VVD



21 sep 2005 -

Algemene Politieke Beschouwingen - Inbreng Jozias van Aartsen (eerste termijn)

De Nederlandse samenleving heeft behoefte aan houvast. Een beeld, een perspectief. Dat biedt een 'koopkrachtplaatje' niet. Cijfers, schema's en tabellen zijn buiten deze zaal abstracties. Die kunnen het gevoel van mensen niet vangen.


Wij hebben het hier vaak over 'megatrends', terwijl de mensen te maken hebben met de 'micronarigheid'. Het is de grote wereld tegen de kleine. Wij van de politiek zeggen 'globalisering', 'terrorisme', 'vergrijzing'. De mensen willen weten: Houdt mijn dochter haar baan? Kan ik nog veilig met de metro? Wat gaan we volgend jaar aan ziektekosten betalen?

Eén houvast was er altijd: elk jaar wordt het een stukje beter. Maar zelfs dat was niet meer vanzelfsprekend. Ook dat was weggeslagen. Nu, aan het einde van de langste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we gelukkig weer de stijgende lijn te pakken.

Wat is nou het probleem van dit kabinet? We weten hoe impopulair het kabinet is. Veel maatregelen stuiten op weerstand. Eergisteravond hebben we weer de enquêtes gezien over de slechte cijfers, het lage vertrouwen. En dat nog wel op de NCRV, de omroep van de premier.

De klassieke houding van regeringspartijen, ook van de VVD, is dat wij ons spiegelen aan al die kabinetten in binnen- en buitenland die zeggen "tegen de stroom" in door te gaan met hervormingen, wetend dat ze daar pas achteraf dankbaarheid voor zullen oogsten. Die houding, daar hebben wij als VVD-Tweede-Kamerfractie waardering voor. Bovendien, wij zitten zelf ook in het schip. Maar er is wel een maar. Die houding, dat gevoel van Tegen-de-stroom-in-omdat-het-moet, dat kan alleen effectief zijn als de mensen, gegeven die onzekerheid, een beeld hebben van waar we naartoe gaan. Iedereen moet ervan doordrongen zijn: Het doel is niet deze maatregelen, het doel is het land vooruit te helpen. Het gedeelde besef, dààr gaan we naartoe!

Het is geen zaak van communicatie, van nog een keer uitleggen, van voorlichters-veldslagen om de beeldvorming. Nee, het gaat om motivatie. Mensen, waarom doen wij dit? Dat vraag ik mij zelf ook af. Waarom doet de VVD dit? Waarom doe ik dit?

Nou, omdat ik wil dat dit een land wordt waar mensen ­ alle mensen ­ zich thuis voelen. In zo'n land, daar kun je je boterham verdienen, daar is je huis veilig, je pensioen zeker, je buurt prettig, daar gaan ouderen veilig over straat, daar fietsen je kinderen fluitend naar school. Ik weet, ja ik geloof, dat dat mogelijk is.

2015

Gunt u mij een paar minuten om vooruit te kijken. Wat staat ons nu voor ogen als we naar Nederland in 2000-X kijken? Bijvoorbeeld over tien jaar, in 2015. Waarom zou Nederland niet het New York van de Europese Unie zijn? Zelfstandig, energiek, handelsgericht, cultureel toonaangevend, een land waar alle inwoners van houden. Rotterdam en Amsterdam zijn high tech handelscentra en broedplaatsen van talent. Het Groene Hart is ons Central Park, een groene long. Eindhoven is het energieke middelpunt van het zuiden. De verkeersinfarcten in het westen en zuiden van het land zijn opgelost. Tussen de vier grote steden ligt een metroverbinding, nadat drie burgemeesters dat tot inzet hadden gemaakt van hun verkiezingscampagne. Een tweede, veilige kerncentrale is aanbouw.

Nederland heeft zich een hoofdrol veroverd in de sectoren van verzekeringen en pensioenen, entertainment, life-sciences, duurzame energie en water. Transport is sterk als vanouds; behalve Engels leert de jeugd ook Chinees. Het is hard werken geblazen om de nieuwe economieën het hoofd te bieden maar dat lukt omdat de Nederlanders dat graag doen.

