Bazen investeren vooral in medewerkers die ze zien zitten
Promotieonderzoek Xander M. Bezuijen
Leidinggevenden begeleiden vooral de ontwikkeling van de medewerkers
die zij het meest positief beoordelen. De medewerkers die minder goed
presteren en de meeste begeleiding nodig hebben, krijgen minder
begeleiding en ontwikkelen zich minder. Dat is een van de
belangrijkste conclusies uit het onderzoek Leadership and Employee
Development waarop drs. Xander Bezuijen 23 september promoveert aan de
Universiteit van Tilburg.
Met zijn proefschrift wilde Bezuijen (1969) meer inzicht krijgen in
hoe direct leidinggevenden de ontwikkeling van medewerkers zo
effectief mogelijk kunnen stimuleren. Die ontwikkeling (in de vorm van
bijvoorbeeld scholing/ training of werkgebonden leeractiviteiten) is
belangrijk voor moderne organisaties omdat vooral medewerkers die zich
ontwikkelen kunnen bijdragen aan het snel inspelen van een organisatie
op haar veranderende omgeving. Bezuijen ondervroeg in tien
organisaties (profit en nonprofit, met 52 divisies) aan de hand van
vragenlijsten medewerkers en leidinggevenden over zichzelf en over
elkaar.
Een leidraad bij het onderzoek naar de begeleiding van de ontwikkeling
van medewerkers door leidinggevenden vormde de zogenoemde
Pygmalion-theorie. Die stelt dat verwachtingen van leidinggevenden
over medewerkers de drijvende kracht zijn achter de prestaties en de
ontwikkeling van medewerkers. Deze self fulfilling prophecy leidt
ertoe dat leidinggevenden zich op zo'n manier opstellen dat hun
verwachtingen worden bevestigd. Bij hoge verwachtingen blijken
leidinggevenden een warmer sociaal-emotionele relatie met medewerkers
te creëren, stellen ze duidelijker en moeilijker doelen en geven ze
medewerkers meer feedback en vrijheid om zich te ontwikkelen. Ook zijn
ze veel inspirerender (ze stimuleren onder meer medewerkers in het
nadenken over het werk en dragen uit welke waarden en normen van
belang zijn).
Het onderzoek suggereert dat vooral het stellen van duidelijke en
moeilijke doelen en het bieden van vrijheid als het gaat om training
en werkgebonden leeractiviteiten de effectiefste manieren zijn om de
ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Een cruciale voorwaarde is
een relatie die wordt gekenmerkt door vertrouwen, respect en gevoelens
van een wederzijdse verplichting.
Noot voor de pers
De titel van het proefschrift is Leadership and Employee Development
(ISBN-10:90-9019816-4, ISBN-13: 978-90-9019816-3). De openbare
verdediging vindt plaats op 23 september om 14.15 uur in de aula van
de Universiteit van Tilburg. Promotor is prof.dr. Hk. Thierry. De
promovendus is bereikbaar op 023-5428487 of 06-18842404. E-mail:
x.m.bezuijen@versatel.nl.
Universiteit van Tilburg