Pepscan wint prestigieuze Amerikaanse prijs

Pepscan

PERSBERICHT

Pepscan wint prestigieuze Amerikaanse prijs
Hollandse Handelsgeest en Life Science vakmanschap scoren wereldwijd succes

Lelystad, 21 september 2005.
Het Nederlandse biotechnologische bedrijf Pepscan uit Lelystad, ontving op 21 september de 'entrepreneurs prijs 2005' van het toonaangevende Amerikaanse markt analyse bureau Frost & Sullivan. Met deze jaarlijks uit te reiken prijs onderscheidt Pepscan zich wereldwijd als innovatieve onderneming in de life science. De uitreiking had plaats tijdens het 'Exellence in Healthcare Award Banquet' in het Russell hotel te Londen.

Pepscan slaagt er volgens het onderzoeksrapport in om zijn hoogwaardige technologieën en producten wereldwijd succesvol te vermarkten: 'De unieke technologie van Pepscan en de geestdrift om de innovaties wereldwijd ter markt te brengen geven veel vertrouwen en is een eervolle vermelding meer dan waard'. Door hun inspanningen om peptiden reeksen (deeltjes van eiwitten) kunstmatig in het laboratorium te ontwikkelen - waarmee farmaceutische bedrijven hoogwaardige nieuwe medicijnen vervaardigen - draagt Pepscan betekenisvol bij in de strijd tegen diverse soorten kanker, waarbij de focus van het eigen ontwikkelingsprogramma met name is gericht op prostaatkanker, borst- en botkanker en pancreaskanker.
CEO Joost van Bree van Pepscan over de prijs: 'Frost & Sullivan volgt ons reilen en zeilen al jaren op de voet. Dat we deze award nu in de wacht hebben gesleept bevestigt eens te meer dat we op de goede weg zijn en dat we - met onze focus - op deze ingeslagen weg door moeten gaan.

De meeste traditionele geneesmiddelen hebben ongewenste bijwerkingen. Pepscan heeft een techniek ontwikkeld om bij prostaatkanker de motor achter de ziekte - die verantwoordelijk is voor de productie van het hormoon testosteron - uit te schakelen. De huidige geneesmiddelen voeren de productie van testosteron in het begin van de behandeling juist erg op. Het middel van Pepscan werkt via de zogenoemde 'anti-zelf-immunisatie'. Bij de patiënt wordt een peptide (stukje eiwit) ingespoten dat het lichaam er toe aanzet antistoffen van een bepaald type aan te maken, waardoor de productie van hormonen stopt. Er zijn maar kleine hoeveelheden peptide nodig om de productie van antistoffen op gang te brengen. Het lichaam produceert in feite z'n eigen medicijn, waardoor er nauwelijks meer bijwerkingen zijn.

Ook bij een aantal andere vormen van kanker, zoals in botten en in de alvleesklier, blijken hormonen een veel grotere rol te spelen dan eerder werd aangenomen. De kennis en de techniek die Pepscan in handen heeft vormt een platform voor de ontwikkeling van meerdere middelen tegen kanker en wellicht ook tegen andere ziekten.

Pepscan gebruikt peptiden tevens als basis voor de in huis ontwikkelde biotech-chips (PepChip(tm) en Clips(tm)). Hiermee kunnen mogelijke oorzaken van ziekten worden opgespoord. Waren er vroeger tientallen reageerbuisjes nodig, nu vormt de kleine biotech-chip een 'bibliotheek' met een enorm aantal peptiden. Op de chip kan worden gezien waar het probleem zit en dat geeft de aanknopingspunten om een nieuw medicijn te maken. De bedoeling is om de chip op grote schaal te gaan produceren en in de markt te zetten. Met de opbrengst daarvan wordt de ontwikkeling van weer nieuwe medicijnen gefinancierd.

Het business model van Pepscan zal, aldus Frost & Sullivan, steeds meer investeerders in de life science aanspreken. Immers Pepscan biedt met haar werkwijze de benodigde zekerheden, met name door de naadloze verbinding tussen hoogwaardige technologische kennis en innovatief ondernemersschap.


---