Ouders voelen zich echt vrij te kiezen voor een combinatie van arbeid en zorg. We weten hoe het nu is. Momenteel is er voor de 0- tot 4-jarigen kinderopvang van acht uur 's ochtends tot zes uur 's avonds, maar zodra de kinderen naar de basisschool gaan begint het spitsuur. Brengen om half negen, halen om twaalf uur, weer brengen om één uur, weer halen om half vier, buitenschoolse opvang regelen tot zes uur. En dan zwijg ik nog van de balletles en het voetballen. En van alle schooldagen die uitvallen wegens ADV of cursus. Dat moet in 2015 anders zijn. Dan is er al jaren een heldere afspraak met alle scholen: voor ouders en leerlingen die dat willen hebben ze faciliteiten van half acht 's ochtends tot half zeven 's avonds. Wat in Engeland en Frankrijk al traditie is, gebeurt eindelijk in Nederland.

Nog belangrijker: de leraar geeft weer les. Hij is geen maatschappelijk werker en psycholoog meer, geen surrogaatvader of ­moeder, die in het uurtje dat hij over heeft opdracht geeft tot zelfstudie. Nee, in 2015 is onderwijs weer onderwijs geworden. De leraar geeft les.

Nederlanders hebben het vertrouwen van de overheid gekregen. Burgers, buurten en lokale besturen hebben meer ruimte, dankzij een nieuwe toets voor rijksbeleid. Die bestaat uit één dwingende vraag: Is géén beleid niet beter dan wel beleid? Dat ruimt ontzaglijk goed op! Het aantal beleidsambtenaren is tot de helft gedaald. Minder beleid, betere uitvoering. Dus kon ook de belasting naar beneden. Administratieve lasten zijn tot een derde gereduceerd. Ook ICT wordt daarvoor ingezet. Product- en bedrijfsschappen zijn weg. Er is één gemeentelijk loket voor alle vergunningen. Zo is ondernemen weer leuk geworden.

En de Nederlandse staat? Daarin zijn de burgers de baas. De staat is terug in zijn hok. Hij heeft zijn maatschappelijke tentakels ingetrokken en is weer 'magistratelijk' geworden. En daarmee ook aanspreekbaar. Je kunt er terecht. De politieagent, de overheidsfunctionaris, de officier van justitie, de rechter ­ het zijn mensen waar we op kunnen leunen. Die hun verantwoordelijkheid nemen. Dus vèr achter de horizon ligt het gevoel dat de VVD-fractie de afgelopen week bekroop in de Schiedamse Parkmoordzaak.

Onze kinderen van nu blikken in 2015 met optimisme naar de toekomst. Er is werk. Nederlandse jongeren van Marokkaanse of Turkse komaf zijn immuun voor de lokroep van de imam die de weg is kwijt geraakt. En niemand is nog bang vanwege zijn naam geweigerd te worden voor een stage of baan of zoiets. Jongens en meisjes van alle kleuren en gezindten excelleren in, en genieten van onze vrije samenleving.

Dat zijn zomaar wat flarden uit mijn beeld voor 2015. Een nieuw Nederland. Een energiek Nederland. Een land om trots op te zijn.

WAT KUNNEN WIJ DOEN?

Dit beeld van 2015 is geen fata morgana, geen luchtkasteel. Stap voor stap wil de VVD erop af. Daarvoor moeten maatregelen worden genomen. Dat doet dit kabinet. Die maatregelen, daar staan wij dus achter.

Daarom is het logisch dat we nu binnen de 200 miljoen aan extra geld voor Kinderopvang 70 miljoen reserveren voor de voor-, tussen- en naschoolse opvang in het schoolgebouw. Maar de VVD wil verder gaan om dit doel te bereiken. Wij willen daarom ouders in staat stellen om per 1 januari 2007 scholen te verplichten hetzij naschoolse opvang te bieden voor hun kinderen hetzij de faciliteiten te bieden waarbinnen andere partijen dat doen. En wel van half acht 's ochtends tot half zeven 's avonds. Geen gesjouw met kinderen meer! Ik zal daar een motie over indienen.

