Gemeente Amsterdam

Vier eeuwen schoonschrijven

22 september 2005
---
Tamara Van Rompay In de Universiteitsbibliotheek Amsterdam is vanaf vrijdag 23 augustus de tentoonstelling `Pennekunst' te zien, een overzicht van vier eeuwen 'schoonschrijven' in Nederland.

Met name voor de Nederlandse schrijfmeesters uit de 17e eeuw is een bijzondere rol weggelegd. De tentoonstelling geeft een beeld van de fraaie en veelzijdige kalligrafieverzameling in de Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek (UvA).Op de tentoonstelling is zowel handschriftelijk als gedrukt materiaal te bewonderen.

Schrift

Op het gebied van de letter, in al zijn verschijningsvormen, heeft de Universiteitsbibliotheek een rijke collectie. Zo geeft het museum J.A. Dortmond, ondergebracht in het Singelcomplex, een uitgebreid overzicht van het schrift vanaf circa 3000 voor Christus tot heden. En een van de fraaiste en meest kostbare stukken uit de bibliotheekverzameling is een handschrift van Ludovico degli Arrighi, de beroemde zestiende-eeuwse Italiaanse kalligraaf. Verder beheert de Bibliotheek op het gebied van de drukletter tientallen meters letterproeven naast andere collecties en archieven.

De tentoonstelling `Pennekunst' richt zich op het handschrift en wordt samengesteld door de kalligrafiespecialist Ton Croiset van Uchelen naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de Vereniging van leraren Schoonschrijven en Machineschrijven, een bruikleengever van de Universiteitsbibliotheek.

Pennekunst

Uitgebreid aandacht wordt besteed aan de Nederlandse schrijfmeester Jan van de Velde. Hij was, ook internationaal gezien, de beste, meest virtuoze kalligraaf uit de 17e eeuw. Beeldschoon is een origineel blad van een ander groot schrijfmeester, Lieve van Coppenol uit 1663. Ook Jan van Krimpen (1891-1958), een van de beroemdste Nederlandse letter- en boekontwerpers, heeft in zijn jonge jaren gekalligrafeerd. Op de tentoonstelling is een mooi perkamenten blad van hem te zien.

Kalligrafie

Dat kalligrafie een kunstvorm is, wordt onderstreept door werk van bijvoorbeeld J.H. Moesman. Deze bekende surrealistische schilder, tijdgenoot en collega van Carel Willink, kalligrafeerde ook. Het handschrift kreeg door Gerrit Noordzij (1931) als docent aan de Haagse Koninklijke Academie voor de beeldende kunsten een nieuwe betekenis. Noordzij liet zien dat het de basis voor (succesvolle) drukletters kon zijn. Vele van zijn studenten zijn nu beroemde letterontwerpers. Op de tentoonstelling zijn enkele door Noordzij geschreven bladen te zien.

Informatie

De tentoonstelling Pennekunst is tot 23 december 2005 te zien in de tentoonstellingszaal van de Universiteitsbibliotheek van de UvA aan de Singel 425.