NVZ Vereniging van Ziekenhuizen
NVZ: Consumentenbond zorgt opnieuw voor nodeloze onrust onder
patiënten (21 september 2005)
Persbericht
Utrecht, 21 september
Opnieuw licht de Consumentenbond patiënten verkeerd voor. Dat
concludeert de NVZ vereniging van ziekenhuizen (NVZ) naar aanleiding
van de eerste aflevering in een reeks artikelen die de Consumentenbond
vanaf vrijdag publiceert. In deze aflevering - over behandeling van
borstkanker - doet de bond voor de tweede keer in korte tijd op basis
van een onjuiste vertaling van gegevens een aantal beweringen over de
kwaliteit van ziekenhuiszorg. Dat kan onnodige onrust veroorzaken
onder patiënten. De NVZ, samen met de ziekenhuizen pleitbezorger van
goede keuze-informatie voor patiënten en doorverwijzers, vindt dat een
zeer ernstige zaak.
Met het artikel over borstkanker probeert de Consumentenbond onder de
kop Welk ziekenhuis biedt de beste zorg? inzichtelijk te maken voor
welk ziekenhuis een patiënt het best kan kiezen. Basis voor het
onderzoek is een lijst met grotendeels kwantitatieve randvoorwaarden
voor het bieden van goede zorg. Voorbeelden van deze kwantitatieve
voorwaarden zijn het aantal patiënten dat een ziekenhuis jaarlijks
onderzoekt en behandelt, en de wachttijd tussen diagnose en operatie.
Deze randvoorwaarden labelt de bond met zeer goed tot slecht . Een
voorbeeld: een ziekenhuis dat weinig borstkankerpatiënten onderzoekt
en behandelt, krijgt het waardeoordeel slecht.
De bond wekt met dit label de indruk een waardeoordeel uit te spreken
over de kwaliteit van de zorg die dit ziekenhuis biedt en kan daarmee
de lezer op het verkeerde been zetten. Het gaat in het artikel immers
niet om het kwalitatieve resultaat van de zorg zelf, gericht op goede
behandeling en genezing van mensen. De NVZ vindt dat kwantiteit wel
een indicator is voor goede zorg, maar niet de enige.
NVZ: fel verzet tegen verkeerd gebruik gegevens
De NVZ is een groot voorstander van goede keuze-informatie voor
patiënten en doorverwijzers. Transparantie is een van de speerpunten
in het branchebeleid. De NVZ verzet zich dan ook fel tegen verkeerde
vertaling van gegevens. Een paar weken geleden heeft de NVZ de
Consumentenbond ook al aangesproken op het onjuiste gebruik van
gegevens. De bond publiceerde toen een onderzoek naar de kwaliteit van
risicovolle behandelingen op basis van kwantitatieve gegevens.
Ondertussen blijven de ziekenhuizen jaarlijks volledig inzicht geven
in hun organisatie en de kwaliteit van hun zorgverlening. Hiervoor
gebruiken zij de prestatie-indicatoren die in overleg met andere
partijen in de zorg zijn ontwikkeld. Samen met andere belanghebbenden
werkt de NVZ hard om deze informatie inzichtelijk te maken voor
patiënten.