Verbond van Verzekeraars

Pakkans verzekeringsfraude wordt vertienvoudigd

Met verzekeringen wordt meer gefraudeerd dan tot nog toe werd aangenomen. Volgens een recent onderzoek, dat in opdracht van het Verbond is uitgevoerd, wordt gemiddeld bij één op de tien claims gefraudeerd. Verzekeraars laten daarom niet langer met zich sollen. De pakkans moet het komende jaar met een factor tien omhoog.

In de particuliere markt kleeft aan één op de tien claims bij motorrijtuigen-, brand- en aansprakelijkheidsverzekeringen fraude. Reis- en pleziervaartuigverzekerden maken het nog bonter met naar schatting zestien respectievelijk veertien procent. Fraude bij de branche rechtsbijstandverzekeringen is relatief schoon met maar zes procent geschatte fraude.

Fraude ruim 900 miljoen
In totaal gaat het bij alle verzekeringen samen om bijna één miljard euro waarbij fraude in het spel is. De fraudeomvang in de particuliere markt komt volgens het onderzoek uit op een totaalbedrag van 633 miljoen euro. Afgezet tegen het bedrag dat met alle claims is gemoeid van ruim drie miljard in dit segment, betekent het dat ruim twintig procent van wat wordt uitbetaald aan claims ten onrechte is. Meer dan de helft van de fraude moet volgens de onderzoekers worden toegerekend aan motorrijtuigenverzekeringen.
Het totaal aan geraamde fraude in de zakelijke markt komt uit op 305 miljoen euro. Bij een totale schadelast van 3,1 miljard euro betekent dat een fraudepercentage van 9,7. In de zakelijke markt zijn de brand- en motorrijtuigenverzekeringen het meest fraudegevoelig.

Pakkans tienmaal groter
Verbondsbestuurslid Edwin Velzel, die onder andere fraudebestrijding in zijn portefeuille heeft, heeft geen enkele reden om aan te nemen dat de cijfers van het onderzoek niet realistisch zouden zijn. Wel is hij geschrokken, omdat hij aanvankelijk dacht dat het onderzoek lagere getallen en aantallen zou opleveren. De verzekering tillen is nog steeds een nationale volkssport, terwijl de pakkans verwaarloosbaar klein is. We maken kennelijk onvoldoende duidelijk dat fraude niet kan. Dat is onacceptabel en moet dus anders. Daarom moeten we de aanpak van het probleem nu drastisch veranderen. De pakkans wordt met een factor tien verhoogd. Dat moeten verzekeraars zélf doen. Het Verbond kan ze adviseren en acties coördineren en ondersteunen. Maar het is de verantwoordelijkheid van verzekeraars zelf om hun bonafide klanten niet te laten duperen door fraudeurs.
Download hier een achtergrondartikel over dit onderwerp.

Verzekerd!, september 2005