Pepscan wint prestigieuze Amerikaanse prijs
Pepscan
PERSBERICHT
Pepscan wint prestigieuze Amerikaanse prijs
Hollandse Handelsgeest en Life Science vakmanschap scoren wereldwijd succes
Lelystad, 21 september 2005.
Het Nederlandse biotechnologische bedrijf Pepscan uit Lelystad, ontving op 21 september de
'entrepreneurs prijs 2005' van het toonaangevende Amerikaanse markt analyse bureau Frost
& Sullivan. Met deze jaarlijks uit te reiken prijs onderscheidt Pepscan zich
wereldwijd als innovatieve onderneming in de life science. De uitreiking had plaats
tijdens het 'Exellence in Healthcare Award Banquet' in het Russell hotel te Londen.
Pepscan slaagt er volgens het onderzoeksrapport in om zijn hoogwaardige technologieën
en producten wereldwijd succesvol te vermarkten: 'De unieke technologie van Pepscan en de
geestdrift om de innovaties wereldwijd ter markt te brengen geven veel vertrouwen en is
een eervolle vermelding meer dan waard'. Door hun inspanningen om peptiden reeksen
(deeltjes van eiwitten) kunstmatig in het laboratorium te ontwikkelen - waarmee
farmaceutische bedrijven hoogwaardige nieuwe medicijnen vervaardigen - draagt Pepscan
betekenisvol bij in de strijd tegen diverse soorten kanker, waarbij de focus van het
eigen ontwikkelingsprogramma met name is gericht op prostaatkanker, borst- en botkanker
en pancreaskanker.
CEO Joost van Bree van Pepscan over de prijs: 'Frost & Sullivan volgt ons reilen en
zeilen al jaren op de voet. Dat we deze award nu in de wacht hebben gesleept bevestigt
eens te meer dat we op de goede weg zijn en dat we - met onze focus - op deze ingeslagen
weg door moeten gaan.
De meeste traditionele geneesmiddelen hebben ongewenste bijwerkingen. Pepscan heeft een
techniek ontwikkeld om bij prostaatkanker de motor achter de ziekte - die
verantwoordelijk is voor de productie van het hormoon testosteron - uit te schakelen. De
huidige geneesmiddelen voeren de productie van testosteron in het begin van de
behandeling juist erg op. Het middel van Pepscan werkt via de zogenoemde
'anti-zelf-immunisatie'. Bij de patiënt wordt een peptide (stukje eiwit) ingespoten
dat het lichaam er toe aanzet antistoffen van een bepaald type aan te maken, waardoor de
productie van hormonen stopt. Er zijn maar kleine hoeveelheden peptide nodig om de
productie van antistoffen op gang te brengen. Het lichaam produceert in feite z'n eigen
medicijn, waardoor er nauwelijks meer bijwerkingen zijn.
Ook bij een aantal andere vormen van kanker, zoals in botten en in de alvleesklier,
blijken hormonen een veel grotere rol te spelen dan eerder werd aangenomen. De kennis en
de techniek die Pepscan in handen heeft vormt een platform voor de ontwikkeling van
meerdere middelen tegen kanker en wellicht ook tegen andere ziekten.
Pepscan gebruikt peptiden tevens als basis voor de in huis ontwikkelde biotech-chips
(PepChip(tm) en Clips(tm)). Hiermee kunnen mogelijke oorzaken van ziekten worden
opgespoord. Waren er vroeger tientallen reageerbuisjes nodig, nu vormt de kleine
biotech-chip een 'bibliotheek' met een enorm aantal peptiden. Op de chip kan worden
gezien waar het probleem zit en dat geeft de aanknopingspunten om een nieuw medicijn te
maken. De bedoeling is om de chip op grote schaal te gaan produceren en in de markt te
zetten. Met de opbrengst daarvan wordt de ontwikkeling van weer nieuwe medicijnen
gefinancierd.
Het business model van Pepscan zal, aldus Frost & Sullivan, steeds meer investeerders
in de life science aanspreken. Immers Pepscan biedt met haar werkwijze de benodigde
zekerheden, met name door de naadloze verbinding tussen hoogwaardige technologische
kennis en innovatief ondernemersschap.
---