Bekendheid waterschap toegenomen
Waterschap Vallei & Eem wil duidelijker laten zien wat het doen en waarom
dat nodig is
Waterschap Vallei & Eem wil nog duidelijker laten zien wat het doet en
waarom dat het bepaalde projecten uitvoert. Het wil burgers en
organisaties laten zien dat het werk van het waterschap belangrijk is
voor een veilige en leefbare leefomgeving. Dat staat in de Beleidsnota
Communicatie van Waterschap Vallei & Eem, die op 22 september door het
Algemeen Bestuur van het waterschap moet worden vastgesteld. Het
Dagelijks Bestuur heeft vorige week met het plan ingestemd.
Educatie
Verder wil het waterschap burgers bewuster maken van de veranderingen
in het waterbeheer. Dat gebeurt door duidelijk te maken wat de
projecten bijdragen aan een gezond watersysteem. Bij projecten zal
extra aandacht aan 'communicatie' worden besteed. Onder andere door
recreatieve en educatieve voorzieningen wil het waterschap
zichtbaarder worden.
Ook stelt het Dagelijks Bestuur van het waterschap voor om weer meer
aandacht te besteden aan watereducatie. Toen een jaar geleden de
educatief medewerkster het waterschap verliet, besloot het
waterschapsbestuur om de functie voorlopig niet in te vullen. Omdat
het waterschap onder andere de jeugd bewuster wil maken van de
ontwikkelingen in het waterbeheer, stelt het Dagelijks Bestuur van het
waterschap voor om weer een educatief medewerker aantrekken voor 24
uur per week.
Samenwerking
Verder onderzoekt Waterschap Vallei & Eem de mogelijkheden om
intensiever samen te werken met buurwaterschappen. Door samenwerking
kunnen mogelijk betere voorlichtingsmiddelen tegen lagere kosten
worden gemaakt. De waterschappen gaan dat onderzoeken.
Imago-onderzoek
Aan de Beleidsnota Communicatie ligt een onderzoek naar het imago van
het waterschap ten grondslag. Dat is afgelopen voorjaar uitgevoerd.
Uit dat onderzoek blijkt dat bij burgers de naamsbekendheid van het
waterschap in drie jaar met 5 procent is toegenomen tot 94 procent.
Ook het imago en de waardering voor de communicatiemiddelen werd in
2005 beter beoordeeld door de burger dan in 2002. De berichten over
het waterschap in de huis-aan-huisbladen en regionale dagbladen worden
ook beter gelezen dan in 2002.
De bekendheid met de taken van het waterschap steeg van 25 naar 35
procent. Een flinke toename, maar nog te weinig, Daarom wil het
waterschap doorgaan op de ingeslagen weg.
Beleidsnota Communicatie downloaden (pdf , 200 Kb)
Persbericht 05-13 van 9 september 2005
Waterschap Vallei & Eem