Date : Friday, September 23, 2005
Sender Name: Yakult
YAKULT, AL 10 JAAR EEN SUCCESVERHAAL,
Yakult realiseert al sinds 1995 een groeicijfer met in 2004 opnieuw een positieve groei van 10.4%
Anderlecht - 23 september '05 - Yakult Belgium nv is dit jaar 10 jaar
aanwezig in de Belgische markt en bestaat reeds 70 jaar wereldwijd.
Het van origine Japanse product geniet het vertrouwen van de Belgen
en het marktaandeel volgt nog de toenemende markt en kent nog steeds
een positieve jaarlijkse groei. Als bijna "Single Product Company "
heeft de Japanse pionier 30% van de Belgische markt van de
probiotische zuiveldrankjes. Vandaag drinken 1.040.000 Belgen
regelmatig Yakult Original of Yakult Light. In 2004 werden er
dagelijks gemiddeld 86.650 flesjes Yakult verkocht, een stijging van
10.4% tov 2003. Yakult volgt hiermee nog steeds de trend van de
groeiende probiotische markt en verwacht opnieuw de groeidoelstelling
te behalen in 2005.
Yakult, de eerste "originele probiotische zuiveldrank" in België
Yakult is Yakult, niet alleen het bedrijf maar ook de naam van het
product. In 1995 heeft Yakult Belgium nv de markt van probiotische
zuivel gecreëerd. Een markt die de voorbije jaren explosief gegroeid
is en ook de start was van de introducties van andere functionele
voedingsmiddellen. In 2004 werd deze markt in België geschat op +/-
45 mio euro, in 1996 was dit ongeveer 10 mio euro.
In 2002 werd "Yakult Light" in België en Europa gelanceerd.
Marktonderzoek wees uit dat de Europese consument ook behoefte had
aan een minder zoete versie. De Light versie wordt volgens dezelfde
unieke formule én ook met de unieke probiotische Lactobacillus casei
Shirota bacterie gemaakt waardoor functionaliteit en effect identiek
zijn aan de originele "rode" versie.
Het bedrijf Yakult heeft met slechts 2 producten een succesverhaal
gerealiseerd in België. Dagelijks overtuigt Yakult nog steeds nieuwe
gebruikers van de rol van een goede darmgezondheid en het belang van
goede bacteriën hierbij. Vandaag bestaan er een 20-tal probiotische
zuiveldrankjes waarvan Yakult Original na 10 jaar nog steeds de meest
verkochte referentie is. Met meer dan 20% marktaandeel is het
70-jarige product de voortrekker binnen de groep van "trendy"
probiotische zuiveldrankjes. Ook als merk is Yakult bij meer dan 85%
van de Belgische bevolking gekend. In 2004 werden er dagelijks
gemiddeld 86.650 flesjes Yakult en Yakult Light verkocht, een
stijging van 10.4% tov 2003.
Aparte aanpak van Yakult vergroot kennis en geeft reeds 10 jaar
vertrouwen bij Belgen Mathijs de Bruin staat sinds begin van dit jaar
aan het hoofd van de
Belgische vestiging als Managing Director. Zelf een pionier bij
Yakult, heeft Mathijs de voorbije 10 jaar het voorrecht gehad om het
succes van probiotica in Europa en België te kunnen volgen. Hoe
verklaart hij dit succes? : "Yakult blijft nog steeds zijn aparte
aanpak volgen: een minimum aan promotie en de focus op one-to-one
communicatie waarbij verder gewerkt wordt om de Belgische kennis over
probiotica, darmflora en goede bacteriën te ontwikkelen. Dit zorgt
voor een trouwe toenemde groep van consumenten die overtuigd zijn van
de voordelen van Yakult voor hun algemene gezondheid." De kern ligt
in de activiteiten van de wetenschappelijke afdeling van Yakult.
Dagelijks lichten zij de Belgen en gezondheidsprofessionals voor via
niet-commerciële lezingen en voordrachten over de rol van de
intestinale gezondheid, goede bacteriën en probiotica. Dit blijkt nog
steeds nodig wanneer slechts 6% van onze landgenoten weet dat
probiotica levende bacteriën zijn die voordelig voor de gezondheid
zijn en ook dat slechts de helft van de Belgen op de hoogte is van de
voordelige effecten van sommige bacteriën. Bovendien blijkt uit een
recent Yakult onderzoek dat aan een goede darmgezondheid weinig
waarde toegekend wordt: slechts 3% van de Belgen vreest in de eerste
plaats aandoeningen van de darmen terwijl darmziektes zoals IBS, IBD,
colonkanker, coeliakie, diarree, constipatie... een belangrijk deel
van de dagelijkse gezondheidszorg in België omvatten.
Yakult steunt op 70 jaar wetenschappelijk onderzoek.
Dokter Minoru Shirota, de grondlegger van het bedrijf Yakult in
Japan, was 70 jaar geleden overtuigd van het gunstige effect van
melkzuurbacteriën voor de gezondheid. Deze bacteriën spelen een
belangrijke rol bij de spijsvertering en de natuurlijke weerstand.
Shirota's filosofie vormt nog steeds de basis van de huidige
activiteiten: wereldwijd werken aan een gezonde samenleving.
Enerzijds gebeurt dit door het integreren van onderzoek, ontwikkeling
en verkoop en anderzijds door het ontplooien van sociale en culturele
activiteiten.
Dokter Shirota isoleerde in 1930 de naar hem genoemde
melkzuurbacterie Lactobacillus casei Shirota en ontwikkelde het
drankje Yakult in 1935. De probiotische eigenschappen zijn bevestigd
door onafhankelijk onderzoek in 1998 gepubliceerd in het European
Journal of Clinical Research . Ander recent onderzoek naar het effect
van probiotica bij constipatie toonde ook positieve effecten aan bij
gebruik van Yakult's Lactobacillus casei Shirota bacterie .
Yakult heeft een eigen wereldwijd gerenomeerd onderzoeksinstituut in
Japan: het Yakult Central Institute for Microbiological Research waar
239 wetenschappers in nauwe samenwerking met universiteiten onderzoek
doen naar de rol die micro- organismen spelen bij maatschappijziekten
en gezondheid in het algemeen. In 2005 kondigde het aan dat in Gent,
België het YHER (Yakult Honsha European Research Centre) zou openen.
Yakult in Europa
De productie van Yakult Original en Yakult Light gebeurt in Almere,
Nederland. Sinds de opstart in 1994 worden de verschillende Europese
landen waar Yakult aanwezig is exclusief via hen bevoorraad. De
productie-capaciteit is toegenomen van 720.000 flesjes per dag tot
een dagelijkse capaciteit van 1.360.000 flesjes vandaag. In Europa
stelt Yakult ongeveer 250 mensen te werk in Nederland, België, UK,
Ierland, Duitsland en Noord-Frankrijk. Met het originele recept en
een natuurlijk fermentatieproces en een flesje dat wereldwijd vanaf
1968 in gebruik werd genomen, drinken vandaag wereldwijd dagelijks
meer dan 25 miljoen mensen in 26 landen deze probiotische zuiveldrank
die wereldwijd ook dit jaar 70 jaar bestaat.
Bijlage bij dit persbericht ook beschikbaar op www.pressreleases.be
Voor meer informatie over Yakult, surf naar www.yakult.be of bel naar
0800-13.621
Noot aan de redactie (