NVZ Vereniging van Ziekenhuizen


NVZ: Consumentenbond zorgt opnieuw voor nodeloze onrust onder patiënten (21 september 2005)

Persbericht

Utrecht, 21 september

Opnieuw licht de Consumentenbond patiënten verkeerd voor. Dat concludeert de NVZ vereniging van ziekenhuizen (NVZ) naar aanleiding van de eerste aflevering in een reeks artikelen die de Consumentenbond vanaf vrijdag publiceert. In deze aflevering - over behandeling van borstkanker - doet de bond voor de tweede keer in korte tijd op basis van een onjuiste vertaling van gegevens een aantal beweringen over de kwaliteit van ziekenhuiszorg. Dat kan onnodige onrust veroorzaken onder patiënten. De NVZ, samen met de ziekenhuizen pleitbezorger van goede keuze-informatie voor patiënten en doorverwijzers, vindt dat een zeer ernstige zaak.

Met het artikel over borstkanker probeert de Consumentenbond onder de kop Welk ziekenhuis biedt de beste zorg? inzichtelijk te maken voor welk ziekenhuis een patiënt het best kan kiezen. Basis voor het onderzoek is een lijst met grotendeels kwantitatieve randvoorwaarden voor het bieden van goede zorg. Voorbeelden van deze kwantitatieve voorwaarden zijn het aantal patiënten dat een ziekenhuis jaarlijks onderzoekt en behandelt, en de wachttijd tussen diagnose en operatie. Deze randvoorwaarden labelt de bond met zeer goed tot slecht . Een voorbeeld: een ziekenhuis dat weinig borstkankerpatiënten onderzoekt en behandelt, krijgt het waardeoordeel slecht.

De bond wekt met dit label de indruk een waardeoordeel uit te spreken over de kwaliteit van de zorg die dit ziekenhuis biedt en kan daarmee de lezer op het verkeerde been zetten. Het gaat in het artikel immers niet om het kwalitatieve resultaat van de zorg zelf, gericht op goede behandeling en genezing van mensen. De NVZ vindt dat kwantiteit wel een indicator is voor goede zorg, maar niet de enige.

NVZ: fel verzet tegen verkeerd gebruik gegevens

De NVZ is een groot voorstander van goede keuze-informatie voor patiënten en doorverwijzers. Transparantie is een van de speerpunten in het branchebeleid. De NVZ verzet zich dan ook fel tegen verkeerde vertaling van gegevens. Een paar weken geleden heeft de NVZ de Consumentenbond ook al aangesproken op het onjuiste gebruik van gegevens. De bond publiceerde toen een onderzoek naar de kwaliteit van risicovolle behandelingen op basis van kwantitatieve gegevens.

Ondertussen blijven de ziekenhuizen jaarlijks volledig inzicht geven in hun organisatie en de kwaliteit van hun zorgverlening. Hiervoor gebruiken zij de prestatie-indicatoren die in overleg met andere partijen in de zorg zijn ontwikkeld. Samen met andere belanghebbenden werkt de NVZ hard om deze informatie inzichtelijk te maken voor patiënten.