Daarom ook ­ vanwege ons beeld van 2015 ­ is het goed dat mensen die in de bijstand terechtkomen verplicht kunnen worden om werk aan te nemen;

Daarom is het zo geweldig dat de inburgering op gang komt voor nieuw- en oudkomers;

Voorzitter, ik kan zo nog wel even doorgaan.

Zo zetten we concrete stappen op weg naar het Nieuwe Nederland van 2015. De VVD wil klaarboksen dat het elk jaar een beetje beter wordt. Dus dan moeten we wel wat doen!

Maar let op. Wij liberalen willen niet in de val trappen alles te regelen en te bedisselen. Te veel plannen, daar verzuurt de sfeer van. Wij geven de mensen vertrouwen en ruimte voor initiatief. Daarbij beweren we nooit dat de mensen alles maar zelf moeten opknappen. Voor wie echt niet kan, is de staat er. Maar vooral moet die staat er zijn voor de dingen die we in dit land alleen gezamenlijk kunnen doen: Recht, Veiligheid, Wegen, Onderwijs. Laat de overheid dat nou goed regelen. Dat is wat anders dan een overheid die zich tot in de haarvaten bezighoudt met hoe wij ons leven inrichten.

Ik kan het ook anders zeggen. Liberalen geloven in de kracht van het individu en daarom in de kracht van de samenleving als geheel. Wat de politiek doet, is ruimte scheppen voor vrijheid. Dat begint voor ons in elke straat, in elke flat, in elke buurt, in elk dorp en elke stad.

VEILIGHEID: Vrijheid van beweging

Er kan wel wat extra gebeuren op het gebied van veiligheid in de buurt. Veiligheid is ook en soms vooral een kwestie van fatsoenlijke omgang van burgers onder elkaar. Daar schort helaas nogal wat aan. In veel wijken en buurten in Nederland is de ergernis groot. Herrie van de buren. Glas en vuil op de stoep. Illegale prostitutie in woningen. Rondhangende en dreigende jongeren. Drankmisbruik. Drugsdealers die woonwijken onveilig maken door de aanloop van ongure types. Heroïneverslaafden. Psychisch gestoorden die voor ernstige overlast kunnen zorgen. Deze overlast duurt soms heel lang en kan een mensenleven ernstig ontwrichten. De tragiek is dat dit vooral de toch al sociaal zwakkere wijken en bewoners treft.

Voor zulke overlast zijn creatieve oplossingen. De liberale burgemeesters Dales van Leeuwarden en Opstelten van Rotterdam laten zien hoe het kan. Alles uit de kast halen, als een pitbull er bovenop en niet rusten vooraleer de problemen zijn opgelost. De burgemeester van Groningen ­ in deze Kamer een voorganger van de heer Bos ­ heeft de Leeuwarder aanpak enthousiast omarmd. Het zijn natuurlijk vooral lokale problemen die lokaal moeten worden aangepakt. Maar lokale bestuurders lopen tegen beperkingen van landelijke wet- en regelgeving aan. Willen de Ministers van Justitie en van VWS deze knelpunten in kaart brengen en door een nationaal gecoördineerde overlast-aanpak, desnoods met nieuwe wetgeving, zorgen dat lokale bestuurders deze ellende voortvarend uit de weg kunnen ruimen?

Het is belangrijk dat de overheid aanspreekbaar is in de buurt. De wijkagent is dan de eerste. Die moet trouwens ook blijven. Wat ons betreft wordt het makkelijker om aangifte te doen. Het kan niet zo zijn dat als je fiets is gestolen voor de deur, op of je laptop uit de trein, of je hebt op straat een klap gehad, dat je dan geen gehoor krijgt bij de politiepost. Minister, ga met korspbeheerders en spoorwegpolitie praten over aangiftemogelijkheden en meld ons de resultaten.

Liever ook preventief fouilleren. In Rotterdam werkt het. In Groningen is het na een proef weggestemd door linkse partijen. Terwijl er toch tientallen messen waren onderschept op een uitgaansavond.

