De kunst van het schoonschrift in Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek adam
Vanaf vrijdag 23 september zal in de Universiteitsbibliotheek Amsterdam (UvA) de
tentoonstelling Pennekunst te zien zijn. Aan de hand van de eigen, rijke collectie van de
Universiteitsbibliotheek geeft Pennekunst een overzicht van vier eeuwen 'schoonschrijven'
in Nederland. Met name voor de Nederlandse schrijfmeesters uit de 17e eeuw is een
bijzondere rol weggelegd. De tentoonstelling geeft een beeld van de fraaie en veelzijdige
kalligrafieverzameling in de Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek (UvA).
Op het gebied van de letter, in al zijn verschijningsvormen, heeft de
Universiteitsbibliotheek een bijzonder rijke collectie. Zo geeft het museum J.A.
Dortmond, ondergebracht in het Singelcomplex, een uitgebreid overzicht van het schrift
vanaf circa 3000 voor Christus tot heden. En een van de fraaiste en meest kostbare
stukken uit de bibliotheekverzameling is een handschrift van Ludovico degli Arrighi, de
beroemde zestiende-eeuwse Italiaanse kalligraaf. Verder beheert de UB op het gebied van
de drukletter tientallen meters letterproeven naast andere collecties en archieven. Dit
alles maakt de Universiteitsbibliotheek tot hét centrum voor schrift in Nederland.
De tentoonstelling Pennekunst richt zich op het handschrift en wordt samengesteld door de
kalligrafiespecialist Ton Croiset van Uchelen naar aanleiding van het 100-jarig bestaan
van de Vereniging van leraren Schoonschrijven en Machineschrijven, een bruikleengever van
de Universiteitsbibliotheek. Op de tentoonstelling is zowel handschriftelijk als gedrukt
materiaal te bewonderen.
Uitgebreid aandacht wordt besteed aan de Nederlandse schrijfmeester Jan van de Velde. Hij
was, ook internationaal gezien, de beste, meest virtuoze kalligraaf uit de 17e eeuw.
Beeldschoon is een origineel blad van een ander groot schrijfmeester, Lieve van Coppenol
uit 1663. Ook Jan van Krimpen (1891-1958), een van de beroemdste Nederlandse letter- en
boekontwerpers, heeft in zijn jonge jaren gekalligrafeerd. Op de tentoonstelling is een
mooi perkamenten blad van hem te zien.
Dat kalligrafie een kunstvorm is, wordt onderstreept door werk van bijvoorbeeld J.H.
Moesman. Deze bekende surrealistische schilder, tijdgenoot en collega van Carel Willink,
kalligrafeerde ook. Het handschrift kreeg door Gerrit Noordzij (1931) als docent aan de
Haagse Koninklijke Academie voor de beeldende kunsten een nieuwe betekenis. Noordzij liet
zien dat het de basis voor (succesvolle) drukletters kon zijn. Vele van zijn studenten
zijn nu beroemde letterontwerpers. Op de tentoonstelling zijn enkele door Noordzij
geschreven bladen te zien.
De tentoonstelling loopt tot 23 december 2005. De Bijzondere Collecties zijn deels online
vindbaar: www.uba.uva.nl/bc
Tentoonstelling: Pennekunst -Vier eeuwen schoonschrijven in Nederland-
Periode: van 23 september 2005 tot 23 december 2005
Openingstijden: elke werkdag van 13:00 - 17:00
Plaats: tentoonstellingszaal Universiteitsbibliotheek UvA, Singel 425, Amsterdam
Te bereiken: met tram 1, 2 en 5 halte Koningsplein
Toegang: gratis
Samensteller: de heer A.R.A. Croiset van Uchelen.
Contactpersoon: tentoonstellingscoördinator Mieke Beumer, tel. 020-525 2417;
W.G.M.Beumer@uva.nl
---
Informatie:www.uba.uva.nl/actueel/tentoonstellingen.cfm
Publiciteit: Eveline van Zanten tel. 020-525 3527; e-mail e.j.vanzanten@uva.nl