EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

20-09-2005 - EVO: âVoorkom verdere vertraging aanpak fileproblemen regio Rijnmondâ


Het rijk pakt de bereikbaarheidsproblemen in de regio Rijnmond aan. EVO stelt echter dat de vandaag toegezegde versnelling nog niet voldoende is. Kortere procedures en meer samenwerking met het bedrijfsleven moeten de kans op verdere vertraging verkleinen. Plannen liggen er genoeg. Maar de uitvoering is natuurlijk wat telt.

Een aanpak van de bereikbaarheidsproblemen in de regio is hard nodig. Uit prognoses van EVO en TLN blijkt dat de economische schade in Zuid-Holland als gevolg van files uitkomt op 117 miljoen euro in 2005. Dat betekent een stijging van 36% in twee jaar tijd, waar met name de regio Rijnmond last van heeft.

Het kabinet versnelt een aantal projecten, zoals de A15-aansluiting Vondelingenplaat. Ook worden mogelijkheden onderzocht om de A13/A16 te versnellen. Verder worden in 2005 en 2006 extra spitstroken op de A20 tussen Terbregseplein en Capelle a/d IJssel en op de A13 tussen Zestienhoven en Delft-Zuid in gebruik genomen. Zelfs bij projecten als de A4 Delft-Schiedam en de A15 Maasvlakte-Vaanplein is extra financiering beschikbaar gesteld.

Toch maakt EVO zich zorgen omdat de genoemde projecten in een eerder stadium ook al vertraging hebben opgelopen. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn de duur van de procedures, de financiering en gebrek aan bestuurlijk commitment. EVO heeft hier samen met het bedrijfsleven in de regio Rijnmond aandacht voor gevraagd bij Rijk, provincie en stadsregio. EVO verwacht dat de nieuwe verkorte Tracéwetprocedure uitkomst biedt. Dit betekent dat voor uitbreiding van bestaande infrastructuur een aantal procedures komt te vervallen. Dat levert aanzienlijke tijdwinst op.

Ten slotte dreigen veel files te ontstaan als gevolg van de geplande onderhoudswerkzaamheden. In Zuid-Holland wordt in 2006 aan een groot aantal aaneensluitende snelwegen onderhoud gepleegd. Zonder een goede afstemming dreigen enorme files, zoals eerder te zien was in België bij de renovatie van de ring-Antwerpen.