Al die dingen willen we, nee niet voor de maatregelen, maar opdat de buurt en de stad weer van de mensen worden. Groen en schoon en veilig. Zodat ieder zich er vrij kan bewegen.

Voor het schoon en groen en veilig houden van buurten en scholen zijn mensen nodig. Nu doen sinds een paar jaar een aantal gemeenten prima ervaringen op, van Helmond tot Groningen, met aan het werk zetten van bijstandsgerechtigden. Geen recht op een uitkering zonder een plicht tot werken. De staatssecretaris van Sociale Zaken bouwt verder aan de Wet Werk en Bijstand, zodat ook diegenen met de grote moeite aan de slag te komen een kans krijgen op de arbeidsmarkt. Complimenten daarvoor. De FNV staat erachter, delen van de PvdA staan erachter, GroenLinks natuurlijk niet. Het ligt nu bij de gemeenten. Ik roep alle wethouders in het land op hiermee aan de slag te gaan. Work First: het motiveert de jongeren geweldig. Maar kunnen we deze energie niet benutten, in plaats van voor kleerhangers en kerstpakketten, voor werk in de wijk en op scholen? Ik geef het idee mee aan het kabinet.

MINDER REGELS: Vertrouwen in ondernemende mensen

Het vertrouwen in mensen lijkt wel eens een beetje zoek als je kijkt naar de hoeveelheid regels in dit land. Voor elk tuinhekje moet je een vergunning aanvragen. Het kabinet heeft beloofd de administratieve lasten voor ondernemers met een kwart te reduceren. Dat levert het bedrijfsleven 4 miljard op. Maar het gaat niet hard genoeg en er kan nog zoveel meer. En trouwens niet alleen in het bedrijfsleven. Ook de overlegcultuur in scholen en ziekenhuizen kost meer arbeids- en levensvreugde dan ons lief is. Weg van die vergadertafels, graag voor de klas en aan het bed!

Een klein restaurant in Den Haag krijgt op zaterdagavond half tien controle van de voedsel- en warenautoriteit. De ondernemer zegt nog: "Ik heb het nu druk, het restaurant is helemaal vol, elke stoel en tafel bezet, ik moet meewerken". De controleur zegt daar géén rekening mee te kunnen houden en eist dat de ondernemer ­ en wel meteen ­ aantoont dat de gordijnen brandwerend zijn. Na 25 minuten zoeken in de administratie geeft de ondernemer de informatie. Had dit niet tot maandag kunnen wachten?

Dit is maar één voorbeeld. Ik kan er een middagvullend programma mee maken.

De rondgang van de afgelopen weken leerde mijn fractie dat veel ondernemers zeggen, doe mij liever regelvermindering dan lastenverlichting. Het kabinet moet dan wel doorpakken. Nu ligt er een rapport van de Commissie-Kraaijeveld over Vergunningen. Prachtig rapport, krachtige aanbevelingen. Uitvoeren dus. Tussen nu en 1 juli 2006 kan de helft van de 891 soorten vergunningen eruit. Wat doet het kabinet: weer een projectorganisatie, met een ministeriële stuurgroep waarin de minister-president, een staatssecretaris, tien ministeries, die weer anderhalf jaar hebben om "conclusies te trekken". Nee, doe het nou gewoon! Het is een teken van vertrouwen in ondernemende mensen.

Ondernemers beschouwen de leges terecht als een boete op investeren. Wij willen daar vanaf. We moeten investeren juist aanmoedigen. Ik vraag het kabinet op 1 juli volgend jaar aan te geven hoe voor de vergunningen die na het Kraaijeveld-snoeien nog overblijven, de leges in een periode van maximaal drie jaar kunnen worden afgeschaft.

Drie beginselen zouden moeten gelden inzake de regels.

Een eerste beginsel moet zijn: nieuwe regel erbij, dan de oude regel afschaffen. Dat geldt ook in Europa. Neem de nieuwe Kaderrichtlijn Water. Die maakt de Nitraatrichtlijn overbodig. Dan moet die Nitraatrichtlijn dus weg!

