PERSBERICHT
Amsterdam, 22 september 2005
DAGBLADGOUD 2005
Verkiezing van de beste dagbladadvertentie
Onder de naam 'Dagbladgoud 2005' organiseren de Nederlandse dagbladen net als vorig jaar een verkiezing voor de beste dagbladadvertentie. Volgende week ontvangen adverteerders en reclamebureaus een mailing met een oproep om hun beste dagbladadvertentie van 2005 in te zenden. Uit alle inzendingen nomineert een representatief publiekspanel tien advertenties, waaruit het lezerspubliek van ruim 9 miljoen mensen de winnaar mag kiezen.
In de week van 6 tot en met 10 februari 2006 verschijnen de tien genomineerde advertenties in de Nederlandse dagbladen. De advertenties worden op groot formaat geplaatst, zodat krantenlezers de advertenties goed kunnen beoordelen. Via telefoon, internet of SMS kunnen zij vervolgens hun stem uitbrengen, de advertentie met de meeste stemmen wint. De herplaatsingen vormen tevens een beloning voor de creatieve inspanningen van de adverteerders en bedenkers.
Parallel aan de publieksverkiezing worden de inzendingen ook aan een vakjury voorgelegd. Deze jury kiest een top 3 op basis van eigen voorkeur. Daarnaast wordt de jury gevraagd om te voorspellen welke advertentie het publiek als favoriet zal kiezen. De samenstelling van de vakjury wordt binnenkort bekend gemaakt.
Hylke van der Meer (voorzitter Cebuco bestuur): "Uit alle onderzoeken blijkt dat de lezers advertenties in dagbladen enorm waarderen, aangezien deze als relevante aanvulling worden gezien. Een ander feit is dat creativiteit werkt en er voor zorgt dat de boodschap beter overkomt bij de lezer. Uiteindelijk speelt het een belangrijke, zo niet doorslaggevende, rol in de effectiviteit van communicatie. Daarom vinden de dagbladen het belangrijk dat goede reclamemakers door het lezerspubliek worden beloond."
Aanmelden
Deelname aan Dagbladgoud 2005 is eenvoudig en gratis. De dagbladadvertentie dient (op papier of als cPDF) voor 5 januari 2006 gestuurd te worden naar: Cebuco, Hoogoorddreef 5, 1101 BA, Amsterdam ZO of
---
Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.