Paul Schnabel (SCP) en Casper van Ewijk (CPB): leven-lang-lere
Open universiteit nederland
http://www.ou.nl
Op vrijdag 23 september 2005 viert de Open Universiteit Nederland haar 21e dies natalis.
De academische zitting heeft als thema 'leven-lang-leren'. Na de opening door de rector
magnificus prof.dr.ir. Fred Mulder onder de titel 'Leven(s)lang leren in een deadlock'
schetsen prof.dr. Paul Schnabel, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, en
prof.dr. Casper van Ewijk, onderdirecteur van het Centraal Planbureau, hun visie op het
diesthema. Schnabel doet dit op basis van de sociaal-culturele dimensie; Van Ewijk neemt
het sociaal-economische belang van een leven-lang-leren als uitgangspunt. De academische
zitting begint om 15.00 uur.
Beide sprekers geven vanuit hun eigen optiek antwoord op de vraag hoe Nederland invulling
kan geven aan de noodzaak tot leven-lang-leren en gaan in op de verantwoordelijkheid van
de overheid.
Volgens Paul Schnabel heeft de overheid een belangrijke verantwoordelijkheid bij het
verbeteren van de onderwijsrendementen. Drop-outs vinden hun weg naar het onderwijs niet
makkelijk terug. 'Het streven van de regering om het opleidingsniveau van de bevolking zo
hoog mogelijk te krijgen, moet niet in eerste instantie gerealiseerd worden door meer
mensen naar hogere vormen van onderwijs te krijgen, maar door meer mensen te helpen de
opleiding van hun keuze met succes te voltooien', zegt Schnabel in zijn rede.
Casper van Ewijk ziet voor de overheid vooral een belangrijke rol weggelegd in het
stimuleren van werkgevers en werknemers door te zorgen voor een goede omgeving, met name
op het punt van financiële prikkels. 'Op dit punt is in Nederland nog winst te
boeken', aldus Van Ewijk.
Voorafgaand aan de diesviering vindt een debat plaats waarbij studenten van de Open
Universiteit een leven-lang-leren vanuit hun beleving en ervaring bediscussiëren.
Tijdens de diesviering zullen impressies getoond worden, waarna de diesredenaars hun
reactie op het studentendebat geven.
Leven-lang-leren
De Open Universiteit Nederland staat midden in de wereld van een leven-lang-leren. Zij is
initiatiefneemster van het Nationaal expertisecentrum voor leven-lang-leren (NELLL) dat
op 1 september jl. van start is gegaan. NELLL bundelt de expertise op het terrein van
lifelong learning programmatisch met als doel deze expertise beter toegankelijk te maken
voor andere organisaties. Daarnaast is de Open Universiteit samen met Teleac/NOT,
Kennisnet en SURF/SURFnet gangmaker geweest van het Nationaal Initiatief 'Lang Leve
Leren!. Dit wil grote doelgroepen bewust maken van het belang van continu blijven leren.
De Open Universiteit onderscheidt zich als Lifelong Learners' University in Nederland door
haar onderwijsmodel en het flexibele onderwijsaanbod.
Het thema leven-lang-leren neemt zowel nationaal als internationaal een prominente plaats
in op de maatschappelijke agenda. De Europese Unie heeft dit uitgesproken in de
Lissabon-agenda. Commissievoorzitter Barroso heeft recent nog eens onderstreept dat
'lifelong learning' een absolute voorwaarde is om de nagestreefde forse groei van de
deelname aan het (hoger) onderwijs te kunnen verwezenlijken.