Een tweede beginsel: één controle is goed, met twee of meer gaat het mis. Voorbeeld. Wie nu een café of restaurant wil runnen, heeft een vakdiploma nodig. Tegelijkertijd zijn er allerlei middelenvoorschriften over hoe te handelen. Daar spreekt wantrouwen uit. Het is 't een of 't ander: of diploma nodig en dan vertrouwen we erop dat je weet hoe je vers eten moet voorzetten, of geen diploma nodig en dan hou je je aan de voorschriften, die garanderen dat het eten vers is. Weg dus met de middelenvoorschriften. Een diploma is genoeg. De VVD schenkt burgers vertrouwen. Want als je de mensen verplicht én een riem te dragen én bretels, dan zakt hun broek daar vanaf!

En derde beginsel: toets bij elk nieuw beleidsvoornemen de vraag: Is geen beleid niet beter dan wel beleid?

INFRASTRUCTUUR / AUTO

Autobezitters ergeren zich groen en geel aan de jaarlijkse periodieke keuring, beter bekend als de APK. Al na drie jaar moeten wij een auto laten keuren. Die is dan nog zo goed als nieuw. En dat moet elk jaar weer. Als we dat vergelijken met andere Europese landen is dat onnodig veel. En hoe dan ook boven de Europese norm. In Nederland is een auto van tien jaar oud acht keer gekeurd, in Duitsland 4,5 keer en in Denemarken vier keer. Voorzitter, wij willen naar het Deense model. Wij stellen daarom voor de eerste keuring na vier jaar te laten plaatsvinden dan vervolgens niet elk jaar maar elke twee jaar.

Mochten de energieprijzen verder stijgen, dan levert dat een voordeel op voor de schatkist. De VVD wil in het voorjaar van 2006 bekijken of dat ook werkelijk extra geld oplevert in het Fonds Economische Structuurversterking. Als dat zo is, vinden wij dat het kabinet nog vóór Prinsjesdag 2006 moet besluiten dat geld te besteden aan het aanleggen van wegen en voor een uitbreiding van de Randstadrail, waar dat het hardst nodig is. Dat is een zaak van het Rijk. Nederland is te klein voor tolheffing en rekeningrijden. Tot de minister van V en W zou ik willen zeggen: regel nu gewoon dat de infrastructuur deugt!!

En met betrekking tot het rekeningrijden, zegt de VVD: Nu niet doen. Zelfs de commissie-Nouwen zegt dat de invoering ervan heel duur is. En het zou toch te gek zijn als we de automobilist moeten opzadelen met extra motorrijtuigenbelasting om het rekeningrijden in te voeren.

De VVD is blij dat minister Zalm heeft besloten de accijns op autobrandstof dit jaar niet te indexeren. Maar dat is niet genoeg. Wij stellen voor dat de belastingvrije kilometervergoeding wordt verhoogd van achttien naar negentien cent. Deze vergoeding voor variabele kosten is in 2004 vastgesteld en niet meer verhoogd, terwijl daar nu alle reden toe is. De VVD wil een signaal aan de automobilist geven. Ons voorstel is een verhoging van 5,5 procent. Een cent per kilometer betekent dus, voor wie 1 op 15 rijdt, vijftien cent per liter. De verhoging is er trouwens niet alleen toe voor de automobilist, maar voor iedereen die dagelijks naar zijn of haar werk gaat, want die 18 cent wordt ook gehanteerd bij woon-werkverkeer per openbaar vervoer of fiets. Wij vinden bovendien dat de indexatie van de brandstofaccijns voor onbepaalde tijd achterwege moet blijven. En mocht het kabinet overwegen deze toch weer uit de kast te halen, dan dient dat hand in hand te gaan met een verhoging van de belastingvrije vergoeding. Gaarne een reactie.

EUROPA / BMD

Ik kom nu bij Europa. Op 1 juni is het referendum geweest over de Europese Grondwet. Het ging om de vraag of Nederland het nieuwe Verdrag moest tekenen. De mensen hebben duidelijk geantwoord. "Nee, liever niet", zei de grote meerderheid. Het was heldere taal.

