Universiteit van Tilburg

Bazen investeren vooral in medewerkers die ze zien zitten

Promotieonderzoek Xander M. Bezuijen

Leidinggevenden begeleiden vooral de ontwikkeling van de medewerkers die zij het meest positief beoordelen. De medewerkers die minder goed presteren en de meeste begeleiding nodig hebben, krijgen minder begeleiding en ontwikkelen zich minder. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek Leadership and Employee Development waarop drs. Xander Bezuijen 23 september promoveert aan de Universiteit van Tilburg.

Met zijn proefschrift wilde Bezuijen (1969) meer inzicht krijgen in hoe direct leidinggevenden de ontwikkeling van medewerkers zo effectief mogelijk kunnen stimuleren. Die ontwikkeling (in de vorm van bijvoorbeeld scholing/ training of werkgebonden leeractiviteiten) is belangrijk voor moderne organisaties omdat vooral medewerkers die zich ontwikkelen kunnen bijdragen aan het snel inspelen van een organisatie op haar veranderende omgeving. Bezuijen ondervroeg in tien organisaties (profit en nonprofit, met 52 divisies) aan de hand van vragenlijsten medewerkers en leidinggevenden over zichzelf en over elkaar.

Een leidraad bij het onderzoek naar de begeleiding van de ontwikkeling van medewerkers door leidinggevenden vormde de zogenoemde Pygmalion-theorie. Die stelt dat verwachtingen van leidinggevenden over medewerkers de drijvende kracht zijn achter de prestaties en de ontwikkeling van medewerkers. Deze self fulfilling prophecy leidt ertoe dat leidinggevenden zich op zo'n manier opstellen dat hun verwachtingen worden bevestigd. Bij hoge verwachtingen blijken leidinggevenden een warmer sociaal-emotionele relatie met medewerkers te creëren, stellen ze duidelijker en moeilijker doelen en geven ze medewerkers meer feedback en vrijheid om zich te ontwikkelen. Ook zijn ze veel inspirerender (ze stimuleren onder meer medewerkers in het nadenken over het werk en dragen uit welke waarden en normen van belang zijn).

Het onderzoek suggereert dat vooral het stellen van duidelijke en moeilijke doelen en het bieden van vrijheid als het gaat om training en werkgebonden leeractiviteiten de effectiefste manieren zijn om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Een cruciale voorwaarde is een relatie die wordt gekenmerkt door vertrouwen, respect en gevoelens van een wederzijdse verplichting.

Noot voor de pers
De titel van het proefschrift is Leadership and Employee Development (ISBN-10:90-9019816-4, ISBN-13: 978-90-9019816-3). De openbare verdediging vindt plaats op 23 september om 14.15 uur in de aula van de Universiteit van Tilburg. Promotor is prof.dr. Hk. Thierry. De promovendus is bereikbaar op 023-5428487 of 06-18842404. E-mail: x.m.bezuijen@versatel.nl.