Pakkans verzekeringsfraude wordt vertienvoudigd
Met verzekeringen wordt meer gefraudeerd dan tot nog toe werd
aangenomen. Volgens een recent onderzoek, dat in opdracht van het
Verbond is uitgevoerd, wordt gemiddeld bij één op de tien claims
gefraudeerd. Verzekeraars laten daarom niet langer met zich sollen. De
pakkans moet het komende jaar met een factor tien omhoog.
In de particuliere markt kleeft aan één op de tien claims bij
motorrijtuigen-, brand- en aansprakelijkheidsverzekeringen fraude.
Reis- en pleziervaartuigverzekerden maken het nog bonter met naar
schatting zestien respectievelijk veertien procent. Fraude bij de
branche rechtsbijstandverzekeringen is relatief schoon met maar zes
procent geschatte fraude.
Fraude ruim 900 miljoen
In totaal gaat het bij alle verzekeringen samen om bijna één miljard
euro waarbij fraude in het spel is. De fraudeomvang in de particuliere
markt komt volgens het onderzoek uit op een totaalbedrag van 633
miljoen euro. Afgezet tegen het bedrag dat met alle claims is gemoeid
van ruim drie miljard in dit segment, betekent het dat ruim twintig
procent van wat wordt uitbetaald aan claims ten onrechte is. Meer dan
de helft van de fraude moet volgens de onderzoekers worden toegerekend
aan motorrijtuigenverzekeringen.
Het totaal aan geraamde fraude in de zakelijke markt komt uit op 305
miljoen euro. Bij een totale schadelast van 3,1 miljard euro betekent
dat een fraudepercentage van 9,7. In de zakelijke markt zijn de brand-
en motorrijtuigenverzekeringen het meest fraudegevoelig.
Pakkans tienmaal groter
Verbondsbestuurslid Edwin Velzel, die onder andere fraudebestrijding
in zijn portefeuille heeft, heeft geen enkele reden om aan te nemen
dat de cijfers van het onderzoek niet realistisch zouden zijn. Wel is
hij geschrokken, omdat hij aanvankelijk dacht dat het onderzoek lagere
getallen en aantallen zou opleveren. De verzekering tillen is nog
steeds een nationale volkssport, terwijl de pakkans verwaarloosbaar
klein is. We maken kennelijk onvoldoende duidelijk dat fraude niet
kan. Dat is onacceptabel en moet dus anders. Daarom moeten we de
aanpak van het probleem nu drastisch veranderen. De pakkans wordt met
een factor tien verhoogd. Dat moeten verzekeraars zélf doen. Het
Verbond kan ze adviseren en acties coördineren en ondersteunen. Maar
het is de verantwoordelijkheid van verzekeraars zelf om hun bonafide
klanten niet te laten duperen door fraudeurs.
Download hier een achtergrondartikel over dit onderwerp.
Verzekerd!, september 2005
Verbond van Verzekeraars