Wij zien daarom weinig in een Brede Maatschappelijke Discussie over Europa. Die hebben we net gehad. Op 1 juni stond er iets op het spel. Dat begrepen de kiezers heel goed. Nu staat er niets op het spel. Dus waartoe moet het leiden? Niemand zit te wachten op nieuwe folders, op chatsessies of op podcasting.

Het is zonneklaar wat de mensen willen. Een Europa dat werkt en waar ze greep op hebben. Een vormeloze Brede Maatschappelijke Discussie als project van Kamer en regering gezamenlijk zal verzanden in een uitleg-operatie. Dat hebben we eerder gezien met de Brede Maatschappelijke Discussie over Kernenergie en over Biotechnologie. Dan gaat het hele Haagse establishment de burger nog een keer uitleggen hoe het zit. De mensen verdienen beter. Die verdienen serieus genomen te worden. Niet via een mistige discussie, maar via meer greep op Brussel door regering en parlement.

Kortom, wij moeten ons werk doen en niet, op basis van armoedigheid, een ongerichte discussie starten waar niemand op zit te wachten. De VVD heeft daarom besloten niet deel te nemen aan de Brede Maatschappelijke Discussie over Europa. Als enige fractie hebben wij op 2 juni tegen de motie-Van Bommel gestemd. Het politiseren van Europa moet hier beginnen.

Tot slot herinner ik de minister-president eraan dat wij hem op 2 juni hebben gevraagd of hij de Raad van State een advies zou willen vragen over de inwerking van de EU op onze eigen constitutionele orde en hoe daarmee om te gaan. Graag hoor ik of de regering dat advies al heeft ontvangen en zo ja, wanneer de Kamer het krijgt. Dat raakt namelijk de kern van de zaak: Brussel begint namelijk in Den Haag.

TOT SLOT

Voorzitter, de VVD streeft stap voor stap naar een nieuw Nederland. Een energiek Nederland. Een land om trots op te zijn. Maar dat wordt niet in Den Haag gemaakt. Het zijn mensen die een buurt of een wijk omhoog kunnen tillen. Neem mevrouw Thomassen uit Rotterdam. Zij zorgde voor een kentering in het zwart-worden van de basisschool in haar buurt. Gewoon door andere ouders op te trommelen en aan te sporen. Zo van, jongens, meiden, dat kan toch niet. En met succes, dit schooljaar is er een witte wachtlijst. Gewoon ondernemende vrouwen die iets gaan doen. Op een terrein waar we in Den Haag al tien jaar over leuteren. Doen we nu verplichting, doen we 'bussing'? Van de kracht van mensen moeten we doordrongen zijn. Als politiek moeten we dat niet stuk-regelen. Nee, we moeten talenten laten bloeien. Laten presteren en prestaties belonen. Mensen hebben energie in zich. Die moeten we losmaken. Laat het licht in ons hoofd niet uitgaan. Nederland Energiek!

Voorzitter, over presteren gesproken, twee losse opmerkingen tot slot. De Nederlandse sporters moeten op de Olympische Spelen van 2008 in Beijing kunnen excelleren. Dan zullen we moeten investeren in trainingsfaciliteiten. Zou het kabinet daar niet extra middelen voor willen vrijmaken?

Excelleren kun je ook in cultuur. Voor datzelfde "Beijing 2008" ontwerpt de Nederlandse architect Rem Koolhaas de nieuwe Televisietoren. Als succesvol cultureel ondernemer heeft hij ons daar trouwens niet voor nodig. Maar oude cultuur moet soms wel worden gesteund. Wil het kabinet overwegen het project "Hermitage aan de Amstel", waarmee kunst uit de Hermitage in Sint-Petersburg toegankelijk wordt in de Amstelhof, te ondersteunen.

Voorzitter, ik begon met New York, ik eindig met Sint-Petersburg. Twee wereldsteden uit in de 17de eeuw, allebeid gebouwd door Nederlandse kolonisten en timmerlieden. Die energie, die ondernemingszin, die open blik op de wereld ­ dat is en blijft voor de VVD een model.

21 september 2005