Competition in Markets for Life Insurance
22-09-2005 / 8:58 / Onderzoeksrapporten
In de markt voor levensverzekeringen zijn winstmarges relatief hoog,
is de doelmatigheid gemiddeld en leidt een efficiënte productie van
polissen in beperkte mate tot een groter marktaandeel. Dit zijn
aanwijzingen dat de concurrentie op levensverzekeringsmarkt niet
optimaal is. Mogelijke oorzaak hiervan is de beperkte prikkel voor
tussenpersonen om het beste product voor hun klant te zoeken. Er zijn
indicaties dat tussenpersonen inderdaad niet altijd het beste product
vinden. Hierdoor neemt de druk op levensverzekeringsmaatschappijen om
met elkaar te concurreren af.
Meer transparantie over de kosten van levensverzekeringen en over de
beloning van tussenpersonen kan de concurrentie op de
levensverzekeringsmarkt bevorderen, aldus het Centraal Plan Bureau
(CPB) en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in de vandaag
verschenen studie Competition in Markets for Life Insurance.
Persbericht over deze zaak
Conclusie CPB en NMa: concurrentie
levensverzekeringen kan beter
Onderzoeksrapport
Studie 'Competition in Markets for Life
Insurance' van CPB en NMa
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)