72 Noble sportwagens over het circuit van Silverstone
(9/22/2005)
Teneinde de start op te luisteren van de eerste 24-uurs race sinds
tien jaar in Engeland, verschenen maar liefst 72 Noble sportwagens op
de baan van het befaamde circuit voorafgaand aan de start van de
Britcar 24hr.
Officieel betrof het hier de grootste verzameling autoâs van het
Britse merk in haar geschiedenis, waarbij ternauwernood het record
werd verbroken van de zeventig autoâs op het Rockingham race circuit
eerder dit jaar. Alle modellen waren present voor een paraderonde over
Silverstone. Van een trio âdrop-topâ M10s (waarvan er maar zes
exemplaren zijn gebouwd) tot het meest recente M400 model, een van de
snelst accelererende sportwagens die er momenteel verkrijgbaar zijn.
Lee Noble, de Managing Director verklaarde na afloop van de
Noble-Parade: âHet is tamelijk uitzonderlijk dat een bedrijf met een
grootte zoals dat van ons, zoân enorme steun krijgt van haar klanten
tijdens een regulier event, en geen klantendag. Om al die autoâs over
de startstreep te zien gaan illustreert heel goed hoe ver wij nu al
zijn gekomen in een betrekkelijk korte periode. Met ons nieuwste
model, dat eind dit jaar op de markt komt, erbij, ben ik overtuigd dat
wij volgend jaar ruim honderd Nobleâs aan de start krijgen!â
Zelf opende Lee Noble de parade in een M400.
Na de parade verzamelde de âNobilityâ (koosnaam voor Noble-rijders âin
vergadering bijeenâ) zich in de pits van het Noble racing Team om daar
de wedstrijd Noble in actie te zien.
Noble team test in wedstrijdomstandigheden
Tijdens de Britcar 24-uurs race op Silverstone kreeg het Noble
raceteam voor het eerst de gelegenheid om onder zware omstandigheden
het geheel nieuwe platform te testen van de nieuwe auto, die later dit
jaar in straatversie op e markt zal komen.
Lee Noble, de algemeen directeur van het bedrijf, ging in de door
regen overspoelde race vanaf de vijfde plaats in het startveld van
start en als tweede in de GT3 categorie.
Na het vallen van de startvlag wist Lee Noble zijn vijfde startplek in
de stromende regen vast te houden. Noble: âDe auto voelde aan als een
rots ondanks de rivierstromen her en der op de baan en de waterspray
voor mij. En met ruim 200 km per uur de bocht uit accelererend ging
alles nog steeds goed.â
Hoewel het uiterlijk van de Noble wedstrijdauto heel erg overeenkomt
met dat van het M12 model, zijn er onderhouds drastische verschillen
zoals het volledig nieuw ontworpen chassis en de aandrijflijn. Deze
technologie, samen met de geavanceerde versnellingsbak, de dry-sump
smering en de dubbele intercoolers zal ook terug te vinden zijn in
Nobleâs nieuwe supercar.
Net op het moment dat Lee Noble de pits na een uur in wilde duiken gaf
een relais van de benzinepomp de geest waardoor het team terugviel
naar een 41e plaats. Tweede rijder Alistair Mackinnon liet zich echter
niet uit het veld slaan en vocht zich in steeds slechtere
weersomstandigheden weer een weg terug naar voren door het startveld.
In de daaropvolgende vijf uur rukte de 500 pk sterke, 1093 kilo
wegende Noble weer op naar de 16e plaats algemeen.
Helaas verloor de Noble uren later motorvermogen waardoor werd
besloten de auto terug te trekken, maar niet nadat duidelijk het
wedstrijdpotentieel was afgegeven.
Het Noble team, waarvan de race ingenieurs nauw samenwerken met de
collegaâs van de productieafdeling, heeft waardevolle feedback
opgedaan tijdens de race. Lee Noble: âWij zijn niet bang om te
experimenteren zolang de productieauto er maar nog beter van wordt.
Volgend jaar doen we weer mee, en zullen dan nog sneller en sterker
zijn.â
AutoRai