KPN NV

|                                                       |Datum                   |
|                                                       |22 september 2005       |
|Mobiele teksttelefoon voor doven en slechthorenden     |                        |
|                                                       |Nummer                  |
|                                                       |039                     |
|                                                       |                        |
|                                                       |                        |
De mobiele telefoon heeft een belangrijke plek ingenomen in het dagelijks leven. Overal en altijd mobiel kunnen communiceren wordt door velen als nuttig en plezierig ervaren. Binnenkort kunnen doven en slechthorenden kennis maken met alle voordelen van mobiele communicatie dankzij een unieke samenwerking tussen KPN, AnnieS en TNO. Tussen 15 oktober en 15 november gaan 100 doven en slechthorenden proefdraaien met een alles-in-één mobiele teksttelefoon. Deelname aan de proef is gratis; geïnteresseerden kunnen zich tijdens de 11e Werelddovendag te Groningen op zaterdag 24 september inschrijven op de stand van KPN en AnnieS. Afhankelijk van de uitkomsten van deze proef verwachten KPN en AnnieS de mobiele teksttelefoon nog dit jaar op de markt te kunnen brengen.

De mobiele teksttelefoon is een mobiel BlackBerry toestel, speciaal uitgerust met een door TNO en AnnieS ontwikkelde 'talk-by-text' applicatie om tekstgesprekken te kunnen voeren. Gebruikers van de mobiele teksttelefoon kunnen niet alleen onderling 'bellen', maar ook met gebruikers van de bestaande 'vaste' teksttelefoon. Daarnaast komt de 'talk-by-text' applicatie binnenkort ook beschikbaar voor de PC. Daardoor kunnen teksttelefoongesprekken gevoerd worden met iedereen, waar dan ook ter wereld. Enige vereiste is een PC met internetverbinding.

Gesprekken met de teksttelefoon zijn anders dan die via andere tekstgebaseerde communicatiemogelijkheden zoals SMS, MSN of e-mail. De gesprekken vinden plaats in 'real time', dat wil zeggen dat de letters één voor één op het scherm verschijnen, zodra zij getikt worden. Daardoor wordt het teksttelefoongesprek als levendig en interactief ervaren. Je hoeft niet te wachten op een volmaakte 'spreekbeurt' van je gesprekspartner; je ziet de woorden en zinnen letterlijk vorm krijgen.

Mobiele gesprekken kunnen ook met horenden worden gevoerd via de teksttelefoonservice van KPN. Speciaal opgeleide KPN-medewerkers zetten gesproken woorden om in tekst en andersom, al naar gelang de gesprekspartners. KPN biedt de teksttelefoonservice al sinds 1984 via een vaste lijn; nu wordt gebruik van deze dienst voor het eerst mogelijk onderweg. In 2004 werden er in totaal 190.000 teksttelefoongesprekken bemiddeld.

Voor de mobiele teksttelefoon is gekozen voor de BlackBerry van KPN omdat dit apparaat alle mogelijkheden in één biedt: een prettig qwertytoetsenbord, een trilfunctie, grote batterijcapaciteit, e-mail, chatten, SMS, internetten, bellen en nu dus ook teksttelefoneren.

Over AnnieS:
AnnieS is een project van de Stichting Informatie en Communicatie Netwerk voor Doven en Slechthorenden met het doel de maatschappelijke toegankelijkheid voor doven en slechthorenden te verbeteren. Informatie- en communicatiemogelijkheden zijn voor doven en slechthorenden hierbij vaak het eerste obstakel omdat de handicap zich juist op deze punten, die zo belangrijk zijn voor de maatschappelijke toegankelijkheid, het sterkst manifesteert. Informatie en communicatie zijn daarom een speerpunt voor AnnieS. Onder het motto 'samen sta je sterk' wil AnnieS bijdragen aan de empowerment van zowel het individu als die van de gemeenschap van doven en slechthorenden. AnnieS is van en voor doven en slechthorenden; iedereen hoort erbij en iedereen kan meedoen!


Noot voor de redactie (

KPN NV