22-9-2005
Onderwerp
Eerste reactie Gedeputeerde Staten van Noord-Holland op
ontwerp-Rijksbegroting 2006
Marcel van Kanten
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zijn positief-kritisch in hun
reactie op de ontwerp-Rijksbegroting 2006.
Zorgen om toekomst Schiphol
Gedeputeerde staten (GS) spreken hun zorg uit of kabinet en Tweede
Kamer wel voldoende zijn doordrongen van de noodzaak tot het maken
van belangrijke keuzes over de hub/mainportfunctie van Schiphol op
korte en lange termijn. Nu zijn de grenzen aan de groei van het
huidige Schiphol reeds in zicht. De bevolking in de regio heeft er
recht op dat de voorstellen voor verbetering van de leefbaarheid niet
hoeven te wachten op deze discussie.
GS vinden het positief dat in de begroting van VROM belang wordt
gehecht aan ontwikkeling van stedelijke gebieden en aan op pijl
brengen van de woningbouwproductie.
In het kader van de Nota Ruimte gaat het Kabinet tijdige (in 2006)
besluiten over de groei van de gemeente Almere en de ontwikkeling van
de Zuidas. Helaas wordt geen speciale aandacht besteed aan het
ruimtelijke programma voor de Noordvleugel (van de Randstad) als
geheel en de samenwerking daarbij tussen departementen of met de
regio.
Meer rijksgeld voor jeugdzorg
Het kabinet komt in 2006 met 32 miljoen extra om meer plaatsen voor
kinderen in pleeggezinnen en in jeugdzorginstellingen scheppen. Dat is
onder andere nodig omdat de kinderrechters vaker besluiten kinderen
uit huis te laten plaatsen. Voor Noord-Holland zou dat neer kunnen
komen op circa 2 miljoen.
De provincie heeft dit jaar al op eigen kosten voor 1,7 miljoen extra
plaatsen in de pleegzorg en in de jeugdzorginstellingen geschapen om
de wachtlijsten te bestrijden. Het is een positieve ontwikkeling dat
het Rijk in 2006 extra geld geeft om hier nog meer aan te doen.
Het kabinet geeft voor het helpen van meer pupillen in de
jeugdbescherming door Bureaus Jeugdzorg 12 miljoen extra en voor het
Deltaplan gezinsvoogdij 6.6 miljoen. GS willen dat Bureau Jeugdzorg
Noord-Holland in 2006 gaat werken volgens dit Deltaplan gezinsvoogdij.
Het Deltaplan geeft de gezinsvoogd meer contact met het gezin. En het
maakt de begeleiding van het onder toezicht gestelde kind effectiever
Rijksbijdrage voor versterking kust onvoldoende
GS waarderen het dat staatssecretaris Schultz 96 miljoen eerder
beschikbaar stelt voor de versterking van de zwakke schakels aan de
kust. Het is echter lang niet genoeg, want op die manier zullen er in
2015 nog steeds zwakke plekken in onze kustverdediging zijn. Als
provincies of waterbeheerders plannen gereed hebben voor uitvoering,
moet het rijk het benodigde geld beschikbaar hebben. Uitstel van
veiligheidsmaatregelen, soms wel met 10 jaar, puur om
begrotingstechnische redenen, is niet uit te leggen aan de inwoners
van Noord-Holland.
Steun in de rug voor windenergie
GS juichen toe dat het kabinet 1 miljard blijft bijdragen aan de
ontwikkeling van offshore windparken. GS zien dit als een steun in de
rug voor de verdere uitvoering van provinciale programmas op dit
gebied, met name in de Kop van Noord-Holland (testveld grote
windturbines en het cluster duurzame energie).
Windparken voor onze kust zijn onontbeerlijk om de positie van het
Nederlandse (offshore) bedrijfsleven internationaal kansen te bieden.
Dat is goed voor de economie (werkgelegenheid) èn het milieu. GS zijn
van mening dat problemen met open einde-financiering kunnen worden
voorkomen door jaarlijks enkele grote projecten op basis van een
tender en van vastgestelde criteria te selecteren, die het meest
innovatief zijn en het minst een beroep doen op langdurige
overheidsfinanciering.
GS nemen met instemming kennis van stroomlijning van
vergunningprocedures voor windenergieprojecten in één rijksloket.
Bekrachtiging regierol provincie in Landelijk Gebied
GS constateren instemmend dat het kabinet de ingezette koers voor het
landelijk gebied verder uitwerkt in het Investeringsbudget Landelijk
Gebied. De regierol van de provincie wordt hiermee bekrachtigd. Het
vitaal houden van het platteland zal de komende jaren een belangrijke
opgave zijn voor rijk en provincies. Cruciale rol hierin zullen de
budgetten zijn voor vergoedingen voor goed beheer; die schieten nu
flink tekort, ondanks de aangekondigde budgetverhoging van 10 miljoen
voor agrarisch natuurbeheer.
Bijdragen voor behoud cultuurhistorie en archeologie niet voldoende
Helaas trekt het rijk geen geld uit voor het behoud van archeologische
monumenten in de bodem, terwijl dat de basis is van het rijksbeleid.
De provincie is wél voornemens hiervoor geld vrij te maken. GS zijn
verheugd dat, in het kader van de invoering van het Verdrag van Malta,
het rijk 10 miljoen extra uittrekt voor opgravingkosten die niet voor
rekening van de veroorzaker komen.
Een bedrag van 100 miljoen extra voor het wegwerken van achterstanden
in de monumentenzorg is verheugend maar bij lange na niet voldoende om
de in de afgelopen jaren opgelopen restauratie-achterstanden weg te
werken.
Provincie wil vaart in uitvoering infrastructuurprojecten
GS hebben waardering voor de inzet van Minister Peijs als het gaat om
Nota Mobiliteit en de daarin verwoorde samenwerking met de mede
overheden en het voortzetten van het decentraliseren van taken en
bevoegdheden naar de provincies. De provincie zal die
samenwerkingsmogelijkheden intensief benutten en de Minister
voorstellen doen die uitwerking geven aan het door haar geformuleerde
beleid. De provincie doet dit samen met haar partners in de
Noordelijke Randstad. Zo wordt gedacht aan publiek private
samenwerking rond de IJMeerverbinding en de nog ontbrekende schakel in
de A8-A9. Die laatste moet weer op de kaart, desnoods als provinciale
weg.
Voor de periode tot 2010 zijn de middelen beschikbaar om de grote
infrastructuurprojecten uit te voeren. Voor de concurrentiepositie van
de Noordelijke Randstad zijn van wezenlijk belang: de aanleg van
Tweede Coentunnel en Westrandweg, spitsstroken op A1, A6, A7 en A9, de
verbreding van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht en de A4, inclusief
het aquaduct onder de ringvaart. Die moeten dan nu wel volgens
planning door het Rijk tot uitvoering worden gebracht. De provincie
Noord-Holland is verheugd dat de minister van Verkeer en Waterstaat nu
erkent dat de aanleg van een grote zeesluis bij IJmuiden de oplossing
is voor de bereikbaarheid over zee van de zeehavens van Amsterdam. Op
basis van de door de regio ontwikkelde variant van een groene kolk.
Volgens het Rijk is hiervoor wel een nieuwe procedure nodig.
Provincie Noord-Holland