Time : 4:36:57 PM
Date : Friday, September 23, 2005
Sender Name: Yakult

YAKULT, AL 10 JAAR EEN SUCCESVERHAAL,

Yakult realiseert al sinds 1995 een groeicijfer met in 2004 opnieuw een positieve groei van 10.4%

Anderlecht - 23 september '05 - Yakult Belgium nv is dit jaar 10 jaar aanwezig in de Belgische markt en bestaat reeds 70 jaar wereldwijd. Het van origine Japanse product geniet het vertrouwen van de Belgen en het marktaandeel volgt nog de toenemende markt en kent nog steeds een positieve jaarlijkse groei. Als bijna "Single Product Company " heeft de Japanse pionier 30% van de Belgische markt van de probiotische zuiveldrankjes. Vandaag drinken 1.040.000 Belgen regelmatig Yakult Original of Yakult Light. In 2004 werden er dagelijks gemiddeld 86.650 flesjes Yakult verkocht, een stijging van 10.4% tov 2003. Yakult volgt hiermee nog steeds de trend van de groeiende probiotische markt en verwacht opnieuw de groeidoelstelling te behalen in 2005.

Yakult, de eerste "originele probiotische zuiveldrank" in België

Yakult is Yakult, niet alleen het bedrijf maar ook de naam van het product. In 1995 heeft Yakult Belgium nv de markt van probiotische zuivel gecreëerd. Een markt die de voorbije jaren explosief gegroeid is en ook de start was van de introducties van andere functionele voedingsmiddellen. In 2004 werd deze markt in België geschat op +/- 45 mio euro, in 1996 was dit ongeveer 10 mio euro.

In 2002 werd "Yakult Light" in België en Europa gelanceerd. Marktonderzoek wees uit dat de Europese consument ook behoefte had aan een minder zoete versie. De Light versie wordt volgens dezelfde unieke formule én ook met de unieke probiotische Lactobacillus casei Shirota bacterie gemaakt waardoor functionaliteit en effect identiek zijn aan de originele "rode" versie.

Het bedrijf Yakult heeft met slechts 2 producten een succesverhaal gerealiseerd in België. Dagelijks overtuigt Yakult nog steeds nieuwe gebruikers van de rol van een goede darmgezondheid en het belang van goede bacteriën hierbij. Vandaag bestaan er een 20-tal probiotische zuiveldrankjes waarvan Yakult Original na 10 jaar nog steeds de meest verkochte referentie is. Met meer dan 20% marktaandeel is het 70-jarige product de voortrekker binnen de groep van "trendy" probiotische zuiveldrankjes. Ook als merk is Yakult bij meer dan 85% van de Belgische bevolking gekend. In 2004 werden er dagelijks gemiddeld 86.650 flesjes Yakult en Yakult Light verkocht, een stijging van 10.4% tov 2003.

Aparte aanpak van Yakult vergroot kennis en geeft reeds 10 jaar vertrouwen bij Belgen Mathijs de Bruin staat sinds begin van dit jaar aan het hoofd van de
Belgische vestiging als Managing Director. Zelf een pionier bij Yakult, heeft Mathijs de voorbije 10 jaar het voorrecht gehad om het succes van probiotica in Europa en België te kunnen volgen. Hoe verklaart hij dit succes? : "Yakult blijft nog steeds zijn aparte aanpak volgen: een minimum aan promotie en de focus op one-to-one communicatie waarbij verder gewerkt wordt om de Belgische kennis over probiotica, darmflora en goede bacteriën te ontwikkelen. Dit zorgt voor een trouwe toenemde groep van consumenten die overtuigd zijn van de voordelen van Yakult voor hun algemene gezondheid." De kern ligt in de activiteiten van de wetenschappelijke afdeling van Yakult. Dagelijks lichten zij de Belgen en gezondheidsprofessionals voor via niet-commerciële lezingen en voordrachten over de rol van de intestinale gezondheid, goede bacteriën en probiotica. Dit blijkt nog steeds nodig wanneer slechts 6% van onze landgenoten weet dat probiotica levende bacteriën zijn die voordelig voor de gezondheid zijn en ook dat slechts de helft van de Belgen op de hoogte is van de voordelige effecten van sommige bacteriën. Bovendien blijkt uit een recent Yakult onderzoek dat aan een goede darmgezondheid weinig waarde toegekend wordt: slechts 3% van de Belgen vreest in de eerste plaats aandoeningen van de darmen terwijl darmziektes zoals IBS, IBD, colonkanker, coeliakie, diarree, constipatie... een belangrijk deel van de dagelijkse gezondheidszorg in België omvatten.

Yakult steunt op 70 jaar wetenschappelijk onderzoek.

Dokter Minoru Shirota, de grondlegger van het bedrijf Yakult in Japan, was 70 jaar geleden overtuigd van het gunstige effect van melkzuurbacteriën voor de gezondheid. Deze bacteriën spelen een belangrijke rol bij de spijsvertering en de natuurlijke weerstand. Shirota's filosofie vormt nog steeds de basis van de huidige activiteiten: wereldwijd werken aan een gezonde samenleving. Enerzijds gebeurt dit door het integreren van onderzoek, ontwikkeling en verkoop en anderzijds door het ontplooien van sociale en culturele activiteiten.

Dokter Shirota isoleerde in 1930 de naar hem genoemde melkzuurbacterie Lactobacillus casei Shirota en ontwikkelde het drankje Yakult in 1935. De probiotische eigenschappen zijn bevestigd door onafhankelijk onderzoek in 1998 gepubliceerd in het European Journal of Clinical Research . Ander recent onderzoek naar het effect van probiotica bij constipatie toonde ook positieve effecten aan bij gebruik van Yakult's Lactobacillus casei Shirota bacterie .

Yakult heeft een eigen wereldwijd gerenomeerd onderzoeksinstituut in Japan: het Yakult Central Institute for Microbiological Research waar 239 wetenschappers in nauwe samenwerking met universiteiten onderzoek doen naar de rol die micro- organismen spelen bij maatschappijziekten en gezondheid in het algemeen. In 2005 kondigde het aan dat in Gent, België het YHER (Yakult Honsha European Research Centre) zou openen.

Yakult in Europa
De productie van Yakult Original en Yakult Light gebeurt in Almere, Nederland. Sinds de opstart in 1994 worden de verschillende Europese landen waar Yakult aanwezig is exclusief via hen bevoorraad. De productie-capaciteit is toegenomen van 720.000 flesjes per dag tot een dagelijkse capaciteit van 1.360.000 flesjes vandaag. In Europa stelt Yakult ongeveer 250 mensen te werk in Nederland, België, UK, Ierland, Duitsland en Noord-Frankrijk. Met het originele recept en een natuurlijk fermentatieproces en een flesje dat wereldwijd vanaf 1968 in gebruik werd genomen, drinken vandaag wereldwijd dagelijks meer dan 25 miljoen mensen in 26 landen deze probiotische zuiveldrank die wereldwijd ook dit jaar 70 jaar bestaat.

Bijlage bij dit persbericht ook beschikbaar op www.pressreleases.be

Voor meer informatie over Yakult, surf naar www.yakult.be of bel naar 0800-13.621

Noot aan de redactie (