71% van CFO's vindt kosten van accountants niet in verhouding met kwa liteit

Alfa delta compendium

Persbericht 22 september 2005

71% van CFO's vindt kosten van accountants niet in verhouding met kwaliteit

Amsterdam - 71% van de Financieel managers vindt de factuur van hun accountant te hoog in relatie tot de geleverde kwaliteit. Dit blijkt uit een onderzoek onder 165 financieel managers (waaronder CFO's van 22 AEX-genoteerde ondernemingen) door adviesbureau Alfa Delta Compendium.

Maar liefst 91 procent van de deelnemers aan dit onderzoek ziet dat de hoogte van de audit-factuur wordt opgemaakt o.b.v. de hoogte van de factuur van vorig jaar en ziet geen relatie met de dit jaar te verrichten werkzaamheden. Toch wil 65% van de financieel managers liever niet van accountant wisselen. Dit verandert echter wanneer de verlaging van de accountantskosten 30% of meer bedraagt. Dan wil maar liefst 60% graag van accountant wisselen.

Er werd gevraagd aan de respondenten welk inzicht zij hebben in de kosten van de accountant. 90% van de respondenten vindt het zeer belangrijk om te weten (8,4 op schaal van 0-10) hoe hoog de rekening van de accountant precies is. Ze geven aan dat ze dit echter nauwelijks kunnen controleren, omdat minder dan 1/5 van hen werkelijk inzicht heeft in de urenschattingen op werkprogramma-niveau. 46% twijfelt hierbij over de hoogte van de uurtarieven. Slechts 11% van de deelnemers vindt dat de hoogte van de factuur past bij de commodity-dienst die de accountant biedt met een audit. Opvallend bij deze vraag is de zeer lage spreiding in de antwoorden. De financiële bestuurders van Nederland zijn het op dit punt duidelijk met elkaar eens.

De accountant komt zelden (in 1% van de gevallen) met inzichten over kostenbesparingen over de brug (rapportcijfer 2 van schaal 0-10) of met ideeën over procesverbeteringen (rapportcijfer 2,8), waardoor volgens de afnemer de kosten van de accountant zeker niet terugverdiend worden (rapportcijfer 1,8).

Slechts 25% van de respondenten is het eens met de risico-analyse die de accountant opgesteld heeft voor hun bedrijf, terwijl 81% van de respondenten de risico-analyse niet of nauwelijks bruikbaar vindt en slechts 22% iets van deze analyse terugziet in het eindresultaat.

73% van de respondenten weet zeker dat de rekening van de accountant zal stijgen in de komende jaren, onder meer door regelgeving. 82% van de respondenten is behoorlijk overtuigd (7,7 op schaal van 0-10) dat zij zelf meer werkzaamheden willen gaan uitvoeren als dat de prijs flink verlaagt. 16% overweegt om de werkzaamheden uit te besteden aan een derde partij.

In het onderzoek bleek nauwelijks verschil te bestaan tussen kleine en grote bedrijven. De ontevredenheid is over de gehele linie gelijk en ook het bestaan van een interne accountantsdienst brengt daar geen verbetering in.

Adviesbureau Alfa Delta Compendium (Amsterdam, Utrecht) heeft dit onderzoek uitgevoerd in Augustus 2005 onder meer dan 2300 ondernemingen in Nederland. De response bedroeg ruim 8 procent. Daarnaast zijn 22 CFO's van beursgenoteerde ondernemingen en van 3 van de 4 grote gemeenten persoonlijk geïnterviewd. De resultaten van dit onderzoek worden op 21 september 2005 gepresenteerd op de ronde tafel bijeenkomst 'Accountantskosten, mag het ietsje minder?' georganiseerd door het koninklijke Nivra. Alfa Delta Compendium hielp al een groot aantal opdrachtgevers de accountantskosten substantieel te verlagen. De Boer Tenten Groep en Netwerkstad Twente bespaarden 30% tot 40% op de accountantskosten.


---

Noot voor de redactie