Contactpersoon
-
Datum
22 september 2005
Ons kenmerk
DGP/MDV/U.05.01606
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Tarieven nationale vervoerbewijzen.
Geachte voorzitter,
Hierbij deel ik u mede dat ik, na overleg met de consumentenorganisaties,
de decentrale overheden met bevoegdheden voor het openbaar vervoer en de
vervoerbedrijven, de tarieven voor het stads- en streekvervoer per 1
januari 2006 heb vastgesteld.
Ik ben contractueel verplicht het besluit over de tarieven voor de
nationale vervoerbewijzen rond dit tijdstip te nemen. Dit heeft te maken
met de voorbereidingen om de nieuwe vervoerbewijzen te laten drukken en
tijdig over ongeveer 6.000 verkooppunten te distribueren. Dit neemt circa
drie maanden in beslag. Reizigers kunnen hierdoor eind december 2005 al een
vervoerbewijs voor het nieuwe tarief aanschaffen.
De nieuwe tarieven zijn opgenomen in de bijlage. Deze komen neer op een
gemiddelde tariefstijging van 2,62% ten opzichte van 2005. De volgende
overwegingen liggen ten grondslag aan dit besluit.
Ik hanteer de kostenontwikkeling als uitgangspunt, zoals ik eerder aan u
heb gemeld in mijn brief van 8 juli 2004 (Tweede Kamer 29 200 XII, 23 645
nr. 146). Bij de tariefvaststelling voor 2006 is rekening gehouden met een
algemene kostenstijging van 1,25%. In de tariefstijging zijn bovendien de
gestegen brandstofprijzen voor een deel meegenomen. In de tariefstijging is
1,37% verdisconteerd als tegemoetkoming voor de extra gestegen
brandstofprijzen. Dit komt neer op een compensatie van 25% van de geschatte
totale kosten als gevolg van de sterk gestegen brandstofprijzen.
Ik vind namelijk dat de gestegen brandstofprijzen niet volledig mogen
worden afgewenteld op de reizigers, die immers niet meer dan zo'n 40% van
de totale kosten van het stads- en streekvervoer betalen. Voor het overige
beschouw ik de stijging van brandstofprijzen een ondernemingsrisico en een
aangelegenheid tussen opdrachtgever en vervoerder.
De tariefstijging van 2006 is relatief beperkt ten opzichte van
tariefstijgingen in voorgaande jaren. Over de jaren 2003 tot 2005 zijn de
tarieven gestegen met respectievelijk 5,5%, 4,9% en 2,6%
De tarieven van de strippenkaarten die in bus of tram worden verkocht
worden niet verhoogd. Deze zijn in 2003 al fors gestegen. De gemiddelde
tariefstijging van deze vervoerbewijzen komt daardoor over een periode van
vier jaar uit op ongeveer 3% per jaar. Het reductiepercentage van de
reductietarieven voor ouderen, kinderen van 4 tot en met 11 jaar en
jongeren van 12 tot en met 18 jaar (alleen voor abonnementen) blijft 34%
ten opzichte van het voltarief.
De decentrale overheden en de consumentenorganisaties hebben mij
geadviseerd over de hoogte van de tariefstijging. Enerzijds hebben de
decentrale overheden een voorkeur aangegeven voor een verhoging van de
tarieven die in lijn is met de kostenontwikkeling en parallel daaraan/ter
compensatie een verlaging van het reductiepercentage naar 32% voorgesteld.
Ik heb er echter voor gekozen dit percentage te handhaven op 34%, om de
gebruikers van reductiekaarten te ontzien. Anderzijds hebben de
consumentenorganisaties aangegeven dat de verhoging van de tarieven niet
meer mag zijn dan het niveau van de inflatie in 2005 van 1,25% , tenzij
er sprake is van belangrijke kwaliteitsverbeteringen bij het stads- en
streekvervoer. Aangezien de tarieven landelijk worden vastgesteld, gaan de
consumentenorganisaties uit van een gemiddeld kwaliteitsniveau. Daarin zien
zij geen grote voor- of achteruitgang. Bij de beoordeling is het vermoede
verminderde gebruik van het openbaar vervoer als gevolg van
tariefstijgingen voor de consumentenorganisaties een belangrijk aspect. Het
openbaar vervoer speelt, zo geven zij aan, een belangrijke rol in het
afwikkelen van de vraag naar vervoer en draagt daarmee bij aan het leefbaar
houden van het stedelijke en recreatieve gebied. De consumentenorganisatie
verwachten niet dat minder mensen met het openbaar vervoer reizen bij de
gekozen tariefverhoging. Daarnaast achten de consumentenorganisaties het
niet verstandig om wijzigingen aan te brengen in het kortingspercentage.
