Paul Schnabel (SCP) en Casper van Ewijk (CPB): leven-lang-lere

Open universiteit nederland

http://www.ou.nl

Op vrijdag 23 september 2005 viert de Open Universiteit Nederland haar 21e dies natalis. De academische zitting heeft als thema 'leven-lang-leren'. Na de opening door de rector magnificus prof.dr.ir. Fred Mulder onder de titel 'Leven(s)lang leren in een deadlock' schetsen prof.dr. Paul Schnabel, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, en prof.dr. Casper van Ewijk, onderdirecteur van het Centraal Planbureau, hun visie op het diesthema. Schnabel doet dit op basis van de sociaal-culturele dimensie; Van Ewijk neemt het sociaal-economische belang van een leven-lang-leren als uitgangspunt. De academische zitting begint om 15.00 uur.

Beide sprekers geven vanuit hun eigen optiek antwoord op de vraag hoe Nederland invulling kan geven aan de noodzaak tot leven-lang-leren en gaan in op de verantwoordelijkheid van de overheid.
Volgens Paul Schnabel heeft de overheid een belangrijke verantwoordelijkheid bij het verbeteren van de onderwijsrendementen. Drop-outs vinden hun weg naar het onderwijs niet makkelijk terug. 'Het streven van de regering om het opleidingsniveau van de bevolking zo hoog mogelijk te krijgen, moet niet in eerste instantie gerealiseerd worden door meer mensen naar hogere vormen van onderwijs te krijgen, maar door meer mensen te helpen de opleiding van hun keuze met succes te voltooien', zegt Schnabel in zijn rede. Casper van Ewijk ziet voor de overheid vooral een belangrijke rol weggelegd in het stimuleren van werkgevers en werknemers door te zorgen voor een goede omgeving, met name op het punt van financiële prikkels. 'Op dit punt is in Nederland nog winst te boeken', aldus Van Ewijk.

Voorafgaand aan de diesviering vindt een debat plaats waarbij studenten van de Open Universiteit een leven-lang-leren vanuit hun beleving en ervaring bediscussiëren. Tijdens de diesviering zullen impressies getoond worden, waarna de diesredenaars hun reactie op het studentendebat geven.

Leven-lang-leren
De Open Universiteit Nederland staat midden in de wereld van een leven-lang-leren. Zij is initiatiefneemster van het Nationaal expertisecentrum voor leven-lang-leren (NELLL) dat op 1 september jl. van start is gegaan. NELLL bundelt de expertise op het terrein van lifelong learning programmatisch met als doel deze expertise beter toegankelijk te maken voor andere organisaties. Daarnaast is de Open Universiteit samen met Teleac/NOT, Kennisnet en SURF/SURFnet gangmaker geweest van het Nationaal Initiatief 'Lang Leve Leren!. Dit wil grote doelgroepen bewust maken van het belang van continu blijven leren. De Open Universiteit onderscheidt zich als Lifelong Learners' University in Nederland door haar onderwijsmodel en het flexibele onderwijsaanbod.

Het thema leven-lang-leren neemt zowel nationaal als internationaal een prominente plaats in op de maatschappelijke agenda. De Europese Unie heeft dit uitgesproken in de Lissabon-agenda. Commissievoorzitter Barroso heeft recent nog eens onderstreept dat 'lifelong learning' een absolute voorwaarde is om de nagestreefde forse groei van de deelname aan het (hoger) onderwijs te kunnen verwezenlijken.