Kloof tussen zomer- en winterbanden steeds groter
Den Haag, 22 september 2005
De verschillen tussen zomer en winterbanden worden steeds groter. Dat blijkt uit een test van de ANWB in samenwerking met Europese zusterclubs. Fabrikanten verbeteren de eigenschappen van hun banden steeds verder. Een winterband moet daarvoor nog meer vooral op de winterse omstandigheden worden ontworpen en een zomerband op het "normale" droge en natte wegdek in de zomer.
Een zomerband gaat slechter presteren in de winter en ook in Nederland dreigt de weggebruiker gedwongen te worden in de winter eerder gebruik te maken van winterbanden. Een ontwikkeling die niet voor iedereen gunstig is.
Als onderdeel van het onderzoek winterbanden is ook een vergelijking met zomerbanden gemaakt. Een remtest in de sneeuw laat het grote verschil zien. Als een auto met winterbanden stilstaat na remmen vanaf 50 km per uur op sneeuw heeft een zelfde auto met zomerbanden nog een snelheid van 36 km per uur.
Zeker bij de rit naar de wintersport is gebruik van winterbanden zeer aan te raden. Wintersportgangers hebben meestal wel sneeuwkettingen bij zich voor gebruik op besneeuwde bergwegen. Maar als op de autosnelweg opeens sneeuw ligt zijn kettingen meestal niet inzetbaar. Noodgedwongen doorrijden op de zomerbanden kan dan levensgevaarlijk zijn. Daarnaast komen steeds meer landen met een verplichting om in de winter winterbanden te gebruiken.
ANWB publiceert vandaag de jaarlijkse winterbandentest, uitgevoerd in samenwerking met een groot aantal Europese zusterclubs. Twee maten winterbanden zijn getest, de ene bedoeld voor compacte auto's als Ford Fiësta, Renault Clio of Toyota Yaris, de andere voor middenklassers als de Citroën C4, Peugeot 307 of VW Golf V.
In de kleinere maat zijn drie modellen duidelijke aanraders: Goodyear Ultra Grip 7, Bridgestone Blizzak LM 20 en Pirelli W190 Snowcontrol met het maximum van 4 sterren. Negen modellen kregen 3 sterren (redelijk goed en aan te raden), vier modellen zijn matig en beperkt aan te raden (2 sterren).
In de grotere maat zijn vier echte aanraders (4 sterren): Goodyear Ultra Grip 7, Dunlop Wintersport 3D, Vredestein Snowtrac 2 en Pirelli W190 Snowcontrol. Negen modellen scoren 3 sterren, drie scoren 2 sterren en alleen de Hankook W 440 Ice Bear is slecht en daardoor "niet aan te raden" (1 ster).
Nadere informatie over de testresultaten op anwb.nl en bij de ANWB Autoadvieslijn 070-3145000..
.
Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB