© Multiscope 1996-2005
Persberichten
Online stem wordt gehoord
's-Hertogenbosch - 22-09-2005. Steeds meer Nederlanders zijn
uitsluitend nog maar online te bereiken voor deelname aan
marktonderzoek. Ongeveer 44% van de personen uit het online panel van
Multiscope zegt niet aan andere vormen van marktonderzoek mee te
werken. De online respondent is ook tevreden over onderzoek via
internet. Een meerderheid (59%) geeft te kennen geen enkele irritatie
bij deze vorm van onderzoek te hebben. De belangrijkste motieven om
deel te nemen aan online onderzoek zijn de 'de mogelijkheid om invloed
uit te oefenen' (35%), 'nieuwsgierigheid' (25%) en 'de beloning' (22%)
Kansen voor online onderzoek
Het feit dat 44% van de ondervraagden zegt niet (meer) mee te werken
aan traditionele vormen van marktonderzoek (telefonisch, schriftelijk,
face-to-face) is een bedreiging voor de marktonderzoekindustrie in
zijn geheel, maar een kans voor online marktonderzoekers. Een eerste
schatting leert dat ongeveer 2 miljoen Nederlanders lid zijn van een
online panel. Als het percentage ook geldt binnen andere panels is er
een groep van bijna 900.000 Nederlanders die uitsluitend via online
marktonderzoek bereikt kan worden.
Het onderzoek biedt enkele goede aanknopingspunten om online onderzoek
via panels in de toekomst verder uit te diepen. De volgende zaken
vallen daarbij op:
1. Maandagavond meest geschikt:respondenten ontvangen een uitnodiging
voor online marktonderzoek het liefst op maandag (19%). Er is
daarbij een duidelijke voorkeur voor de avond (48%).
2. Niet storend: online onderzoek is de enige vorm van onderzoek
waarbij de respondent bepaalt wanneer het uitkomt om deel te
nemen. Hierdoor is de irritatiegraad veel lager. Wanneer het niet
uitkomt, verwijdert 33% de oproep dan ook direct uit de mailbox,
terwijl 34% deelname uitstelt tot een later tijdstip. Gebrek aan
tijd is de nummer 1 reden waarom panelleden niet reageren op een
oproep tot deelname.
3. Binding beïnvloedt respons: binding met het onderwerp is voor 45%
van de respondenten van invloed op hun bereidheid tot deelname.
Bij onderzoeken waarvoor een specifieke doelgroep wordt gezocht,
is het dus zeer van belang om nauwkeurig te kunnen selecteren.
4. Toekomst in multimedia: 92% van de ondervraagden onderschrijft de
stelling dat het toevoegen van multimedia het plezieriger maakt om
aan online onderzoek deel te nemen. Ongeveer 72% vindt het
belangrijk dat een vragenlijst kort is.
Bedreigingen voor online onderzoek
Het onderzoek biedt ook een glashelder inzicht in de belangrijkste
bedreigingen voor online marktonderzoek op de middellange termijn:
1. Gevaar voor overbelasting: overbelasting van panelleden kan funest
zijn voor de bereidheid tot deelname. De optimale
contactfrequentie ligt op ongeveer 15 keer per jaar. Bij meer dan
24 keer per jaar loert het gevaar van overbelasting.
2. Irritatie: panelleden ergeren zich voornamelijk aan lange
vragenlijsten (28%), onduidelijke vraagstelling (19%) en vragen
met een repeterend karakter (17%)
3. Teksten worden gescand: gemiddeld wordt slechts 63% van de tekst
in een uitnodiging tot deelname gelezen. Waarschijnlijk geldt dit
ook voor webenquêtes. Deze uitkomst ondersteunt het pleidooi van
panelleden voor korte, krachtige vragenlijsten.
4. Betalen voor deelname: ongeveer 64% verwacht enige vorm van
beloning voor deelname. Ruim 50% van deze groep verwacht cash te
ontvangen voor deelname. Volgens Multiscope kan dit echter leiden
tot 'professionele respondenten' die atypisch gedrag kunnen
vertonen. Direct betalen voor deelname is daarom naar onze mening
op de lange termijn een doodlopend spoor. Er zijn voldoende
alternatieven voorhanden om deelname op andere manieren te
stimuleren.
Achtergrond van het onderzoek
De resultaten van dit onderzoek komen uit een studie van Multiscope
onder haar eigen panelleden. In totaal werkten 1.966 personen mee aan
het onderzoek. Het onderzoek werd uitgevoerd om een duidelijk beeld te
krijgen van de beleving bij online onderzoek onder Multiscope
panelleden. Het onderzoek heeft een schat aan informatie opgeleverd
die gedeeld wordt met geïnteresseerden en daarnaast wordt gebruikt om
de kwaliteit van de dienstverlening verder aan te scherpen.
Rapport aanvragen
Een gratis exemplaar van het volledige onderzoek kan worden
aangevraagd bij Brigitte Bendermacher-Klomp, panelmanager bij
Multiscope. Stuur een e-mail naar brigitte@multiscope.nl met als
onderwerp 'rapport Beleving Online Onderzoek' en u krijgt dezelfde
werkdag een digitaal exemplaar in PDF formaat toegezonden.
Over Multiscope
Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau dat sinds 1996
gespecialiseerd is in marktonderzoek via internet. De activiteiten
zijn geconcentreerd in de business units 'online onderzoek &
enquêtes', 'panel services' en 'website bereiksonderzoek'.
Het online panel van Multiscope omvat meer dan 100.000 Nederlanders.
Met het online panel is het mogelijk om landelijk representatief
onderzoek uit te voeren. Meer informatie over het online panel van
Multiscope is te vinden op:
http://www.multiscope.nl/panel.phtml
Multiscope