De gemiddelde tariefstijging van 2,62%, opgebouwd uit 1,25% voor de
kostenontwikkeling en 1,37% als compensatie voor de gestegen
brandstofprijzen doet naar mijn idee recht aan zowel de gestegen kosten van
de vervoerbedrijven als de belangen van reizigers en opdrachtgevers.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Karla Peijs
Bijlage, behorende bij brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal, kenmerk DGP/MDV/U.05.01606.
Tarieven nationale vervoerbewijzen per 1 januari 2006:
1. Voor strippenkaarten is een tarief verschuldigd als opgenomen in
onderstaande tabel:
|kaartsoort |vol tarief |reductietarief | |a. 2 strippen |E 1,60 | | |b. 3 strippen |E 2,40 | | |c. 8 strippen |E 6,40 | | |d. 15 strippen |E 6,70 |E 4,40 | |e. 45 strippen |E 19,80 | |
2. Het reductietarief genoemd onder 1 is geldig voor kinderen, ouderen, voor houders van een OV-studentenkaart tijdens de periode waarin reizen met reductie is toegestaan, alsmede voor het vervoer van fietsen en levende dieren als bedoeld in artikel 46, derde lid, van het Besluit personenvervoer 2000.
3. Voor de landelijke dagkaart is het tarief vastgesteld op E 12,80.
4. Voor de stedelijke dagkaart is het tarief vastgesteld op E 6,40.
5. Voor abonnementen met een geldigheidsduur van een week is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
|kaartsoort |vol tarief |Reductietarief | |a. 1 ster |E 10,60 |E 7,00 | |b. 2 ster |E 18,20 |E 12,00 | |c. 3 ster |E 27,15 |E 17,95 | |d. 4 ster | |E 23,50 | |e. 5 ster | |E 29,40 | |f. 6 ster | |E 35,30 | |g. netabonnement | |E 41,45 |
6. Voor abonnementen met een geldigheidsduur van een maand is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
|kaartsoort |vol tarief |Reductietarief | |a. 1 ster |E 35,10 |E 23,15 | |b. 2 ster |E 59,55 |E 39,30 | |c. 3 ster |E 88,50 |E 58,40 | |d. 4 ster |E 117,80 |E 77,75 | |e. 5 ster |E 146,70 |E 96,85 | |f. 6 ster |E 175,85 |E 116,05 | |g. netabonnement |E 208,50 |E 137,60 |
7. Voor abonnementen met een geldigheidsduur van een jaar bedraagt het verschuldigde tarief tien maal het tarief dat de reizigers verschuldigd is voor een abonnement met de geldigheidsduur van een maand.
8. Het reductietarief voor de abonnementen geldt voor kinderen, jeugdigen, ouderen alsmede voor fietsen en levende dieren als bedoeld in artikel 46, derde lid, van het Besluit personenvervoer 2000.
9. Voor een combinatie-netabonnement met een geldigheidsduur van een dag is het tarief vastgesteld op E 5,00.
10. Voor combinatie-abonnementen met een geldigheidsduur van een maand is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
|maandkaart |tarief | |a. 1 ster |E 25,50 | |b. 2 ster |E 38,00 | |c. 3 ster |E 51,50 | |d. netabonnement |E 62,50 |
11. Voor combinatie-abonnementen met een geldigheidsduur van een jaar is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
|jaarkaart |tarief | |a. 1 ster |E 274,00 | |b. 2 ster |E 411,00 | |c. 3 ster |E 537,50 |
12. Voor combinatie-netabonnementen met een geldigheidsduur van een jaar is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
|Stad/ streekdeel |tarief | |OV-jaarkaart | | |a. 1 persoon |E 494,50 | |b. 2 personen |E 566,50 | |c. 3 personen |E 591,00 | |d. 4 personen |E 606,00 | |e. 5 personen |E 618,00 | |f. 6 of meer personen |E 630,00 | |g. bedrijven |E 577,50 |
13. Voor de zomertoerpluskaart is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
|zomertoerpluskaart |tarief | |a. 2 personen |E 11,50 | |b. 3 personen |E 16,50 |
14. Voor de OV-studentenkaart is een tarief verschuldigd van E 0,00.
15. Voor de zomerzwerfkaart is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
|zomerzwerfkaart |tarief | |a. voltarief |E 8,90 | |b. reductietarief |E 5,90 |
16. Het reductietarief voor de zomerzwerfkaart geldt voor kinderen, ouderen alsmede voor fietsen en levende dieren als bedoeld in artikel 46, derde lid, van het Besluit personenvervoer 2000.
-----------------------
Centraal Economisch Plan 2005, bijlage A6