Ingezonden persbericht


Nederlandse consument heeft in Europa minste behoefte aan 24-uurs economie

Den Haag, 22 september 2005 - In Europa heeft de Nederlandse consument de minste behoefte aan een 24-uurs economie. Slechts vijftig procent van de consumenten geeft aan behoefte te hebben aan winkels die open zijn in de avond en op zondag. Alleen Tsjechen hebben nog minder behoefte aan een 24-uurs economie (45 procent). Ieren daarentegen (80 procent) zijn hier de grootste voorstander van. Dit blijkt uit het 'Klant van de Toekomst' onderzoek dat gisteren op het gelijknamige congres van Experian en Pleon werd gepresenteerd.

Het 'Klant van de toekomst' congres werd gisteren door circa 600 Nederlandse marketeers bezocht in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Uit het congres bleek dat marketeers in de snel veranderende wereld vooral meer behoefte hebben aan een harde onderbouwing van hun aannames over het gedrag van de consument.

Uit het 'Klant van de Toekomst' onderzoek bleek dat de Nederlandse consument zich wel in de voorhoede bevindt als het gaat om het gebruik van nieuwe media. Vooral in het gebruik van breedband internet (34 procent). De Ieren scoren in Europa juist het laagst als het gaat om het gebruik van breedband internet (slechts 3 procent). Ook zijn de Nederlanders het meest actief in hun online gedrag, 30 procent bankiert via het internet, terwijl slechts één procent van de Grieken digitaal bankiert.

Hans Gillis van consumenteninformatiebureau Experian en Egbert Jan van Bel van communicatieadviesbureau Pleon: "Wij zijn erg tevreden met de resultaten van ons eerste gezamenlijke congres voor marketeers en zijn van plan het evenement volgend jaar zeker weer te herhalen."

U kunt het gehele onderzoek opvragen via: maurits.blok@pleon.com

Experian
Experian is een wereldwijde marktleider op het gebied van informatievoorziening aan organisaties. Experian levert informatie, producten & diensten aan bedrijven bij het vinden van nieuwe klanten, het ontwikkelen & beheren van een succesvolle klantrelatie en het managen van de financiële risico's gedurende de klantrelatie. Experian maakt onderdeel uit van GUS plc., beursgenoteerd in Londen (UK). GUS heeft wereldwijd ca. 80.000 medewerkers in dienst en een jaaromzet van ca. 7,5 miljard Euro. GUS is een retail en zakelijke dienstverleningsgroep. GUS biedt informatie op het gebied van customer relationship management services (Experian), multi-channel retailing en homeshopping (Argos Retail Group & Wehkamp) en verkoop van luxe producten (Burberry). Experian heeft een jaaromzet van meer dan 1,9 miljard Euro en telt wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers. De hoofdkantoren van Experian bevinden zich in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experian heeft kantoren in 27 landen en is actief in meer dan 60 landen. Experian is in Nederland gevestigd in Den Haag en heeft 100 medewerkers in dienst.

Over Pleon
Pleon is een Europees communicatieadviesbureau met 680 medewerkers en 23 vestigingen in negen Europese landen. Het bureau is in 2004 ontstaan uit een fusie tussen Schoep & Van der Toorn in Nederland, Brodeur Worldwide in alle andere grote Europese landen en het Duits/Oostenrijkse ECC Kothes Klewes. Pleon heeft daarnaast associate bureau's in de overige landen in Europa en in het midden-oosten. In de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Azië wordt Pleon vertegenwoordigd door partners uit het Brodeur-netwerk. Met Europese specialisten op het gebied van pr, public affairs, corporate communications, marketing, change management, risk management en design helpt Pleon organisaties bij het realiseren van groei en draagvlak. Binnen de Omnicom-groep maakt Pleon deel uit van BBDO Europe.

Pleon heeft eigen kantoren in: Amsterdam, Berlijn, Bonn, Brussel, Boedapest, Dresden, Düsseldorf, Frankfurt, Genua, Graz, Hamburg, Klagenfurt, Leipzig, Linz, Londen, Madrid, Milaan, München, Parijs, Rome, Salzburg, Stuttgart en Wenen.