Waterschap Vallei & Eem

Bekendheid waterschap toegenomen

Waterschap Vallei & Eem wil duidelijker laten zien wat het doen en waarom dat nodig is

Waterschap Vallei & Eem wil nog duidelijker laten zien wat het doet en waarom dat het bepaalde projecten uitvoert. Het wil burgers en organisaties laten zien dat het werk van het waterschap belangrijk is voor een veilige en leefbare leefomgeving. Dat staat in de Beleidsnota Communicatie van Waterschap Vallei & Eem, die op 22 september door het Algemeen Bestuur van het waterschap moet worden vastgesteld. Het Dagelijks Bestuur heeft vorige week met het plan ingestemd.

Educatie

Verder wil het waterschap burgers bewuster maken van de veranderingen in het waterbeheer. Dat gebeurt door duidelijk te maken wat de projecten bijdragen aan een gezond watersysteem. Bij projecten zal extra aandacht aan 'communicatie' worden besteed. Onder andere door recreatieve en educatieve voorzieningen wil het waterschap zichtbaarder worden.
Ook stelt het Dagelijks Bestuur van het waterschap voor om weer meer aandacht te besteden aan watereducatie. Toen een jaar geleden de educatief medewerkster het waterschap verliet, besloot het waterschapsbestuur om de functie voorlopig niet in te vullen. Omdat het waterschap onder andere de jeugd bewuster wil maken van de ontwikkelingen in het waterbeheer, stelt het Dagelijks Bestuur van het waterschap voor om weer een educatief medewerker aantrekken voor 24 uur per week.

Samenwerking

Verder onderzoekt Waterschap Vallei & Eem de mogelijkheden om intensiever samen te werken met buurwaterschappen. Door samenwerking kunnen mogelijk betere voorlichtingsmiddelen tegen lagere kosten worden gemaakt. De waterschappen gaan dat onderzoeken.

Imago-onderzoek

Aan de Beleidsnota Communicatie ligt een onderzoek naar het imago van het waterschap ten grondslag. Dat is afgelopen voorjaar uitgevoerd. Uit dat onderzoek blijkt dat bij burgers de naamsbekendheid van het waterschap in drie jaar met 5 procent is toegenomen tot 94 procent. Ook het imago en de waardering voor de communicatiemiddelen werd in 2005 beter beoordeeld door de burger dan in 2002. De berichten over het waterschap in de huis-aan-huisbladen en regionale dagbladen worden ook beter gelezen dan in 2002.
De bekendheid met de taken van het waterschap steeg van 25 naar 35 procent. Een flinke toename, maar nog te weinig, Daarom wil het waterschap doorgaan op de ingeslagen weg.

Beleidsnota Communicatie downloaden (pdf , 200 Kb)

Persbericht 05-13 van 9 september 2005