toe, waardoor - in de visie van
Talpa Media - de consument in staat wordt gesteld zich te ontwikkelen van passieve
'ontvanger' naar actieve 'besteller' van entertainment en informatie. Omdat het bedrijf
eigenaar is van de content die op verscheidene manieren kan worden gebruikt, is het goed
gepositioneerd om sterk te groeien. Talpa Media heeft de ambitie om marktleider te worden
in Nederland. Rabo Participaties verwacht dat deze multimediale strategie zal leiden tot
een aantrekkelijk financieel rendement op haar aandelenpakket.
Deze participatie past in het investeringsbeleid van de Rabobank. Zo heeft de bank eerder
via haar business unit Global Telecom, Media & Internet (TMI) belangen gehouden in
Wanadoo, Casema en Orange. Deze belangen zijn inmiddels succesvol doorverkocht. TMI heeft
uitgebreide ervaring in het financieren en adviseren van telecomondernemingen,
uitgeverijen en internetbedrijven. De Rabobank beschouwt de deelname in Talpa Media als
een financiële participatie. Verder handhaaft de Rabobank een strikte scheiding
tussen de media-inkoop en de financiële dienstverlening aan mediabedrijven.
Het mag duidelijk zijn dat Talpa met enthousiasme de samenwerking met Rabo Participaties
aangaat. Aan het ambitieniveau van Talpa zijn immers substantiële investeringen
verbonden. De financiële impuls van Rabo Participties is dan ook van belang voor de
uitrol van Talpa's strategie. Daarnaast past voor Talpa deelname door de grootste
consumentenbank van Nederland goed bij de doelgroep die de onderneming bedient.
Over de aankoopprijs van het aandelenpakket, de looptijd van de participatie en het
verwachte rendement doen Rabobank en Talpa uit concurrentieoverwegingen geen
mededelingen.
Noot voor de redactie,